Aviseringar
Rensa alla

Feminism = att män inte räcker upp handen?


Ämnesstartare

OF 5:

vill man inte/ känner att man inte kan svara på en fråga så ska väl fan inte samhället tvinga än att göra det bara för att det ser bättre ut

Enligt henne låg problemet i att jag besvarade frågorna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hon kanske bara ogillade dig. Fattar inte var antagandet om att det skulle vara en feministiskt grundad ståndpunkt kom ifrån.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Hon kanske bara ogillade dig. Fattar inte var antagandet om att det skulle vara en feministiskt grundad ståndpunkt kom ifrån.

Hon var där för första gången, dessutom vet jag med mig att jag kan reta på mig folk men knappast redan vid första intrycket och knappast på skolan, hon började sina anteckningar innan jag hade börjat prata lagom mycket för att hon skulle kunna få en bild av mig

Vad skulle hon annars ha för poäng om det inte var feministiskt menat?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Får kvinnor ens räcka upp handen utan tillåtelse i klassrummen?! :S


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Enligt henne låg problemet i att jag besvarade frågorna.

Då hon med de resonemanget tycker att det hade varit bättre att låta frågorna va obesvarade kanske hon bör hitta något annat att spendera sin tid på.

Hatar störda människor


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

Då hon med de resonemanget tycker att det hade varit bättre att låta frågorna va obesvarade kanske hon bör hitta något annat att spendera sin tid på.Hatar störda människor

indeed.


   
SvaraCitera

Blir arg när man måste jämföras i sånna saker med folk av samma kön, bara för att man är av samma kön.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Vad skulle hon annars ha för poäng om det inte var feministiskt menat?

Hon kan tycka att det är dåligt att en elev svarar på majoriteten av frågorna. Hon kan tycka att det är dåligt att läraren fortsätter ställa frågor på ett område där enbart en elev verkar kunna svara på dem. Hon kan tycka att du inte alls avvaktade med att räcka upp handen, och borde ha gjort det. Hon kanske inte gillar dig. Hon kanske förespråkar ett matriarkat och grundar sin åsikt i det politiska ställningstagandet. Hon kanske gjorde ett generellt uttalande som inte var riktat mot dig personligen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[tard]


   
SvaraCitera

Rödingajäveln:

Skulle gissa att hon menade att killarna i klassen allmänt borde tänka på hur mycket utrymme de tar i förhållande till tjejerna.

woo dethär är jag helt alergisk mot... jag tycker att alla ska räcka upp handen när dom kan och ta plats när dom kan. det är inte alltid killarnas fel att tjejer tar mindre plats, är det ingen annan som vill svara tänker jag ju intwe skita i att svara även att jag är kille...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Hon kanske gjorde ett generellt uttalande som inte var riktat mot dig personligen.

Det var det ju inte, men jag blir ändå förbannad när hon menar på att killar inte ska räcka upp handen just för att de är killar. Det

mediakatt:

Hon kan tycka att du inte alls avvaktade med att räcka upp handen, och borde ha gjort det.

Men även om jag inte gjort det å avvaktar läraren med att välja vem som ska besvara, och uppmuntrar andra att räcka upp handen, och jag satt längst bak så ingen såg att jag räckte upp handen förutom läraren och lärarkandidaten i princip.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Det var det ju inte, men jag blir ändå förbannad när hon menar på att killar inte ska räcka upp handen just för att de är killar.

Nu var väl knappast problemet att ni var killar, utan att ni besvarade 62% av frågorna medan ni utgör 16% av klassen. Klart att det är ett problem om en liten grupp i en klass helt dominerar konversationen i klassrummet, oberoende av om den gruppen är killar, tjejer, eller något annat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

qazedctgb:

jag tycker att alla ska räcka upp handen när dom kan och ta plats när dom kan

Jag tycker man ska se till att alla kan delta istället för att bara de som är självsäkrast och snabbast på att räcka upp ska få prata. Det handlar ju snarare om att klassrummen inte ska bli individualistiska diktaturer, utan att alla ska kunna delta. Det gäller inte heller bara att killar ska respektera tjejer utan att alla ska få komma till tals.

qazedctgb:

det är inte alltid killarnas fel att tjejer tar mindre plats

... har jag inte påstått heller. Skulle säga att det mer beror på tjejerna själva och hur de fått lära sig att de ska vara, precis som att killars beteende är ett resultat av deras uppväxt. Men jag är inte nån pantad individualist som tycker att det är var och ens problem, utan ett kollektivt problem vi kan överbygga tillsammans.

qazedctgb:

är det ingen annan som vill svara tänker jag ju intwe skita i att svara även att jag är kille...

... nu läste du nog inte ens vad jag skrev. Jag skrev att om ingen annan räcker upp så kan man såklart göra det, däremot kan man ju kolla sig omkring först och se ifall nån av de som inte brukar prata räcker upp ifall man vet med sig att man själv pratar mycket.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Klart att det är ett problem om en liten grupp i en klass helt dominerar konversationen i klassrummet, oberoende av om den gruppen är killar, tjejer, eller något annat

Det är klart, men samtidigt så är det inte vårat engagemang som är problemet utan att vissa inte vågar delta i det på grund av hur de formats av samhället.

När min lärare menade på att fler skulle våga räcka upp handen tyckte ju den andra att en bättre lösning var att vi höll tyst och istället lät frågorna vara obesvarade.


   
SvaraCitera

Rödingajäveln:

.. nu läste du nog inte ens vad jag skrev. Jag skrev att om ingen annan räcker upp så kan man såklart göra det, däremot kan man ju kolla sig omkring först och se ifall nån av de som inte brukar prata räcker upp ifall man vet med sig att man själv pratar mycket.

det är ju knappast min uppgift. det är ju upp till läraren att fördela ordet.
Jag tycker alla som kan svara ska vilja svara och räcka upp handen. Där är vi inte idag. Det finns en kultur att killar ska ta mer plats än tjejer och därför räcker killar upp handen oftare än tjejer. jag tycker man ska ta plats utifrån den kunskap man har inte utifrån vilket kön.

Rödingajäveln:

Jag tycker man ska se till att alla kan delta istället för att bara de som är självsäkrast och snabbast på att räcka upp ska få prata.

jag säger inte att man ska alltid välja den som räcker upp handen först men det är fortfarande lärarens uppgift att fördela inte min som elev.


   
SvaraCitera