Aviseringar
Rensa alla

Feminist?


Observator:

Nej. Feminismen har från början fel inställning till jämställdhet, då den kämpar för kvinnors rättigheter i första hand.

Nej.


   
SvaraCitera

mjölk:

Nej.

Jo, trots att det är en vanlig föreställning hos dagens feminister att man ser till båda könen handlar feminism i grunden om just kvinnan. Det faktumet förändras inte av att nutida köns-kämpar försöker göra ideologin till något den inte är.


   
SvaraCitera

är maskulinist


   
SvaraCitera

Observator:

Jo, trots att det är en vanlig föreställning hos dagens feminister att man ser till båda könen handlar feminism i grunden om just kvinnan. Det faktumet förändras inte av att nutida köns-kämpar försöker göra ideologin till något den inte är.

Vadå till något den inte är? Den är väl det man definierar den till? Utan feminismen skulle vårt samhälle har ännu sämre jämställdhet och de enda som ogillar feminism är de som är rädda för att det ska bli blurrigare var könsrollerna ligger=osäkerhet.


   
SvaraCitera

mjölk:

Vadå till något den inte är? Den är väl det man definierar den till?

För att ta extremt exempel kan vi alltså motverka nazism och främlingsfientlighet genom att tillämpa den ideologi som fanns i Tyskland på 40-talet? Givetvis med en hel del förändringar, men i grund och botten samma ideologi.

mjölk:

Utan feminismen skulle vårt samhälle har ännu sämre jämställdhet och de enda som ogillar feminism är de som är rädda för att det ska bli blurrigare var könsrollerna ligger=osäkerhet.

Feminismen behövdes i ett samhälle där kvinnans ställning var en annan än den är idag. Den behövdes helt klart då, problemet med den idag är att vi är nästan helt jämställda i många avseenden (beroende på hur man definierar jämställdhet). Alltså har feminismen från början ett fel synsätt, då den redan "tagit den ena sidans parti".
Jag kallar mig istället för en ekvivalist, från engelskans equalist. Det innebär att jag är för ett jämställt samhälle som ser till båda parters intressen, rättigheter och skyldigheter istället för att utgå från bara ena könet.


   
SvaraCitera

Nej.
Feminister bryr sig för mycket om vad folk har för kön ju. 🙁


   
SvaraCitera

Observator:

För att ta extremt exempel kan vi alltså motverka nazism och främlingsfientlighet genom att tillämpa den ideologi som fanns i Tyskland på 40-talet? Givetvis med en hel del förändringar, men i grund och botten samma ideologi.

Alltså vi ska ju inte bekämpa feminismen, så argumentet blir ju helt tokigt? [tard]

Observator:

Jag kallar mig istället för en ekvivalist, från engelskans equalist. Det innebär att jag är för ett jämställt samhälle som ser till båda parters intressen, rättigheter och skyldigheter istället för att utgå från bara ena könet.

.. men du tycker ändå inte att kvinnan själv ska få bestämma över sin kropp (abort) eller att man ska få gifta sig med vilket kön man vill? Det har ju i hög grad med jämställdhet att göra.


   
SvaraCitera

mjölk:

Alltså vi ska ju inte bekämpa feminismen, så argumentet blir ju helt tokigt? [tard]

Poängen med argumentet är att att du kan definiera en ideologi hur du vill, den kommer fortfarande att ha sitt ursprung och sina grundvärderingar. Jag kan kalla mig feminist och i praktiken vara chauvinist, men många skulle nog se mig som väldigt konstig och jag skulle förmodligen uppfattas som en hycklare.

mjölk:

.. men du tycker ändå inte att kvinnan själv ska få bestämma över sin kropp (abort) eller att man ska få gifta sig med vilket kön man vill? Det har ju i hög grad med jämställdhet att göra.

Nu lägger du ord i munnen på mig, vill du fortsätta att föra en saklig debatt slutar du med det.


   
SvaraCitera

Observator:

Nu lägger du ord i munnen på mig, vill du fortsätta att föra en saklig debatt slutar du med det.

