Aviseringar
Rensa alla

Farligt att knäcka fingrarna och andra leder?


Ämnesstartare

Är det farligt att knäcka fingrarna och även andra leder i kroppen? Och vad är det egentligen som händer när man gör det? Har ni några erfarenheter eller berättelser kring detta? Tycker nu det är jätteirriterande och kanske till och med äckligt när folk gör det?


   
Citera

Har också hört att det inte ät bra, farligt vet jag inte. Att man får ont i händerna blabla när man blir äldre sen. Knäcker mina fingrar ofta trots att jag försökt sluta, lite som ett beroende. Mina låter mycket mer nu än vad de gjorde förut när jag knäcker de 🙁

enlighten us!!! Har hört nånstans att det är vätskan mellan lederna som låter när man knäcker fingrarna?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

har hört att det är en myt att det är dåligt
men vene

honolulu:

Har hört nånstans att det är vätskan mellan lederna som låter när man knäcker fingrarna?

jaa, typ luftbubblor eller nåt, tror jag


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kan inte citera er för är inne på mobilen..
Har också hört att det är nått med vätska och luftbubblor, men verkar inte som nån riktigt kan klargöra vad det är som händer.

Jag knakar mina fingrar väldigt ofta och mycket. Ibland när jag gör vissa rörelser, bland annan när jag håller mobilen (har touch mobil) på brädden istället för vanligt eller när jag tar bort hår från en hårborste, så kan min hand låsa sig i nått slags onaturligt ihopvikt läge. Ett läge jag i vanliga fall inte lyckas få min hand i. Jag måste då ta hjälp av andra handen och "bända" upp den. Tror ni detta hänger ihop med att jag knakar fingrarna?


   
SvaraCitera

i längden


   
SvaraCitera
Åtta

http://wiki.answers.com/Q/Does_cracking_your_knuckles_lead_to_arthritis

TL;DR: Man har inte funnit att de som knäcker sina fingrar får artros i någon större utsträckning än hos människor som inte gör det.


   
SvaraCitera
Zsasz

Är ganska säker (99.9%) på att det är en myt att det är farligt, har gjorts flera studier och så vitt jag vet har ingen av dem associerat det med någon form av farlig bieffekt, Dock kunde det öka risken till minskad greppstyrka för de som gör det regelbundet.

Själv har jag på något sätt fått för mig att det kan leda till broskbildningar, dock har jag ingen data som kan backa upp det, inte heller vet jag vad broskbildningar vid lederna skulle kunna leda till..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Farligt kanske är fel ord, men jag känner mig ofta väldigt svag i händerna, och ja, låsningar som jag skrev innan. Finns samband?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

honolulu:

Har också hört att det inte ät bra

Har en kollega som sitter och knäcker med fingrarna hela tiden och väldigt högt.
Jag hatar det där ljudet, det är läskigt, irriterande och äckligt. Förr eller senare så kommer jag bryta fingrarna på honom.
Så ja, det är farligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det var ju ett sätt att se på det hela 🙂 hoppas inte det är dåligt att göra på nått annat sätt.

Knakar hela kroppen jag, knän, fotleder, tår, axlar, armar, rygg, nacke, höfter osv..


   
SvaraCitera
ickus

Jag tror att man ökar risken för värk i händerna då man bli äldre. Alltså, för de som gör det ofta. Jag är inte säker på knän (som jag gör ofta), fotleder, tår, armar osv. Men en vän till mig knäcker sin nacke jätteofta, så det smäller till otroligt mycket, det låter som han skadar sig men ja. Han själv tycker bara att det är skönt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej, det är inte farligt. Isåfall hade jag inte levat idag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

skulle det vara farligt skulle ingen kiropraktor finnas vid det här laget


   
SvaraCitera

trubdruider:

men jag känner mig ofta väldigt svag i händerna, och ja, låsningar som jag skrev innan

Har också detta problem, bl.a. Tror det beror på annat. Var hos sjukgymnast en gång och frågade vad fan det var frågan om. Han sa att det, särskilt bland kvinnor, är vanligt att man har överböjliga leder och att benen i händerna låser sig mot varandra på grund av det (ELLER NÅT ÅT DET HÅLLET).

Andra säger att det beror på d-vitaminbrist.

Och några säger att det är pga inte har tränat musklerna i händerna.

Så, ptja.

Budolicious:

Isåfall hade jag inte levat idag

:'D


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fyfan, knäcker jävlat allt i min kropp, fingrar, tår, rygg, knän, armbågar, axlar, nacke, fotleder... [crazy] Kommer bli en jävla kudde i framtiden om det skulle stämma. Har frågat en sjuksköterka eller vad det är på en gammal skola jag gick på, hon sa att det var lugnt.

Tror folk säjer så för att de inte gillar ljudet, eller inte kan knäcka lika högt själv (typ 90-100 dB?)


   
SvaraCitera