Aviseringar
Rensa alla

Fasta - och sen börja äta igen?


Chucky
Ämnesstartare

Mjukfastar just nu, dvs äter enbart soppa,naturdiet, för ca 300kcal om dagen.
Gå ju ner i vikt nu, fort.
Vad händer sen efter fastan, om man börjar äta "vanlig" mat, på 7-800 kcal, kommer man fortsätta tappa vikt?
Man bör väl inte stanna eller öka på? Eftersom man äter under sitt energibehov.

Läser ju överallt om folk som gått upp i vikt igen efter de slutat fasta, eller slutat med pulverdieter, etc.
Men det borde väl vara för att de går tillbaka till sina gamla matvanor, eller?

Nån som har gått på pulverdiet och gått ner i vikt och lyckats hålla vikten efteråt?

Obs - förmaningar så som "sånna här dieter är inte bra för kroppen", och "7-800kcal kan du aaaldrig leva på" undanbedes vänligen!


   
Citera

man går nog upp i vätskevikt, men det du gått ner är troligtvis bara vätskevikt och förlorade muskler.. fettet försvinner sist..


   
SvaraCitera
Chucky
Ämnesstartare

men om man fastar med jämna mellanrum? typ, fastar en vecka, sen äter normalt" (7-8 kcal) 1-2 dagar, o så fastar igen en vecka?
Och upprepar den proceduren ett tag?


   
SvaraCitera

Din kropp kommer bli ledsen, och bunkra energi. eller nåt sånt


   
SvaraCitera

Chucky:

sen äter normalt" (7-8 kcal)

Det är inte normalt.


   
SvaraCitera

Chucky:

Vad händer sen efter fastan, om man börjar äta "vanlig" mat, på 7-800 kcal, kommer man fortsätta tappa vikt?
Man bör väl inte stanna eller öka på? Eftersom man äter under sitt energibehov.

Nej du borde fortsätta ner i vikt.

En sak jag funderade på med fastan på 300kcal bara,.
Du är medveten om att det finns en gräns för hur mycket fett som kan frigöras ur en fettcell varje dygn väl? [sad]


   
SvaraCitera

Efter fastan kommer du antagligen att gå upp i vikt igen. Diet är 99,99999% av fallen ren skit. Det bästa du kan göra är att motionera och skippa ren skitmat och äta med måtta. Då blir du både smal och din kropp mår bra. Istället för att enbart bli smal som ofta är fallet med diet och fastor.


   
SvaraCitera

När du äter för lite så sparar kroppen in på energi, så att du blir tröttare, mer frusen, tänker långsammare osv. Och när du börjar äta mer igen så tar den igen det.
"Normalt" är inte 700-800 kcal om dagen, utan redan det är för lite... 2000 ungefär ska en vuxen kvinna äta.


   
SvaraCitera
Chucky
Ämnesstartare

kumquat:

2000 ungefär ska en vuxen kvinna äta.

Inte alla.. Det beror på vikt, och motionsvanor, förbränning etc.

Och definitivt inte vad man ska äta om man vill gå ner i vikt.


   
SvaraCitera

Jademyr:

Efter fastan kommer du antagligen att gå upp i vikt igen. Diet är 99,99999% av fallen ren skit. Det bästa du kan göra är att motionera och skippa ren skitmat och äta med måtta. Då blir du både smal och din kropp mår bra. Istället för att enbart bli smal som ofta är fallet med diet och fastor.

Indeed. Jag har fått uppfattningen att man ska äta regelbundet och varierat och motionera, så jag antar att om hon börjar med det efter fastan så kommer hon gå upp i vikt och sedan hamna på en vikt som hon får acceptera? [tard]


   
SvaraCitera

variabel:

Indeed. Jag har fått uppfattningen att man ska äta regelbundet och varierat och motionera, så jag antar att om hon börjar med det efter fastan så kommer hon gå upp i vikt och sedan hamna på en vikt som hon får acceptera?

Jag är ingen viktexpert, men ja kanske det. Men mycket beror ju på vad man äter, om man äter normalt och inte frossar så går man upp en del, men man blir nog inte överviktig precis. Svårt att göre en bedömning men bättre att gå ner låångsamt än att rasa i alla fall.


   
SvaraCitera

Jademyr:

Svårt att göre en bedömning men bättre att gå ner låångsamt än att rasa i alla fall.

indeed.


   
SvaraCitera

700-800 kcal/dygn är alldeles för lite!

Till och med om du skulle ligga i soffan i 24 timmar ska man äta mer..

Om du inte väger typ 20 kg.


   
SvaraCitera

Det är på tok för lite energi och ingen rekommenderas eller ska uppmanas att äta så lite.

Tråd låst.


   
SvaraCitera

Tråden låst


   
SvaraCitera