Anledningen till att jag pekade på det var att det ska vara jämställt enligt dig.. Men bara på vissa plan? Kvinnor ska fortfarande inte få lika makt som män = kanske behövs feminism för att motverka den skiten? Även om man är ekvivalist så hamnar man ändå i att kvinnorna är de som får lägre lön, som blir sexuellt utnyttjade/trakasserade och inte får bestämma över sin kropp eftersom det är det samhället om vi har idag. Kom till min skola och spendera en dag bland lärare och elever, och ta en tripp till dagis när du ändå är igång. Felet ligger rotat långt ned och de flesta som förstärker det vet inte ens om det.


   
SvaraCitera

mjölk:

Anledningen till att jag pekade på det var att det ska vara jämställt enligt dig.. Men bara på vissa plan?

Återigen beror det på hur man definierar jämställt? Är en arbetsplats jämställd om det är precis lika många kvinnor som det är män? Är kvotering något som leder till jämställdhet? Vad tycker du?

mjölk:

Kom till min skola och spendera en dag bland lärare och elever, och ta en tripp till dagis när du ändå är igång.

Det här är ett av de stora problem med feminismen. Ni utgår från att det finns ett patriarkalt förtryck, och säger sedan "Se er omkring!", utan att ha några egentliga belägg för era påståenden. Min uppfattning av verkligheten är säkerligen inte densamma som din.

mjölk:

Felet ligger rotat långt ned och de flesta som förstärker det vet inte ens om det.

Vad grundar du det på?


   
SvaraCitera

mja jag vet inte. kallade mig feminist förut men har slutat kalla mig det. jag skämms över idioter som FI. de har förstört feminismen och folk har istället fått för sig att feminister hatar män, vilket jag ej gör.

[no-no] det borde finnas något ord för för-jämställdhet istället.


   
SvaraCitera

Observator:

Återigen beror det på hur man definierar jämställt? Är en arbetsplats jämställd om det är precis lika många kvinnor som det är män? Är kvotering något som leder till jämställdhet? Vad tycker du?

Definierar jämnställdhet som när kvinnor och män (alltså alla, oavsett sexualitet, ursprung, religion osv) har samma sociala, rättsliga och mänskliga rättigheter. Skrattar åt folk som hetsar över att det ska vara 50% man/kvinna men tror att problemet ligger på ett socialt plan, och när det fixats kommer sånt rätta till sig. En arbetsplats är jämställd när kvinnor och män har lika stora möjligheter och blir behandlade på samma sätt.

Observator:

Det här är ett av de stora problem med feminismen. Ni utgår från att det finns ett patriarkalt förtryck, och säger sedan "Se er omkring!", utan att ha några egentliga belägg för era påståenden. Min uppfattning av verkligheten är säkerligen inte densamma som din.

Men jag ser ju själv hur det är varje dag. Kanske är du en av de som bidrar utan att märka det? Det är ju svårt för feminister att direkt bevisa hur det är, men jag tror att alla som öppnar ögonen lite kan se det.

Observator:

Vad grundar du det på?

Det är vad jag tror helt enkelt. Det var inte många år sedan kvinnor inte fick rösta - titta bara tillbaka på historien. Klart att det är någonting som finns kvar, tyvärr.


   
SvaraCitera

Kittieh:

FI

Haha jävla idioter. Klart att folk har fördomar om feminister när sådana dyker upp..


   
SvaraCitera

mjölk:

Haha jävla idioter. Klart att folk har fördomar om feminister när sådana dyker upp..

Skämms som fan.


   
SvaraCitera

mjölk:

Men jag ser ju själv hur det är varje dag. Kanske är du en av de som bidrar utan att märka det?

Det hoppas jag inte, då jag ser kvinnan som en jämlike. Varken mer eller mindre.

mjölk:

Det är ju svårt för feminister att direkt bevisa hur det är, men jag tror att alla som öppnar ögonen lite kan se det.

Ja, det är svårt att bevisa, men frågan är vem som borde öppna ögonen. Jag vill gärna se konkreta exempel där kvinnor i egenskap av kvinnor diskrimineras, annars är det svårt att ta er på allvar.


   
SvaraCitera