Aviseringar
Rensa alla

Fel tonart


Ämnesstartare

Hej.

Har märkt att tydligen så pratar jag fel, i alla fall när jag är med mina föräldrar (hoppas att det bara är då) Så till exempel så om jag ska fråga efter ketchupen artigt så blir det KAN JAG FÅ KETCHUPEN? skriker dock inte men låter arg verkar det som. Och bevis på det är t.e.x när farsan sagt att jag ska fixa disken så säger jag "jaja, visst" så säger han "ja jätte jobbigt din stackare" så säger jag "Vad? har jag sagt nått?" så säger han "Ja du lät arg" eller något, haha.

Kanske inte så stort problem men har väll blivit så av den sociala isoleringen, och det kan ju bli rätt jobbigt om det är så när jag börjar skolan igen -.- Så är det någon som känner igen sig och har en lösning? Är det bara tonårshormoner som hatar sina föräldrar?

Nej jag har inte asperger eller något


   
Citera

Det är troligtvis tonfiskhormoner.

Prova tala i A dur istället!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

senap123:

Har märkt att tydligen så pratar jag fel

Tonart och tonläge är inte samma sak. Förmodligen pratar de flesta annorlunda än de själva tror, man hör inte sin röst som den verkligen låter; om man inte är inspelad osv så man lär sig hantera den. Pröva spela in den när du tilltalar din pappa/mamma och lyssna på den själv. Låter den aggressiv, försök tona ner den (låta vänligare/mer avslappnad) och öva på att låta så. Spela in rösten igen och du upptäcker kanske att du låter helt annorlunda. Vi pratar också på olika sätt till olika personer, beroende på var man är och gör. Om man bråkat med sina föräldrar är det lätt att ta det tonfallet även när allt är lugnt.


   
SvaraCitera

senap123:

det kan ju bli rätt jobbigt om det är så när jag börjar skolan igen

Jag tror inte att det är så svårt. Dock blir det ju enklare om du ringer till kompisar och umgås med de redan nu, så slipper du kladda med det när skolan börjar.


   
SvaraCitera

haha du vet inte vad tonart är![bigsmile]


   
SvaraCitera


   
SvaraCitera

Jag har samma problem! Men det är för att jag är arg.


   
SvaraCitera

Målbrottet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

haha du vet inte vad tonart är!

xD jag hade det rätta ordet innan jag skapade tråden, tonläge, sen blev huvudet blankt så satt jag och funderade i 20 sekunder men sket i det och skrev bara tonart istället 😛

isola:

Målbrottet

6 år sen 😛


   
SvaraCitera