Aviseringar
Rensa alla

Felstavningar/felanvändningar av ord som ni stör er på


Ämnesstartare

Dags att gnälla, på äkta språkfascistvis! Vilka stavningsfel eller användningsfel av ord stör ni er på? Gärna irriterande småfel som alla ser som besserwisser-aktigt att poängtera!

Jag finner dessa otroligt irriterande:
Omständigt - Det heter omständLigt för i helvete!
Jämnlikhet - Hört folk säga detta flera gånger nu. FÖR I HELVETE?!?

Samt, när man drar in engelsk stavning i svenska ord helt i onödan. Jag struntar lite i om folk säger mail eller mejl (även om mejl inte är ett estetiskt tilltalande ord) men när folk skriver princessa har det fan gått för långt.

Så, gnäll på!


   
Citera
Ämnesstartare

WIERD


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

så jävla irriterande med folk som inte förstår att de framstår som the big weirdos när de skriver WIIIEEERD


   
SvaraCitera
blum
 blum

KingGurka:

Omständigt - Det heter omständLigt för i helvete!

Oj, det hade jag ingen aning om :S


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Egenkligen och igentligen. Tydligen är det svårt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ogillar folk som i svenska texter skriver "fonts" om teckensnitt/typsnitt. [mad] Vi har två fina svenska ord för teckensnitt/typsnitt, dessa går väldigt bra att använda. Är till och med mer tilltalande att läsa/höra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

loom:

Egenkligen och igentligen. Tydligen är det svårt.

+1! Känns som om folk uttalar det "egenkligen" och stavar det "igentligen".

Ensamvargen:

Ogillar folk som i svenska texter skriver "fonts" om teckensnitt/typsnitt.

JA! :@


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Folk som inte skiljer på sarkasm och ironi.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har en väldigt hög toleransnivå då jag själv haft stora problem med språket. Dock brukar jag kunna hänga upp mig när man särskriver alla de klassiska skolexemplen, såsom "En sjuk sköterska".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

När folk skriver jämnt istället för jämt t.ex. "önskar jag hade lov JÄMNT", fan lär er skillnaden mellan jämnt och jämt för i helvete. [mad]
Samma med typ "jag orkar inte gå ENDA till skolan", "det är lungt", "men endå" och mycket mer jag inte kommer på just nu.

Lounge fact:

WIERD

loom:

igentligen

!!!

Sen stör jag mig på särskrivningar överlag. "Det är jätte bra", "det var skit kul" osv.


   
SvaraCitera

Folk som inte kan skilja på ironi och sarkasm.

Det enda jag kommer på just nu men det finns massor av mer saker att störa sig på 🙂


   
SvaraCitera

Dan_the_ironman:

Folk som inte skiljer på sarkasm och ironi.

Oj du var visst snabbare än mig...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pendulum:

När folk skriver jämnt istället för jämt t.ex.

+1000

Pendulum:

lungt

Det är dock ett otroligt irriterande ord, där har jag förståelse för folk som gör fel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Allt som sagts, även om jag inte har varit med om samtliga.

Dessutom: När människor använder ord vilka de egentligen inte har någon koll på betydelsen av. Exempel: "Varav."


   
SvaraCitera