Aviseringar
Rensa alla

Fattar inte! Ang. blogg/webhotell


Ämnesstartare

Jag är nästan säker på att jag vill starta blogg. Det ska inte vara en sån där vanlig "idag var jag på stan och sen gick jag hem-blogg". Jag vill verkligen tjäna pengar och känner mig supermotiverad att skaffa massor av läsare. Jag vill göra ett seriöst försök till att driva en blogg som rullar in pengar.

Då tänker ni säkert att jag bara ska skaffa en blogg eller nåt. På blogg.se eller nattstad kanske? Nä, det vill jag inte. Jag vill inte att de ska tjäna pengar på reklamen i min blogg. Jag vill ha en blogg där jag själv fixar med reklam, ad-sense osv. och får pengar på mitt konto.

Idag har jag skaffat Wordpress i hopp om att slippa reklam för andras vinning och fixa mer själv. Går det? Jag hittar inte ens vart man mixtrar med koderna. Måste man betala massa pengar för att få koda och sätta in reklam? Måste jag skaffa webhotell för att få som jag vill?

I flera timmar har jag försökt få ordning på det här och kommit fram till att jag måste fråga nån. Så snälla ni små IT-genier - vad ska jag göra för att få en lite mer "egen och fri" blogg? [love]


   
Citera

Och din skolgång hade du tänkt att offra den för bloggen
(lite off topic men undrade 🙂


   
SvaraCitera

galenbrud:

Så snälla ni små IT-genier - vad ska jag göra för att få en lite mer "egen och fri" blogg? [love]

jag vet inte riktigt hur det fungerar men tror att de flesta stora bloggare är sponsrade av sidan där bloggen ligger. så skulle nog snarare satsa på ett bygga upp en stor läsarkrets innan du ens funderar på att tjäna pengar.


   
SvaraCitera

galenbrud:

Jag vill inte att de ska tjäna pengar på reklamen i min blogg. Jag vill ha en blogg där jag själv fixar med reklam, ad-sense osv. och får pengar på mitt konto.

galenbrud:

Då tänker ni säkert att jag bara ska skaffa en blogg eller nåt. På blogg.se eller nattstad kanske? Nä, det vill jag inte.

du kan busenkelt göra det på både nattstad och blogg.se, dock får du ju leva med annonserna som blogg.se/nattstad har på din blogg då om du inte vill betala för att ta bort dom, annars finns ju blogspot, reklam fritt och du kan tjäna pengar genom att blogga där


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gulligt att ni svarar så fint, TACK!

mymess:

du kan busenkelt göra det på både nattstad och blogg.se, dock får du ju leva med annonserna som blogg.se/nattstad har på din blogg då om du inte vill betala för att ta bort dom, annars finns ju blogspot, reklam fritt och du kan tjäna pengar genom att blogga där

Men HUR? Du verkar ha koll. Menar du att jag ska tjäna pengar enbart på videoinlägg?


   
SvaraCitera

galenbrud:

"idag var jag på stan och sen gick jag hem-blogg"

En generisk skräpblogg med andra ord.

galenbrud:

Jag vill verkligen tjäna pengar och känner mig supermotiverad att skaffa massor av läsare. Jag vill göra ett seriöst försök till att driva en blogg som rullar in pengar.

Det är bara att börja blogga, men att satsa på att tjäna pengar bör du fokusera på först efter att bloggen blivit populär.

Nöj dig med att blogga på någon känd bloggportal och allt som har att göra med sponsorer, reklam och pengar tar du först efter att du kommit någonvart, vilket du kanske aldrig ens gör. Vill inte vara negativ men så är det för de flesta.

Och det där med webhotel kan du nog skita i. Det är först och främst för personer som kodar egna hemsidor, webprogrammerare / webdesigner, vilket är något som de flesta bloggare inte kan ett skit om. Det är därför bloggportaler finns, för att alla ska kunna blogga utan att behöva veta något om hur man gör en hemsida.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

pumanJessica:

pumanJessica F22

Tack så mycket för ditt välskrivna svar! Om jag först börjar på en "vanlig" bloggportal som du säger, hur ska jag då göra om jag kommit nånvart och har många läsare? Ska jag sitta och mejla massa olika bloggsidor och tigga pengar för att blogga där och skryta om min statistik? Hur kommer man vidare när man har en "riktigt bra blogg"? Hoppas du fattar vad jag menar, det var lite svårt att formulera. [smile]


   
SvaraCitera

galenbrud:

Tack så mycket för ditt välskrivna svar! Om jag först börjar på en "vanlig" bloggportal som du säger, hur ska jag då göra om jag kommit nånvart och har många läsare?

