Aviseringar
Rensa alla

Feminism och jämlikhet


Ämnesstartare

Unexpected:

men orättvisor för män handlar ofta om att det inte finns sexleksaker för män på apoteket och att det är svårare att komma in på krogen, typ.

Män bemöts oftast anorlunda änn kvinnor, speciellt vid problem. Detta beror mkt på att män alltid ska vara starka osv. Det kan man se bara man tittar runt lite i um forum


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TheDrunkDuck:

så att män inte kan föda barn är skapat av miljön? Att killar har lättare att bygga upp stark fysik har med miljön?

Herre gud [tired]

Homunculi:

Eller kanske orättvisor med barn vid skilsmässa, kvinnors våld mot män som knappt ses som något dåligt, män måste göra lumpen m.m.

Haha det är sant [smile]

Fast kvinnors våld mot män är ju inte så mycket att tala om precis, då det inte är speciellt vanligt.

Homunculi:

Varför söker sig kvinnor likfan dit då?

Vad tror du? För att vi är uppfostrade på olika sätt och därför får olika intressen och utvecklar olika egenskaper.

Homunculi:

Tycker nästan att det är kvinnorna som har de förväntningarna på sig själva.

Säkert en hel del kvinnor som har, men samtidigt så pratar folk bakom ryggen om mamman som inte var hemma i minst det första halvåret, eller varför inte mamman som inte vill amma mer än tre månader för att hon tycker att det är jobbigt. Män slipper undan.


   
SvaraCitera

Unexpected:

Fast kvinnors våld mot män är ju inte så mycket att tala om precis, då det inte är speciellt vanligt.

Nja:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=531&a=339167
Våld mot båda könen är något man borde prata om i allra högsta grad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TheDrunkDuck:

Dock tycker jag feminismen har börjat bli lite smått löjlig, i dagens samhälle består den mycket av att många tjejer gnäller på alla små fördelar killar har och vägrar se nackdelarna med att vara kille.

TheDrunkDuck:

Många killar gör i sin tur tvärtom, gnäller om hur jävla bra det är att vara tjej och vägrar se nackdelarna.

Först och främst.: BRA POÄNGER.

Det jag stör mig på initiellt är nog namnet "FEMINISM" det åsyftar ju endast tjejer.

Istället för att utgå från att kön eg inte ska spela så stor roll, så fokuserar man endast på kvinnokönet.

En idealism mot rasism eller segregering borde ju knappast heta "NEGROISM" etc xD

Som kille märker ju man mest fördelarna, nackdelarna tänker man inte ens på. Att tjejerna måste genomlida mens tänker man ju inte på, och att dom verkar ha mindre sexdrift(kan va chill ibland) är ju på sätt och vis något som förenklar för dem.

Jo tjejer har ju i princip lättar för ONS, men i sin tur har dom ju slamp-stämpeln.

Som kille ska man ju "prestera" också, en kille kan ju sällan "komma undan med" att han liksom sparar sig, medans en tjej som gör det är ett moraliskt föredöme typ.


   
SvaraCitera

Unexpected:

Haha det är sant Fast kvinnors våld mot män är ju inte så mycket att tala om precis, då det inte är speciellt vanligt.

Nåja, då tänker jag inte bara på grovt våld utan också på det faktum att det är mer accepterat för en tjej att slå sin kille i vrede än tvärtom.

Unexpected:

Säkert en hel del kvinnor som har, men samtidigt så pratar folk bakom ryggen om mamman som inte var hemma i minst det första halvåret, eller varför inte mamman som inte vill amma mer än tre månader för att hon tycker att det är jobbigt. Män slipper undan.

Men det är oftast kvinnor som talar bakom ryggen om det, vad jag vet så brukar de flesta män inter bry sig om hurvida någon annan kvinna stannar hemma med barn eller inte.

Unexpected:

Vad tror du? För att vi är uppfostrade på olika sätt och därför får olika intressen och utvecklar olika egenskaper.

Jag menar att det är ett kvinnodominerat yrke.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Homunculi:

Nåja, då tänker jag inte bara på grovt våld utan också på det faktum att det är mer accepterat för en tjej att slå sin kille i vrede än tvärtom.

Jo det är sant, förstår dock inte varför. En käftsmäll är en käftsmäll är en käftsmäll liksom.

Observator:

Våld mot båda könen är något man borde prata om i allra högsta grad.

Läste inte hela artikeln, men ja det är klart det finns kvinnor som misshandlar sina män.

Homunculi:

Men det är oftast kvinnor som talar bakom ryggen om det, vad jag vet så brukar de flesta män inter bry sig om hurvida någon annan kvinna stannar hemma med barn eller inte.

Självklart förtrycker även kvinnor kvinnor (och män män och kvinnor män också för den delen). Att det finns en könsmaktsordning är absolut inte bara männens fel.

