Aviseringar
Rensa alla

Fatal Word. Vad tycks?


Ämnesstartare

Alright, vårt band, Fatal Word.
Ehm, jag lägger upp en video här på när vi repade, och jag vill bara veta vad ni tycker om det.

Detta är den LUGNASTE låten vi har och den kan verka lite emo (Vi spelar väldigt tung musik annars), och jag vet om ALLA misstag eller taktfel som är med i låten så det behöver ni inte kommentera.

Hoppas ni hör gitarren ordentligt. BTW, det är jag som kör trummorna.
Vi har ingen sångare! Vet ni någon bra sångare i Skåne, runt Hässleholms-området tips gärna.

Vi är: 2 gitarrister, 1 bassist och jag - trummis.

Ingen ONÖDIG kritik tack.. Bara nyttig kritik!


   
Citera
Ämnesstartare

vem sjunger?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jaag_91_:

vem sjunger?

Svårt att läsa :P?
Där står klart och tydligt att vi inte har någon sång ffs x)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MonGo:

Svårt att läsa :P?
Där står klart och tydligt att vi inte har någon sång ffs x)

och vem vill lyssna på musik utan sång?


   
SvaraCitera

Tre minuter av samma riff om och om och om och om igen :/


   
SvaraCitera

MonGo:

Detta är den LUGNASTE låten vi har och den kan verka lite emo (Vi spelar väldigt tung musik annars), och jag vet om ALLA misstag eller taktfel som är med i låten så det behöver ni inte kommentera.

Ursäkta inte låten innan någon hört den.

EDIT: Men mer on-topic, har lyssnat igenom större delen nu. Frågan till dig är, varför skulle man lyssna på erat band framför alla femtielva andra band som gör samma grej, men mer proffsigt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

EDIT: Men mer on-topic, har lyssnat igenom större delen nu. Frågan till dig är, varför skulle man lyssna på erat band framför alla femtielva andra band som gör samma grej, men mer proffsigt?

Nu är det ju så att du har ju bara hört en enda låt 😛
Du har ju inte en aning om hur dom andra låter, så säg inte att vi låter som alla andra, för det gör vi INTE!

Dom är säkert mycket bättre än oss och jag har inte sagt att vi är bättre än dom heller, eller?


   
SvaraCitera

MonGo:

Nu är det ju så att du har ju bara hört en enda låt 😛

Det är nog det enda du kan räkna med att folk hör. Om de inte gillar första låten lär de inte kolla in andra.

MonGo:

Du har ju inte en aning om hur dom andra låter, så säg inte att vi låter som alla andra, för det gör vi INTE!

Alltså, inget band låter identiskt med något annat, men om man ska göra musik inom en så bred genre, utan att tillföra något direkt nytt, så måste man göra sin grej helt sjukt bra för att lyckas. Om du ser på band som slår igenom på egen hand (alltså inte sådana som tillkommer mekaniskt genom t.ex. tidigare kändisskap, typ Paris Hiltons skiva) så kan man gruppera in dem i två stora grupper:
1. De som tillför en genre något nytt/har ett helt eget sound.
2. De som inte tillför något nytt men är JÄVLIGT bra på vad de gör.

Tyvärr är det så här, och ju större en genre är ju mer så blir det. Hade ni spelat Zeuhl så hade ni haft kanske femton band att konkurrera med, nu är det hårdrock och då har ni typ hundra tusen. Ni måste ha ett bra koncept, helt enkelt.

MonGo:

Dom är säkert mycket bättre än oss och jag har inte sagt att vi är bättre än dom heller, eller?

När jag skriver nu förutsätter jag ju att ni är ute efter att slå igenom, vare sig det är på Avlidens lokala scen eller bli världskändisar. Jag skrev utifrån perspektivet att ni ville ha publik på något sätt. Om ni bara spelar för själva spelandets skull så är ju det finfint och du kan ignorera det jag skrev - men då finns väl inte heller något skäl att be om kritik?

