Aviseringar
Rensa alla

Feministisk tes, hjälp!


Ämnesstartare

Går i tvåan på gymnasiet och har fått i uppgift på svenskan att hålla ett 3-5 minuter långt argumenterande tal om valfritt ämne efter påsklovet. Det jag helst vill prata om är något som har med feminism att göra då det ligger mig varmt om hjärtat och är lätt för mig att prata om. Men jag har fått blackout i hjärnan vad gäller att komma på en konkret tes!! Vill ju prata om något som jag kan relatera till och helst inte typ kvotering i bolagsstyrelser eller lika löner, men har jättesvårt att forma någon tes av det jag vill prata om! Jag tänker spontant typ slutshaming, men en kan ju inte ha tesen: "sluta slutshama", går liksom inte att säga emot det på något vettigt sätt så känns inte som en argument-kompatibel tes? Eller är det bara jag som är för trött för att tänka?

Hjälp mig att komma på en bra tes som är lätt att argumentera både för och mot, skulle uppskattas sjukt mycket!


   
Citera
Yaren

Hur tror du att man kan motverka Slutshaming? Du skulle kunna säga att det ska inkluderas i undervisningen i skolan. 
Till exempel: "Sexualupplysningen i skolorna ska lära ut att tjejer och killar ska ha samma förutsättningar när det kommer till sex, och att sexuella utövare inte ska skuldbeläggas" 


   
SvaraCitera
Yaren

Ett "mot" är väl att det knappast bara är skolorna som kan påverka samhällets syn på sex men men. Det är komplicerat. Du får lägga till flera olika lösningar.

annars kanske du kan tala om samtyckeslagen? 🙂 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ooh samtyckeslagen hade jag inte ens tänkt på, det ska jag absolut spåna vidare på!
Och tack så mycket för hjälpen med slutshaming-tesen, får försöka tänka mer utanför boxen helt enkelt Mycket glad


   
SvaraCitera

"Alla män är djur"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW:
"Alla män är djur"

Något sådant lär det ju bli i slutändan


   
SvaraCitera

jagvar17år:
Något sådant lär det ju bli i slutändan

Glad


   
SvaraCitera

NiklasW:
"Alla män är djur"

Fast det är ju sant


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kanske kan ta det Yaren sa, men lite bredar, typ:
"Skolan borde ta mer ansvar vad gäller undervisning om jämställdhet", så kan jag få in både slutshaming, våldtäkt och annat i mina argument?


   
SvaraCitera

NiklasW:
"Alla människor är djur"

Gjorde bara en liten ändring där Tumme upp annars så ser det bra ur!


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

adaq:
http://bit.ly/1Hw3Nt9

Haha tack för hjälpen! Believe it or not - har faktiskt googlat, men inte hittat någonting om feminism (inget värt att uppmärksamma åtminstone, då har det varit typ: "argumenterande tal mot feminism")


   
SvaraCitera
Lenny

Det du kan göra är att gå in på Feministpartiets hemsida och kolla där, vad det står för osv, sedan ge egna kommentarer om vad du själv tycker för och/eller emot 


   
SvaraCitera