Homunculi:

Jag menar att det är ett kvinnodominerat yrke.

Va?


   
SvaraCitera

Anarkandi:

Brandman och polisutbildningen är i princip anpassad till män också, vilket ger dem extra fördelar >

Idiot, så bara för utbildningarna kräver bra fysik så är de mansanpassande?

Unexpected:

Fast kvinnors våld mot män är ju inte så mycket att tala om precis, då det inte är speciellt vanligt.

Idiot, lika vanligt som att män slår kvinnor MEN det är mer acceptabelt för en kvinna att slå män tack vare vårt fina samhälle

Unexpected:

där typiska kvinnoyrken har lägre status och lön, där kvinnor får sämre lön för lika arbete,

Därför dem är fail och söker sig till statliga jobb, och kvinnor tjänar precis lika mycket som män.

Unexpected:

jobbar betydligt mer i hemmet,

Nej.


   
SvaraCitera

TheDrunkDuck:

ordet feminism

det klingar så jävla dåligt tycker jag.

TheDrunkDuck:

gör man till exempel samma jobb lika bra ska man ha lika mycket betalt.

orka bry sig?

alltså, hela jävla jämlikhets-tjafset är så sjukt uttjatat. kan folk inte bara släppa det? istället för att alla kvinnor tar på sig offerkoftan och whainar. fram med könsroller ftw! vi ÄR olika, vi passar inte till samma jobb.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag gillar inte tjejer, okej? Uhm, till exempel när det kommer till klädsel, kvinnor kämpade så hårt, så hårt för att slippa bli sedda som objekt , men nu går tjejer och klär sig slampigt, klär sig för män ändå, var inte det som de kämpade emot, de gör sig till objekt igen. Jag fattar inte.

*Smart*


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Unexpected:

Herre gud [tired]

Men vad menar du då?

Unexpected:

För att vi är uppfostrade på olika sätt

Jag har faktiskt inte sett något skillnad på de dagis jag jobbat på. Jag själv behandlar barnen lika.

Unexpected:

olika intressen och utvecklar olika egenskaper.

Men varför är inte alla kvinnor då exakt lika?

Greger_EFG:

Istället för att utgå från att kön eg inte ska spela så stor roll, så fokuserar man endast på kvinnokönet.

Jo det leder ju till större skillnader. Därför jag tycker man ska ta bort ordet feminism och istället jobba för allmän jämställdhets (så långt det går)

Unexpected:

. En käftsmäll är en käftsmäll är en käftsmäll liksom.

Håller med , de ska ses lika allvarligt vem som än gör det.

Divinator:

Därför dem är fail

vem, kvinnor?

Divinator:

och kvinnor tjänar precis lika mycket som män.

Inte alltid nej .

typlsd:

orka bry sig?

Fast om du är tandläkare och tjänar 100 kr/timmen medans din arbetskamrat som e man tjänar 150 kr /timmen fastän ni e lika duktiga och har samma erfarenhet. E det fortfarande ok då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TheDrunkDuck:

Jo det leder ju till större skillnader. Därför jag tycker man ska ta bort ordet feminism och istället jobba för allmän jämställdhets (så långt det går)

Jo men excakt 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jämlikhet är en syndabock för att vi inte ska märka de större felen i världen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jämlikhet är en illusion. Män och kvinnor är olika och det är naturligt att vi tar på oss olika "roller" i vissa sammanhang.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Homunculi:

Inte jag heller, så jag söker andra ideologier.

Typ?

TheDrunkDuck:

Ja men detta glömmer nästan alla feminster.

Nej, tycker de håller sig ganska bra på det, men en stor del av feministrörelsen grundar sig på att män och kvinnor är väldigt biologiskt olika, och en annan del ägnar sig åt att förändra svenska språket så att det blir mindre man-anpassat..

TheDrunkDuck:

Det har stått flertal gånger i vår tidning.

Länka till ett fall.

TheDrunkDuck:

Jag har inte sagt att de får fler valmöjligheter. Men eftersom de inte kommer in på männens krav är de ju besvisligen inte lika kompetenta. Brandmäns jobb handlar mkt om fysisk kompetens.

Proven utgår inte bara från det?

TheDrunkDuck:

Det är ju ytterligare ett bevis på att män och kvinnor e olika. Och på vilket sätt är den formade för mänen? Att den är mkt fysisk? Vet du brandmän måste vara starka och snabba då de ska rädda liv.

Och det är inte tjejer? [rolleyes]

man behöver inte vara superhjälte för att bli brandman. Man behöver kunna utföra det jobb en brandman gör, och det är inte så svårt.

Dessutom tjänar institutioner på att ha en blandning av könen, av någon anledning går resultaten upp vid såna fall, arbetsplatsen blir effektivare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Detta har tom Paolo Roberto konstaterat.


   
SvaraCitera