Ifall du börjar på en vanlig bloggportal, såsom t.ex. bloggplatsen eller vilka det nu finns (har inte så bra koll) så fortsätter du där tills du blir hyfsat populär. Dvs när du har hyfsat många läsare. Då kan du överväga att byta plattform.

Då kan du i så fall ta steget att ha en egen hemsida med en egen domän, som de flesta kända bloggare. T.ex. Kissie (inte för att jag gillar henne men hon är en känd och framgångsrik bloggerska) har ju inte sin blogg på en bloggportal, utan en egen mer personifierad blogg, utvecklad just för hennes blogg. Domän och webbhotel blir såklart en liten utgift där men sånt är inte så dyrt. Dock ifall du vill ha ett professionellt utseende på bloggen så kanske du bör anlita en webdesigner (så länge du inte själv kan sånt) som kodar den åt dig, vilket kan kosta en liten slant.

Dock så finns det också kända bloggare som har sina bloggar på bloggplatser såsom nattstad eller liknande, så det kanske inte är ett måste.

Så fort du har mycket läsare så kan du börja tjäna pengar genom att göra reklam på bloggen. Det kräver dock ganska många läsare. Ingen vill betala för att göra reklam på en blogg med 20 läsare i veckan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

pumanJessica:

pumanJessica F22

Tack! Du har varit till stor hjälp. Tänker börja på blogg.se [bigsmile]


   
SvaraCitera

galenbrud:

Men HUR? Du verkar ha koll. Menar du att jag ska tjäna pengar enbart på videoinlägg?

nej, det finns flera sätt att tjäna pengar på att blogga.på blogspot finns det något för endast blogspot användare man kan använda sig av för att tjäna pengar, vet dock inte hur detta fungerar men det går ju att läsa sig till.
Men det vanligaste som fungerar hos alla blogportaler är att bli medlem på affiltate (heter det så?) sidor och sedan lägga ut annonser på sin blogg, det finns många sånna sidor.
Du kan läsa en del om hur man kan tjäna pengar på sin blogg här http://www.des​ignadinblogg.se/category/bloggreklam-tjana-pengar/
Måste dock säga att tro inte du kommer tjäna tusenlappar på att blogga, man tjänar extremt lite pengar på att blogga tyvärr, det är när man får så stor blogg att företag kontaktar en och ber din annonsera/blogga om deras grejer man kan tjäna ordenkliga pengar, tills du har en så stor blogg kan du nog inte räkna med så mkt mer än max någon hundra lapp i månaden


   
SvaraCitera

galenbrud:

Jag är nästan säker på att jag vill starta blogg. Det ska inte vara en sån där vanlig "idag var jag på stan och sen gick jag hem-blogg". Jag vill verkligen tjäna pengar och känner mig supermotiverad att skaffa massor av läsare. Jag vill göra ett seriöst försök till att driva en blogg som rullar in pengar.

Skulle först rekommendera dig att fixa en egen domän så att din url blir typ GALENBRUD.COM eller GALENBRUD.SE. En .COM domän kostar ca US$ 15.- per år dvs ca en hundring. en .SE kostar några kronor mer.

Gratis webhotell finns i mängder så det behöver du inte tänka så mycket på dvs det är gratis. Eller i vart fall är det en senare fråga när du ser att pengarna rullar in. Att senare flytta en hel (blogg)sajt från en gratisserver till en eget (betal)webhotell är enkelt. Själva flytten går i regel på mindre än ett dygn.

Sedan behöver du ett script för att köra din egen blogg. Jag rekommenderar Webify Blog 1.0, Free PHP Blog Script som jag vet många proffsbloggare använder sig av och som fungerar superbra.
​ http://www.hotscripts.com/listing/webify-blog-1-0-free-php-blog-script-for-your-websi​te/
Men det finns fler att välja på på url:
http://ww​w.hotscripts.com/category/scripts/php/scripts-programs/blog/

Sedan är det bara att fixa massa seriösa annonsörer som vill annonsera på din egna sajt och så vill det till att du får massa trafik. [smile] Ingen trafik = inga inkomster. [n] Mycket trafik = du kan vara miljonär inom något år. [y] Jag kör själv flera .COM domäner (sajter) och är själv snart miljonär. [love]

Lycka till!


   
SvaraCitera
Skuris

Hej!

Kanske lite sent ute så du har säkert redan löst det, men skriver ändå. Kanske kan hjälpa nån. 🙂

Blogg123 funkar bra att använda för att lägga upp egen reklam. Där visas ingen extra reklam på din blogg.


   
SvaraCitera