Aviseringar
Rensa alla

Fasta


Ämnesstartare

Nea:
Jag tror inte jag växer så mycket längre. Inte en centimeter sedan fyra år tillbaka, och på den tiden har jag även gått ner istället för upp i vikt. Men ja, kanske växer mina organ och sådant fortfarande, det vet jag inget om.Men jag tror inte att det är någon fara, för kroppen känns liksom bara väldigt... Frisk när jag fastat. Pigg och smidig och ja, bara bra. Och jag äter ordentligt övriga dagar, så jag får ingen näringsbrist eller så.

var det inte du som mådde dåligt av din kost och bara drack cola? eller minns kanske fel


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alltså okej pallade ej fasta. Jag blir för hungrig, ångestig, darrig, borta och yr. Får väl dö då.


   
SvaraCitera

Leijonsparf:

ingen koll på föryngrande som så, men läste en artikel i h+ magazine om fastans antagna effekter för att förbättra medellivslängden i flera olika utföranden. det visade sig att fasta i alla fall förlänger livet rätt mycket på försöksdjur i många studier (på möss, vet jag, inte säker på om det gjorts studier på fler arter).

det var något i cellerna, när de mätte försökspersonens värden några dagar senare hade han "yngre" värden. det backades upp i programmet. man ska juinte tro allt man ser på tv, men vetenskapens värld känns som en av de mest trovärdiga tv-källorna man kan ha. om mitt minna är ok. coolt ändå att det funkar så. tydligen blir mansmartare också av att inte inta överdrivet med mat. summa sumarum: ät inte ihjäl er, barn. svält er helst inte till döds heller


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej, jag har ätit i princip helt normalt länge nu. Och det var ju antagligen all cola som ställde till det, men jag dricker knappt cola längre.

isola


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

elverpigen:

det var något i cellerna, när de mätte försökspersonens värden några dagar senare hade han "yngre" värden. det backades upp i programmet. man ska juinte tro allt man ser på tv, men vetenskapens värld känns som en av de mest trovärdiga tv-källorna man kan ha. om mitt minna är ok. coolt ändå att det funkar så. tydligen blir mansmartare också av att inte inta överdrivet med mat. summa sumarum: ät inte ihjäl er, barn. svält er helst inte till döds heller

Beror lite på hr man menar med föryngrande men här är lite effekter på tjockisar och hälsan på kärl:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19793855

Hjärnan diggart också: 
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15741046

Finns även forskning på att det ökar tillväxthormonet.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC329619/
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1548337


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har vid ett flertal tillfällen fastat i 7 dagar (bara druckit vatten) samtidigt som jag gick i skolan eller jobbade. Kan säkert göra det i några fler dagar och fortfarande vara en fungerande person.

Den andra dagen är värst, sen blir det enklare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Biologen:
Har vid ett flertal tillfällen fastat i 7 dagar (bara druckit vatten) samtidigt som jag gick i skolan eller jobbade. Kan säkert göra det i några fler dagar och fortfarande vara en fungerande person.

Den andra dagen är värst, sen blir det enklare.

Hur kände du dig då? Första tecknen på att kroppen hamnar i svältläge brukar vara runt efter 60 timmars fastande. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Biologen:
Har vid ett flertal tillfällen fastat i 7 dagar (bara druckit vatten) samtidigt som jag gick i skolan eller jobbade. Kan säkert göra det i några fler dagar och fortfarande vara en fungerande person.

Den andra dagen är värst, sen blir det enklare.

Men käre värld. Du har väl blivit yr och ickefungerande? Tror ej på att du kan leva och må precis som vanligt efter en vecka utan mat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Comrade Walter: Hur kände du dig då? Första tecknen på att kroppen hamnar i svältläge brukar vara runt efter 60 timmars fastande.

Hungerkänslorna försvann helt, jag blev piggare och alla dofter blev mycket starkare.
Min kompis däremot (som fastade med mig) gick in i ett depressionsliknande tillstånd runt fjärde dagen, så jag tror man kan reagera väldigt olika.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Men käre värld. Du har väl blivit yr och ickefungerande? Tror ej på att du kan leva och må precis som vanligt efter en vecka utan mat.

Jodå, jag mådde bra. Inte riktigt lika mycket ork mot slutet, men inte en markant skillnad.

Avslutade också en sådan fasteperiod genom att supa med mörknäs på en UM-träff. Herregud.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Biologen:

Hungerkänslorna försvann helt, jag blev piggare och alla dofter blev mycket starkare.
Min kompis däremot (som fastade med mig) gick in i ett depressionsliknande tillstånd runt fjärde dagen, så jag tror man kan reagera väldigt olika.

Haha. 
Ah, jo det är klart. 

Intressant. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Biologen:

Avslutade också en sådan fasteperiod genom att supa med mörknäs på en UM-träff. Herregud.

isola: käre värld


   
SvaraCitera

har snart fastat ett dygn. trodde jag skulle bli yr, må dåligt etc, men har mått rätt okej ändå. har druckit sjuka mängder vatten+vätskeersättning


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Biologen: Har vid ett flertal tillfällen fastat i 7 dagar (bara druckit vatten) samtidigt som jag gick i skolan eller jobbade. Kan säkert göra det i några fler dagar och fortfarande vara en fungerande person.

Den andra dagen är värst, sen blir det enklare.

Varför?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MissAnox: Varför?

Varför jag gjorde/gör det?


   
SvaraCitera