Aviseringar
Rensa alla

Får vem som helst cerazette?


Ämnesstartare

loom:

Men då började jag tänka på att de kanske bara ger ut cerazette till folk med risk för blodpropp och sånt?

Jag gick till min läkare o frågade om jag kunde få det, men hon sa att det bara var för folk med problem, o tyckte inte att jag skulle ha sånna. Borde inte jag också få sånna om jag tycker det är jobbigt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gå till UM och prata med dem där.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Starlights:

Cerazette är inte ett minipiller.. det är ett östrogenfritt p-piller!

"Cerazette tillhör den grupp preventivmedel som kallas minipiller. Minipiller innehåller bara gestagent hormon, till skillnad från kombinerade p-piller som även innehåller ett så kallat östrogent hormon" - http://www.1177.se/artikel.asp?CategoryID=40127

Wake up call, finns inga östrogenfria ppiller. Det är minipiller. [zzz]


   
SvaraCitera

Djungelvrålet:

Wake up call, finns inga östrogenfria ppiller. Det är minipiller.

Jo det gör det visst, cerazette är ett sådant!

http://cerazette.nu/ostrogenfritt/

http://preventivmedel.nu/preventivmedel/ostrogenfritt-p-piller/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Starlights:

Jo det gör det visst, cerazette är ett sådant!

Östrogenfritt ppiller är ett slangord. För att det ska kallas ppiller, ska det vara både östrogen och gestagen i. I Cerazette är det bara gestagen, men har samma säkerhet som ppiller. Men när det bara är gestagen kallas det minipiller. Man ska inte ta ppiller överhuvudtaget om det är risk för blodproppar, därför tar man minipiller.


   
SvaraCitera

Djungelvrålet:

Östrogenfritt ppiller är ett slangord.

Okej, så på cerazettes egen hemsida har dom fel information eller vad?

Jag vet vad minipiller är. Cerazette ligger mellan p-piller och minipiller, vilket du själv kan läsa på cerazettes hemsida om du nu tittade där..

Kan du inte erkänna att du har fel eller?

Bild från cerazettes hemsida:

hjartan.jpg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Flikar in lite: Cerazette kan, till skillnad från andra minipiller (som i första hand förhindrar spermierna från att nå livmodern), förhindra ägglossning.


   
SvaraCitera

loom:

Cerazette

För att svara på din fråga då.. 😉

Jag frågade om jag fick cerazette på ungdomsmottagningen, och då fick jag det! Har lågt blodtryck och ingen risk för blodproppar.. Så det ska nog inte vara några problem! [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Starlights:

Så det ska nog inte vara några problem!

Jag har grejat det, hon sa att hon tyckte det var bra att testa lite olika typ. [smile]


   
SvaraCitera

loom:

Jag har grejat det, hon sa att hon tyckte det var bra att testa lite olika typ.

Härligt! Då är det bara hoppas att du slipper mellanblödningarna! För mig har det funkat jättebra! [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har använt nu i någon månad... Funkade skit bra i början, nu har jag små blödningar varje dag.. Haft över en vecka.. Jobbigt, men försvinner väl snart 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har fortfarande blödningar 🙁 Hur länge e normalt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sotnoten:

Har fortfarande blödningar 🙁 Hur länge e normalt?

Barnmorskan sa till mig att man kunde ha blödningar i ett halvår, så det är nog bara för dig att vänta och se. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lovepayyouback:

+ jag skulle aldrig göra en sån där undersökning.

Woah, varför ha sex om du inte är beredd att göra en gynundersökning?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

loom:

Barnmorskan sa till mig att man kunde ha blödningar i ett halvår, så det är nog bara för dig att vänta och se.

Okej då ska jag vänta ett tag till 🙂 Tack för svaret! 🙂


   
SvaraCitera