Aviseringar
Rensa alla

Feminist eller manshatare?


Ämnesstartare

Jag har alltid varit för feminism och tyckt att det är något som alla med vett i huvudet borde stötta. Jag menar vad kan vara bättre än jämlikhet mellan de olika könen? Att leva i en värld där ingen bli behandlad sämre eller bättre p.g.a. kön, etnicitet eller något annat hade ju varit helt fantastiskt.
Enda problemet här är de som stödjer partiet. Partiet missförstås alltid för att vara något endast för kvinnor och att partiet vill skapa hets mellan könen genom att påpeka att kvinnor blir behandlade sämre. Efter att partiet fick allt mer inflytande så har jag börjat stötta på allt flera unga kvinnor som missförstår detta och börjar med manshat. Vad tror ni att man kan göra åt saken för att övertala olärda människor att feminism inte är ett synonym för manshat? Finns det en lösning?


   
Citera

Not-real-feminism-e1420485860621.jpg


   
SvaraCitera

Det har ju varit såhär i x antal år nu så man får väl hoppas att kommande generationer har lite mer vett. Mycket ligger väl i att det är svårt att acceptera att man tillhör en privilegierad grupp också. 


   
SvaraCitera

Har Fi inflytande?


   
SvaraCitera

Feminism betyder inget längre, alla har olika definition, det kan vara allt från total dårskap till något faktiskt vettigt.


   
SvaraCitera

Till och börja med, så behövs inte feminism så mycket som folk tror, löneskillnader är ett skämt och kvinnor väljer helt enkelt att inte arbeta.


   
SvaraCitera

För att vara tydlig, jag tror att vi bör se människor som en individ. Och alla individer ska ha samma förutsättningar och rättigheter/skyldigheter oavsett kön, sexuell läggning, utseende, etnicitet osv.... När man tittar på en individ ska man inte se en kurd, en pojke, en flicka, en homosexuell, en afrikan, en överviktig etc. Man ska se personens förmågor, kunskaper och erfarenheter. Vad kan den här individen bidra med? Vad är den bra på? Jag kallar mig jämlikhetskämpe!

Jag tror att vi missar att det finns olika typer av feminism. F! Är den mest extrema. Men iprincip alla partierna i Sveriges riksdag är för ett jämställt samhälle mellan könen (men alla kallar sig inte feminister). Tillexempel så kan man vara moderat och tro på den typen av feminism som de kämpar för. Men när vi tänker på en människa som kallar sig feminist så tänker vi på en kvinna som röstar på F! och hatar män. Varför tänker vi så? Jo, det är ju dom som syns och hörs. Det är när dom talar som vi reagerar och tänker "wow, är detta feminism?". Men som med allt så ska vi inte låta en liten grupp idioter tala för något som egentligen bara vill bra. Eftersom alla riksdagspartier är för jämlikhet (men inte vågar kalla sig feminister eftersom de inte vill bli förknippade med manshat) så är de flesta människorna som är feminister (eller tror på jämlikhet) inte manshatare.

Hoppas ni förstår vad jag menar! 


   
SvaraCitera

vonKissekatt: Mycket ligger väl i att det är svårt att acceptera att man tillhör en privilegierad grupp också.

Men lägg ner


   
SvaraCitera

Alla individer ska ha samma möjligheter, rättigheter och skyldigheter.


   
SvaraCitera

file_183333_0_zoidberg-header-642x362.jp


   
SvaraCitera

Manshat är inte att missförstå feminism, manshat är en naturlig reaktion på kvinnohat.


   
SvaraCitera

InABox:
Manshat är inte att missförstå feminism, manshat är en naturlig reaktion på kvinnohat.

Men det gäller väll åt andra hållet också? Kvinnohat > Manshat 


   
SvaraCitera

InABox:
Manshat är inte att missförstå feminism, manshat är en naturlig reaktion på kvinnohat.

Zara Larsson hade blivit stolt.

Antisemitism är inte att missförstå allas lika värde, anitsemitism är en naturlig reaktion på zionism.


   
SvaraCitera

MaximusPrime: Men det gäller väll åt andra hållet också? Kvinnohat > Manshat

Nej, eftersom de inte är likvärdiga. Manshat för den förtrycktas hat mot förtryckaren (i alla fall utom några få dessutom endast riktat mot maskulinitetsnormen) medan kvinnohat är en förtryckarmekanism, en central del i könsmaktsordningen.


   
SvaraCitera

herkuled: Zara Larsson hade blivit stolt.

Zara Larsson ain't got nuthin' on me.

herkuled: Antisemitism är inte att missförstå allas lika värde, anitsemitism är en naturlig reaktion på zionism.

Sionism är en politisk ideologi, semit är en etnisk tillhörighet. Jämförelsen är inte giltig på något sätt ö.h.t.


   
SvaraCitera