Aviseringar
Rensa alla

"Får vara gay men rör inte våra barn"


Ämnesstartare

De ryska lagarna mot ”homosexuell propaganda” har skapat stor uppmärksamhet inför OS.

Nu försvarar presidenten Vladimir Putin lagarna och försöker lugna homosexuella besökare till Sotji.

– Ni kan vara lugna, men snälla lämna våra barn i fred, säger Putin enligt The Guardian.

Emma Green Tregaro fick stor uppmärksamhet för sin protest mot Rysslands antigaylagar under friidrotts-VM förra sommaren. Nu är frågan återigen aktuell inför de olympiska vinterspelen i landet.

”Ingen lag mot aktiviteten”

Rysslands
president Vladimir Putin var på fredagen i Sotji för att se över
förberedelserna inför tävlingarna. Då fick han bland annat frågan varför
volontärerna har regnbågsfärgade kläder med tanke på landets
aktiviteter mot homosexualitet.

– Vi har ingen lag mot
otraditionella sexuella aktiviteter. Vi har en lag mot propaganda för
homosexualitet och pedofili. Jag vill understryka det. Propaganda riktad
mot barn. Det är helt olika saker – en lag mot något eller en lag mot
propaganda för den saken, säger Putin enligt The Guardian.

”Inte förbjudit någonting”

Putin försökte samtidigt också lugna homosexuella personer som planerar att besöka de olympiska spelen.


Vi har inte förbjudit någonting och ingen kommer att gripas på gatan
och det finns inget straff mot sådana aktiviteter. Ni kan vara lugna och
avslappnade (i Ryssland), men snälla lämna våra barn i fred, säger
Putin.

Sedan lagen mot ”homosexuell propaganda” infördes har
ryska gay-föreningar, enligt The Guardian, rapporterat en ökning av våld
och hot mot homosexuella i landet.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/os2014/article18195306.ab


   
Citera
Ämnesstartare

Ser inte problemet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kukkonen: Nu försvarar presidenten Vladimir Putin lagarna

Han är dum i huvudet.

Kukkonen: Vi har en lag mot propaganda för homosexualitet

"Hej, vi är Ryssland, hos oss är året fortfarande 1914"

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vad är det för fel på homosexuella nu då???


   
SvaraCitera
mynona

Ganon:
Ser inte problemet.

Problemet kanske är att han tycks anse att homosexualitet och pedofili är samma sak, eftersom han antyder att homosexuella skulle vara sexuellt intresserade av barn. Pedofiler kan givetvis vara både homosexuella och hetersosexuella, men i båda fallen är det ju inte homo- eller heterosexueliteten som är problemet, utan pedofilin., vilket gör att det är lika meningslöst att antyda att homosexualitet och pedofilin hör ihop som att antyda att heterosexualitet och pedofili gör det. Jag tror att det är det som är problemet. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vladimir Putin = Tywin Lannister.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona: Problemet kanske är att han tycks anse att homosexualitet och pedofili är samma sak, eftersom han antyder att homosexuella skulle vara sexuellt intresserade av barn.

Det ser inte jag det som. Ser det bara som att homosexuell propaganda riktat mot barn är förbjudet. Enda problemet som jag ser det är att det skulle kunna strida mot yttrandefriheten, men där är ju Sverige inte mycket bättre så tycker inte vi är rätt land att komma med pekpinnar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ganon

Ser inte problemet.

Tumme upp


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Blir ledsen när jag ser alla förutsätt att Putin klassar homosexuella som pedofiler. Lagen instiftades för att skydda bland annat barnen från homosexualitet, dom det är klassat som en sjukdom av många i de ryska samhället. Det har inget med pedofili att göra Ledsen och det är vad Putin menar när han säger "lämna våra barn i fred" men insikt kan vara lite jobbigt.
Med det sagt är lagens existens fortfarande vidrig.


   
SvaraCitera
mynona

Ganon: Det ser inte jag det som. Ser det bara som att homosexuell propaganda riktat mot barn är förbjudet. Enda problemet som jag ser det är att det skulle kunna strida mot yttrandefriheten, men där är ju Sverige inte mycket bättre så tycker inte vi är rätt land att komma med pekpinnar.

Jag tror att folk här tänker på hans ord: 

Kukkonen: Ni kan vara lugna och avslappnade (i Ryssland), men snälla lämna våra barn i fred, säger Putin.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMI: det är klassat som en sjukdom av många i de ryska samhället

Jag tror inte att något ställe på den här planeten är så efter som Ryssland, inte ens byar ute i buschen i dom djupaste djunglen. Vi pratar om ett helt land som lever i sin egna verklighet.

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona: Jag tror att folk här tänker på hans ord:

Homosexuella var ju överrepresenterade inom pedofili enligt en gammal forskningsrapport. Kanske den han baserar sitt uttalande på.


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Storchen84:

Jag tror inte att något ställe på den här planeten är så efter som Ryssland, inte ens byar ute i buschen i dom djupaste djunglen. Vi pratar om ett helt land som lever i sin egna verklighet.

Hjärta

Finns ju rätt många länder på afrikanska kontinenten tycker ju också att det där med homosexualitet är en bra grej har jag hört


   
SvaraCitera

mynona:

Problemet kanske är att han tycks anse att homosexualitet och pedofili är samma sak, eftersom han antyder att homosexuella skulle vara sexuellt intresserade av barn. Pedofiler kan givetvis vara både homosexuella och hetersosexuella, men i båda fallen är det ju inte homo- eller heterosexueliteten som är problemet, utan pedofilin., vilket gör att det är lika meningslöst att antyda att homosexualitet och pedofilin hör ihop som att antyda att heterosexualitet och pedofili gör det. Jag tror att det är det som är problemet. 

Enligt Patricks uträkningar så finns det ju ett starkt samband.


   
SvaraCitera
mynona

Inget Namn:

Enligt Patricks uträkningar så finns det ju ett starkt samband.

Patricks uträkningar ja.


   
SvaraCitera