Aviseringar
Rensa alla

Farligt att knäcka fingrarna och andra leder?


Ämnesstartare

min morsa säger att det är farlig, att lederna blir svagare i gammal ålder och kan gå sönder

men jag är beroende. måste knäcka


   
SvaraCitera

Vi kan utesluta att det skulle vara farligt men personligen tror jag det helt klart kan orsaka någon form av förslitning.

Ledvätska är det troligaste anledningen till det "knäckande" ljudet så tror inte det är det som skadar utan att man sliter på lederna som man måste dra ut för att knäckandet ska vara möjligt.


   
SvaraCitera
mynona

Jag gjorde det utan uppehåll som barn och demonstrerade det då för andra, men slutade med det när jag hörde att det var farligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kan inte sätta mig ned på huk lr dyl utan att mina knän ljudligt ska låta. Ända sedan dagis har jag roat folk med det. (ok gör inte längre pga har inga så lättroade i min krets. men barn blir jätteförvånade och ba oi dina ben kan prata!!!)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tror här med jag kan säkerställa att det inte är speciellt farligt.

dock är jag fortfarande fundersam. nu går jag bort lite från just knak i fingrarna, men, kan det verkligen vara bra att det låter högt som fan när man böjen nacken? knakar även den hela tiden (ja, knakar allt mest hela tiden). men ja, i nacken känns det bra för tillfället, men jag har så jävla ont i den annars. och i ryggen. tror ni det blir sämre, eller kanske till och med bättre, av knakandet?


   
SvaraCitera

trubdruider:

så kan min hand låsa sig i nått slags onaturligt ihopvikt läge. Ett läge jag i vanliga fall inte lyckas få min hand i. Jag måste då ta hjälp av andra handen och "bända" upp den. Tror ni detta hänger ihop med att jag knakar fingrarna?

låsningar är obra. Karpaltunnelsyndrom/triggerfinger. JAG HAR SÅNT, skitjobbigt :C men knäcker inte fingrarna.


   
SvaraCitera

isola:

oi dina ben kan prata!!!

[love][love][love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

trubdruider:

Tycker nu det är jätteirriterande och kanske till och med äckligt när folk gör det?

Ja.


   
SvaraCitera