Aviseringar
Rensa alla

Feminister


Ämnesstartare

Dom eldar upp 100.000 kr som hade kunnat gå till VIKTIGA saker. OJDÅ

obs: är ej fullt seriös.


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

Nollan:

Jag vet inte, jag har alltid tolkat de så:P

Skulle du tolka att maskulinism (motsatsen) är jämställt?

Nollan:

Har ingen exakt koll så kanske dumt att uttala sig då, men som sagt har bara uppfattat feminister som sådana som vill att de ska va rättvist mellan män och kvinnor:P

Nej. De vill att kvinnorna ska ha det bättre. De är för kvinnor. Inte för jämställdhet, även om de gärna vill få det att låta så.

Jag är för jämställdhet, men inte fan är jag feminist.


   
SvaraCitera
Nollan

Kviq:

Skulle du tolka att maskulinism (motsatsen) är jämställt?

Ne skulle jag faktiskt inte, okej om jag säger såhär.
Hela namnet feminism låter ju som att de ska va lite mer för kvinnor, så tolkade jag de först också men sen har jag politiska kompisar i klassen o dom påstod att dom bara ville ha de jämställt men okej..

Jag ändrar det jag sa då.
Tycker verkligen inte att kvinnor ska ha de bättre, då blir de ju som de är nu fast tvärt om, är ju inte bättre.
Vill ha jämställdhet.


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

Nollan:

men sen har jag politiska kompisar i klassen o dom påstod att dom bara ville ha de jämställt men okej..

Jo, de gör det. Har också en del ärkefeminister i klassen som "strävar efter jämställdhet", men när man hör vad de har att säga skulle jag ej kalla det för jämställt, nej.

Nollan:

Vill ha jämställdhet.

[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nollan:

Varför så anti feminism, dåligt med jämställdhet eller?
(till unnamed då såklart)

Jag anser inte att anti-feminism (alltså maskulinism) är bättre på något sätt.

Jag vill ha jämställdhet (vilket feminism i grund och botten, först när uttrycket introducerades, betydde), men den del feminister (de flesta vad jag vet) har gått steget för långt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Idoufe:

Dom eldar upp 100.000 kr som hade kunnat gå till VIKTIGA saker. OJDÅ

ja, för gudrun schyman representerar hela världens feminister.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

flickansvekmigikväll:

ja, för gudrun schyman representerar hela världens feminister.

Idoufe:

obs: är ej fullt seriös.

Idoufe:

obs: är ej fullt seriös.

Idoufe:

obs: är ej fullt seriös.

Idoufe:

obs: är ej fullt seriös.

Idoufe:

obs: är ej fullt seriös.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Idoufe:

obs: är ej fullt seriös.

ha.ha[tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nollan:

Rödingajävel: Kuktillägg i lönekuverten.

+1.

dazed_and_confused:

Betnér

+1. världens vettigaste liberal.

Kviq:

Så feminism är jämställdhet? [rolleyes]

Alltså, håller med om att det är ett dåligt val av ord, men det är ett så väletablerat namn för jämställdhetskampen att kritik mot ordvalet är typ 100 år för sent. Numera tycks det oftast vara folk som är anti-reell jämställdhet som kritiserar feministerna för namnet i brist på bättre saker att rikta sin ilska mot.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kviq:

Nej. De vill att kvinnorna ska ha det bättre. De är för kvinnor. Inte för jämställdhet, även om de gärna vill få det att låta så.

Jag är för jämställdhet, men inte fan är jag feminist.

Alla feminister är emot kvinnors underordning under män, den hierarkiska struktur mellan de båda könen som idag finns. Det är den gemensamma grund som alla feminister har sin utgångspunkt i. Att man kallar sig just "feminister" är bara för att visa vem som idag underordnas. Resten av det du skriver är ju bara rent hittepå som du väljer att tolka in i begreppet. Visst finns det säkert folk som vill underordna männen istället och kallar sig feminister, men att definiera hela gruppen efter små tokiga falanger är helt ologiskt. Lustigt att antifeministerna aldrig har några argument för varför feminister skulle vara "för kvinnor mot män" utöver att de inte gillar ordet.

Nollan:

Jag ändrar det jag sa då.

Gör inte det, Kviq har fel.


   
SvaraCitera

Jag förstår faktiskt inte vad du vill.


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

Rödingajävel:

Lustigt att antifeministerna aldrig har några argument för varför feminister skulle vara "för kvinnor mot män" utöver att de inte gillar ordet.

Baserar detta på de feminister som jag har diskuterat med. De förespråkar jämställdhet, men bara inom de aspekter som är sämre för kvinnan. Som ett typexempel har jag aldrig hört dem klaga över att kvinnor mycket enklare vinner vårdnaden över barnen, även om hon är en sämre förälder.

Hoppas på att jag bara stött på dåliga exempel. Men det har hänt så pass ofta att jag helt enkelt gett upp hoppet för dem och istället försöker sträva efter jämställdhet, oberoende vad man vill kalla sig då.

Missförtå mig ej, jag har träffat på vettiga feminister också.

KingGurka:

Numera tycks det oftast vara folk som är anti-reell jämställdhet som kritiserar feministerna för namnet i brist på bättre saker att rikta sin ilska mot.

Kallade mig för feminist till det att jag blev så trött på de feminister som jag har diskuterat med. Se det jag skrev till rödinga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är för jämställdhet, inte mansförtryck.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kviq:

Baserar detta på de feminister som jag har diskuterat med. De förespråkar jämställdhet, men bara inom de aspekter som är sämre för kvinnan. Som ett typexempel har jag aldrig hört dem klaga över att kvinnor mycket enklare vinner vårdnaden över barnen, även om hon är en sämre förälder.

Hej, jag är feminist och för jämställdhet åt båda hållen.
Nu är din teori motbevisad. [y]


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

antrax:

Hej, jag är feminist och för jämställdhet åt båda hållen.
Nu är din teori motbevisad. [y]

Kviq:

Missförtå mig ej, jag har träffat på vettiga feminister också.

[wink]


   
SvaraCitera