Aviseringar
Rensa alla

Fel i käken


Ämnesstartare

Hej. Jag gjorde illa käken för ca. 1,5 år sedan och har haft väldigt ont i den sen dess trots en hel del läkarbesök. Det knäpper i den varje gång jag snackar och den har gjort så det blivit fel i örat också. T.ex. låter det som någon stänger en dörr varje gång man sväljer och ibland får man yrsel. Är det någon mer här som har stora problem med käken?

Jag vill inte ha några tips om hur man ska bli bättre osv. eftersom jag redan vet nästan allt om denna "sjukdom" och även vet att den är väldigt vanlig, framför allt hos tjejer, och att det inte finns någon som kan fixa käkleder, ännu. Alltså vill jag bara prata med andra som har detta fel. Inte du som den har knäppt för 2 ggr. utan du som lider av det och har gjort det ett tag.


   
Citera

Har du provat laserbehandling? Jag fick prova det efter en olycka o det blev bättre!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

slå av den o rätta till den


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Usch vad jobbigt. När jag spelade fotboll sparkade min kompis en boll rakt på min käke och jag kunde inte äta på nån dag, gick dock aldrig till sjukhuset. Nu, 4-5 år senare så kan jag fortfarande nästan få den ur led, gör ett väldigt skumt ljud. Gör iaf inte så ont, som tur är..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej. Har inte provat laserbehandling. Hur går den till och vad exakt är målet med den? Tror dock knappast att den skulle hjälpa på mig.


   
SvaraCitera

baseballguy:

Nej. Har inte provat laserbehandling. Hur går den till och vad exakt är målet med den? Tror dock knappast att den skulle hjälpa på mig.

Du vet inte om det inte hjälper förrän du testar. Syftet med behandlingen (iaf utifrån min skada) var att mjuka upp leder och muskulatur runt käken. Att det knäcker kan bero på exempelvis för korta "band", att dom dragit ihop sig av nån anledning, då hjälper laser. Även liten muskulatur kan ge upphov till större problem.

Jag fick äta liten och lättuggad mat när jag hade det. Sen fixade tandläkaren det på tre behandlingar ungefär.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ok. Men som sagt är det inte upp till mig att bara bestämma den och den behandlingen ska jag göra. Utan jag vill helst veta om någon annan här också har detta fel.


   
SvaraCitera

När jag var mindre, eller tjaa.. för ett par år sedan.. Gjorde jag också illa min käke och den 'hoppar' fram och tillbaka när jag äter, tuggar. ibland även när jag pratar och det låter ju varje gång den hoppar tillbak a till normalt läge och folk runt omkring ba; "[chocked] WTF? gjorde inte det där ont? "

Jag ba: "ehm.. det blir alltid så."

Men liksom nej, ingen smärta? dock huvudvärk 24/7. kanske beror på käken, who knows?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Min käke knäpper o ger ifrån sig konstiga ljud varje gång som jag äter. För var tugga så kommer även ljudet. Sen om jag gäspar el likande så knakar den till. Ibland så låter den överdrivet mycket, och detta kan vara lite jobbigt när man tex är ute och äter med någon/några som man inte känner speciellt väl.

Knak, knak, knak.
Ja, kanske ska jag berätta att min käke är konsig och gör irriterande ljud så fort jag tuggar.
Ber så hemskt om ursäkt, ät ni. Jag avstår... Vill inte störa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

chipz:

Men liksom nej, ingen smärta? dock huvudvärk 24/7. kanske beror på käken, who knows?

Ja troligtvis beror huvudvärken på käken. Det är ett klassiskt symptom.

Hur orkar du med huvudvärk 24/7 då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

HighParadise:

Min käke knäpper o ger ifrån sig konstiga ljud varje gång som jag äter. För var tugga så kommer även ljudet. Sen om jag gäspar el likande så knakar den till. Ibland så låter den överdrivet mycket, och detta kan vara lite jobbigt när man tex är ute och äter med någon

Men det knäpper inte när du snackar? Och du har inga öronproblem?


   
SvaraCitera

baseballguy:

Hur orkar du med huvudvärk 24/7 då?

Har typ trott att jag har huvudvärk pga synfel som jag inte "orkar" (vill) kolla upp.. Så, alvedon och att jag inte är en person som klagar, utan försöker stå ut med det mesta 🙂 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du borde kolla upp typiska symptom för TMJD.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

baseballguy:

Men det knäpper inte när du snackar? Och du har inga öronproblem?

Inte när jag pratar, dock när jag pussas med killen, inte hela tiden eller alltid men det händer...

Och jag har väl inga öronproblem som jag känner till, förutom att det gör ont upp mot örat och ibland även kring hela örat och detta då i samband med käk-knakandet.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera