Aviseringar
Rensa alla

Fascismen i Europa


NEMI
 NEMI

Anura:

anser du att man är korkad för att man intresserar sig gör sådana saker? 😛

ska ej tala för andra men själv är jag det definitivt, då jag hellre hade velat vara lycklig.


   
SvaraCitera
mynona

NEMI:

ska ej tala för andra men själv är jag det definitivt, då jag hellre hade velat vara lycklig.

missförstår du egentligen inte det där, undrar jag stillsamt. intelligens innebär som regel lidande, om den nu inte nödvändigt är parad med fantastiska levnadsmöjligheter osv. dumhet är inget man kan välja, men som dum är man nog oftast lycklig just för att man slipper tänka. som smart gör man det automatisk


   
SvaraCitera

Ja, det värsta av allt är att Vänsterpartiet kan komma in i regeringen efter valet i höst. Löfven har ju sagt att han inte utesluter det.


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

mynona:

missförstår du egentligen inte det där, undrar jag stillsamt. intelligens innebär som regel lidande, om den nu inte nödvändigt är parad med fantastiska levnadsmöjligheter osv. dumhet är inget man kan välja, men som dum är man nog oftast lycklig just för att man slipper tänka. som smart gör man det automatisk

du har nog rätt i det.  även fast det inte förändrar känslan.


   
SvaraCitera
mynona

NEMI:

du har nog rätt i det.  även fast det inte förändrar känslan.

nej det är ett vedervärdigt elände att tvingas tänka. jag begriper inte hur folk kan tro och tycka att det är beundransvärt och eftertraktansvärt när det inte ger något annat än ännu mer bedrövelse. Visst, låt vara att det finns smarta människor som dessutom har fantastiska utgångspunkter i övrigt och njuter av livet osv, men sådana har ju lyckliga liv att grunda kraftresurser att stå ut med eländet på. tänk bara så mycket plåga dumhet besparar en människa: man slipper genomskåda en massa vackra artiga lögner som kunde gjort en lyckligare. Tumme ned Nåväl, OT. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det blir så när saker börja gå dåligt och högfärdigheten är i topp, att ex. spanien förstörde sig själva genom att vara efterblivna är inget regeringen vill stå för, så då avvärjer dem eventuella påpekningar med hårdare grepp.
Det är rätt förutsägbart, och det kommer inte bli bättre på ett bra tag, så håll i er.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Begreppet "fascist" är ju totalt urvattnat i dagens samhällsdebatt. I dagsläget kan man enbart för att man kritiserat invandringspolitiken bli kallad för fascist. Fascismen ökar inte avsevärt mycket i Europa, men visst finns det ett fåtal extrema partier som vuxit senaste tiden, exempelvis i Ungern och Grekland. I dessa länder är det ett problem, i övriga Europa existerar problemet i princip inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW: Fascismen ökar inte avsevärt mycket i Europa, men visst finns det ett fåtal extrema partier som vuxit senaste tiden, exempelvis i Ungern och Grekland. I dessa länder är det ett problem, i övriga Europa existerar problemet i princip inte.

Du vet väl hur situationen i Ryssland ligger till, va? Nu pratar vi inte bara politik, vi snackar heller inte om SD.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

"Fascismen" är ett icke-problem som endast en liten grupp vänsterextremister kan identifiera sig med. Vanligt folk är och känner sig inte särskilt hotade av nassar för de finns knappt. Tvärtom är det nog mångkulturen folk känner är mer påträngande just nu.  


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

Du vet väl hur situationen i Ryssland ligger till, va? Nu pratar vi inte bara politik, vi snackar heller inte om SD.

Jo absolut. Men när man i media pratar om att "fascismen växer i Europa" brukar man ofta hänvisa till att invandringskritiska och EU-kritiska partier får större stöd. Partier som inte alls har någonting med fascism att göra. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vit priviligerad cisman: "Fascismen" är ett icke-problem som endast en liten grupp vänsterextremister kan identifiera sig med. Vanligt folk är och känner sig inte särskilt hotade av nassar för de finns knappt.

Jag känner personligen till vänner som har studerat i länder som Polen och Ukraina (dessa vänner är svarta) och där de har fått gå igenom rätt mycket, knivhugg och slag och nedvärderande ord mot en bara när de promenerar hem igen från skolan. Folk tittar på dem och frågar vart de är ifrån och allt annat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

Jag känner personligen till vänner som har studerat i länder som Polen och Ukraina (dessa vänner är svarta) och där de har fått gå igenom rätt mycket, knivhugg och slag och nedvärderande ord mot en bara när de promenerar hem igen från skolan. Folk tittar på dem och frågar vart de är ifrån och allt annat.

Men då är det väl rasismen som ökar?


   
SvaraCitera

Den växer kanske men inte fritt, för det är inte acceptabelt och de kan inte rekrytera förutom vissa korkade ms.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura: Jag känner personligen till vänner som har studerat i länder som Polen och Ukraina (dessa vänner är svarta) och där de har fått gå igenom rätt mycket, knivhugg och slag och nedvärderande ord mot en bara när de promenerar hem igen från skolan. Folk tittar på dem och frågar vart de är ifrån och allt annat.

Det är sant att sånt sker där borta, men då liknande saker är sällsynta här i sverige blir det naturligt att vi inte talar om det lika mycket. Hur mycket talar vi om de svartas förtryck av vita i zimbabwe och sydafrika? I ena fallet är förtrycket även institutionaliserat.


   
SvaraCitera