Aviseringar
Rensa alla

Farligt att köra med bara adapter i laptop?


Ämnesstartare

Mitt batteri till laptopen har gått sönder så jag kan inte använda den längre. Nu undrar jag om det är farligt för datorn att enbart använda adaptern till datorn utan batteri? Kan man få ström i sig eller?


   
Citera
Ämnesstartare

Kommer du säkert att få lära dig på ingenjörsutbildningen. [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rymdpirat:

Kommer du säkert att få lära dig på ingenjörsutbildningen.

Seriösa svar tack.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fast blir inte processorn dålig att köra enbart med adaptern?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Nej

Såhär står det om apples datorer:

If the battery is removed from a MacBook or MacBook Pro, the computer will automatically reduce the processor speed. This prevents the computer from shutting down if it demands more power than the A/C adaptor alone can provide.


   
SvaraCitera

har kört utan batteri i min dator ett par månader, vi båda lever än. Just sayin'.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

elverpigen:

har kört utan batteri i min dator ett par månader, vi båda lever än. Just sayin'.

Har du inget batteri? Jag menar satter du aldrig in batteriet i datorn?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

Jag menar satter du aldrig in batteriet i datorn?

Om man sällan kör på batteri kan det vara bra att ta bort det så det får vila.
På nyare datorer kopplas batteriet bort helt när man kör med sladd så det är strunt samma.
Så med en vanlig vettig dator så är det inga problem och kanske till och med fördel att ta bort batteriet.

Om man däremot kör en sopig Apple som uppenbarligen har underdimensionerad adapter (den är antagligen mycket billigare men säljs ändå för trippla priset) så är det problem och nackdel. Datorn kommer gå på reducerad hastighet. Som du sade:

Anura:

This prevents the computer from shutting down if it demands more power than the A/C adaptor alone can provide.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Om man sällan kör på batteri kan det vara bra att ta bort det så det får vila.

Problemet är att jag inte har något batteri, den är sönder.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

Problemet är att jag inte har något batteri, den är sönder.

Alternativ 1 - kör utan batteri och acceptera sämre prestanda. (Du lär inte märka någon större skillnad om du bara surfar och likande.)

Alternativ 2 - köp nytt batteri.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Alternativ 1 - kör utan batteri och acceptera sämre prestanda. (Du lär inte märka någon större skillnad om du bara surfar och likande.)

Hur dålig kan processorn bli? Jag har inte apple dator. Fast känns lite segare jag använder datorn mest för att surfa och titta på film/tv-serier.


   
SvaraCitera
Exner

Anura:

a MacBook or MacBook Pro

Anura:

apples datorer

Anura:

Jag har inte apple dator

[crazy]


   
SvaraCitera

Anura:

Har du inget batteri? Jag menar satter du aldrig in batteriet i datorn?

som myksa sa, man kan spara på batteriet genom att ta bort det. Tyvärr gjorde inte jag det så batteriet blev sämre och sämre och i dagsläget går dset inte att starta datorn ifall batteriet sitter inkopplat då det är trasigt så det kommer fram för lite ström till datorn ifall batteriet sitter i.

Oproffsig förklaring men jag vet vad problemet är, orkar bara inte använda alla termer.


   
SvaraCitera