Aviseringar
Rensa alla

Feminism


Ämnesstartare

Är inte alla människor; både män och kvinnor feminister egentligen? Nästan alla, förutom ett fåtal individer, vill att kvinnor och män ska ha lika rättigheter, och då är man ju per definition feminist.

1346938588297.jpg


jo det är väl ungefär så att det finns 3 alternativ antingen är man feminist oupplyst eller dum i huvudet


Ämnesstartare

Jo. meningen att arbeta med kvinnofrågor är att nå jämlikhet mellan könen...


Ämnesstartare

Krävs också att man erkänner/tror på den feministiska könsmaktsanalysen. Feminism har inte monopol på jämställdhet.


Ämnesstartare

elverpigen:
jo det är väl ungefär så att det finns 3 alternativ antingen är man feminist oupplyst eller dum i huvudet

eller så tycker man att feminism är en dålig term eftersom den är polariserande och ensidig och onödigt snäv.


Ämnesstartare

Nachac: Krävs också att man erkänner/tror på den feministiska könsmaktsanalysen.

Finns iofs ett antal olika sådana. 


df rqp:

eller så tycker man att feminism är en dålig term eftersom den är polariserande och ensidig och onödigt snäv.

möjlig grej rädd för ord jobbigt hen aja baja 


Ämnesstartare

elverpigen:

möjlig grej rädd för ord jobbigt hen aja baja 

?


Ämnesstartare

df rqp:

eller så tycker man att feminism är en dålig term eftersom den är polariserande och ensidig och onödigt snäv.

hade patriarkatet inte existerat så, ja


jo, så tycker jag att man ska se det. 


df rqp:

eller så tycker man att feminism är en dålig term eftersom den är polariserande och ensidig och onödigt snäv.

vadå snäv?


Ämnesstartare

Dinosaurie: Finns iofs ett antal olika sådana.

En huvudsaklig, sedan delas de upp och blir mer specifika.


Ämnesstartare

isola:

hade patriarkatet inte existerat så, ja

tycker du att man bara kan tala om jämlikhet i någorlunda generella termer ifall den redan är förverkligad?


Ämnesstartare

stereo total:

vadå snäv?

den gäller bara kön/genus för det första, och den gäller bara under rådande specifika historiska omständigheter för det andra.


Ämnesstartare

df rqp:

tycker du att man bara kan tala om jämlikhet i någorlunda generella termer ifall den redan är förverkligad?

nej