Musiken som så har jag inte så mycket att säga om, eftersom den varken var exceptionell eller nyskapande. Liksom, det var väl inte direkt dåligt, men varför skulle jag lyssna på den låten när jag kan lyssna på Hammerfall, Gary Moore, Man-o-War, eller vilket annat sånt band som helst?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Liksom, det var väl inte direkt dåligt, men varför skulle jag lyssna på den låten när jag kan lyssna på Hammerfall, Gary Moore, Man-o-War, eller vilket annat sånt band som helst?

Tack! Det var sånt här jag behövde höra! Seriöst asså!
Jag förstår vad du menar nu.
Jag är själv medveten om att man måste vara nyskapande för att lyckas.

Jag är också medveten om att denna låten jag lade upp här är den lättaste vi har att spela och den enda som blev bra när jag filmade, och jag vet att den är VÄLDIGT mainstream, och den har inget av det där grova i sig som våra andra låtar har. eller vad man ska säga.

Vi har spelat nu i ett år tillsammans, till och från.
Vi är fortfarande i "utvecklingsstadiet", alltså, vi testar en massa olika sorters stilar eller vad man ska säga.
Problemet är ju att komma på någonting "nytt" när allting nästan är Mainstream nuförtiden. Antingen liknar man det ena eller det andra.
Sedan tycker jag också att sångaren gör mycket på hur en låt kan låta, och eftersom vi inte har någon sångare kan det låta väldigt enformigt.

Jag ska ta ett snack med grabbarna vid nästa rep faktist, och berätta det här som du skrev precis, och hoppas på att dom förstår det lika väl.


   
SvaraCitera

MonGo:

Problemet är ju att komma på någonting "nytt" när allting nästan är Mainstream nuförtiden. Antingen liknar man det ena eller det andra.

Om allt du hört är mainstream har du inte hört mycket.
Men det är inget fel med att vara mainstream, tvärtom är det ju så att är man tillräckligt framgångsrik blir man per definition mainstream. När In Flames startade var de nyskapande, likaså med Iron Maiden och (i viss mån) Aqua för den delen.

Lek runt lite - ta in lite andra instrument om ni känner folk som spelar saker. Ta lite nya rytmer. Testa att spela en vals - visserligen är det ju åtminstone ett välkänt band som skrivit flertalet låtar i valstakt. Och att man kan hitta likheter med andra band gör egentligen ingenting, så länge man kan erbjuda något som inte de gör.

Men kör det ni trivs med, det är det viktigaste. Musik växer aldrig om man bara anstränger sig för att vara annorlunda...

MonGo:

Sedan tycker jag också att sångaren gör mycket på hur en låt kan låta, och eftersom vi inte har någon sångare kan det låta väldigt enformigt.

Ja, så är det ju. Sång är ju ett instrument i sig så att säga, och ett väldigt dominerande sådant. Men vafan - kunde Beethoven så kan säkert ni med!

Tänk positivt men kritiskt, och var aldrig rädd för negativ kritik utan försök hela tiden få input. Nu skapar inte jag någon musik, men jag har andra kreativa projekt och det är något jag lärt mig om och om igen.

Och ytterligare ett tips - när ni kommer igång med att spela in lite låtar och så, och det är ju rätt lätt med dagens teknik, skaffa er en hemsida och lägg upp allt ni är nöjda med där.


   
SvaraCitera

jaag_91_:

och vem vill lyssna på musik utan sång?

jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

jag.

du är konstig


   
SvaraCitera

jaag_91_:

du är konstig

lyssnar på jazz nu, ingen sång. mkt bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

lyssnar på jazz nu

du ääääär weird


   
SvaraCitera

jaag_91_:

du ääääär weird

du har en svartkopia av kalle anka som avatar
vem av oss är konstig egentligen


   
SvaraCitera