Forumet - Feminism

Feminism

8662 2 121
Vad tyvker ni om feminism? Tycker ni att dem är fulla med skit? Att de står för en bra sak eller bryr ni inte er ett skit? 
Jag själv tycker att feminism är åt det sämmre hållet.

Spana också in:

ChildishGambino: Femenism äger! Att vi tjejer står upp för oss själva o våra rättigheter. Jag vill inte ha ngt patrialikat, jag vill att det ska vas jämnställt mellan alla kön och DÄRFÖR är jag femenist! Ni som vill ha jämnställt men inte kallar er femenistet, kolla upp vad femenism är.
Feminism fokuserar bara på kvinnors problem. När män tar upp deras problem som är lika relevanta blir de hyschade och avvisade för att de är "priviligerade och klagiga". Jag tycker det är helt absurt och därför är jag inte feminist. Alla ska ha samma rätt att ta upp missnöje oavsett kön

Problemlösarn:
Feminism fokuserar bara på kvinnors problem. När män tar upp deras problem som är lika relevanta blir de hyschade och avvisade för att de är "priviligerade och klagiga". Jag tycker det är helt absurt och därför är jag inte feminist. Alla ska ha samma rätt att ta upp missnöje oavsett kön
Det är snarare så att feminister uppmanar er att göra något i praktiken istället för att gråta på internet bakom trollkonton. Ert enda syfta är att förminska och negligera de faktiska problemen genom att leka offer och tramsa......
Jag hör att många här är opålästa. Feminism handlar inte om att kvinnor är bäst, att män är bajs eller att dem är klagiga. Feminism handlar om att alla människor oavsett kön ska ha samma rättigheter. Idag i vårt moderna samhälle har vi ett patriarkat dvs. mannen står högst upp. Så ska det inte vara. Att många feminister säger att de hatar män är en reaktion från dem. De hatar inte alla män men de hatar män som grupp. Jag vill också säga att det inte bara är kvinnor som kan vara feminister.

pipen123: Jag hör att många här är opålästa. Feminism handlar inte om att kvinnor är bäst, att män är bajs eller att dem är klagiga. Feminism handlar om att alla människor oavsett kön ska ha samma rättigheter. Idag i vårt moderna samhälle har vi ett patriarkat dvs. mannen står högst upp. Så ska det inte vara. Att många feminister säger att de hatar män är en reaktion från dem. De hatar inte alla män men de hatar män som grupp. Jag vill också säga att det inte bara är kvinnor som kan vara feminister.
Känner till allt det där. Är fortfarande inte feminist.

idek send halp: feminism, så som det är skapat att vara, är bra. Är själv feminist och tycker att män ska kunna gå ut i klänning om de vill
Det här är exakt varför ingen tar feminister/feminism på allvar. Ni bryr er bara om att "män" ska kunna gå runt i klänning och att ni ska få gå runt nakna på stan, asså lol skojar ni eller?  
I grunden är det något bra, men det finns många tolkningar och falanger inom feminismen som är problematiska.

Kortfattat skulle jag säga att all form av kvotering eller "positiv särbehandling" är helt fel, då även om det kan bota vissa symptom så riskerar det att befästa eller skapa nya strukturer som späder på skillnaderna mellan könen.

Däremot kan jag tycka att det är rätt att motarbeta underliggande sociala företeelser som exempelvis säger att killar ska vara på ett sätt och tjejer på ett annat. I längden skulle det då även jämna ut alla skillnader som ej beror på biologiska skillnader.

Sammanfattningsvis så ska människor behandlas som individer - ingen ska antas vara på ett visst sätt enbart på grund av sitt kön. Likaså ska inte könet ligga till grund för någon som helst särbehandling, vare sig den är positiv eller negativ.