Aviseringar
Rensa alla

Feministiskt initiativ= står inte för jämställdhet


Ämnesstartare

Det som inte gör genusvetenskap till en "vetenskap" är att vetenskapen går ut på att testa hypoteser. Problemet med detta  är att genusvetenskapen ställer sina hypoteser ur något de anser vara en sanning: Att kvinnor är underordnade i samhället. Därför kan genusvetenskap inte vara en vetenskap. Genusvetenskap faller dock in i kategorien pseudovetenskap eftersom att den har ingen naturvetenskaplig grund , utan en ideologisk grund. Pseudo som du lär veta är falsk på grekiska och eftersom att som jag skrev ovanför så baseras genusvetenskap på en ideologisk grund , därmed är det logiska att anta att den är en pseudovetenskap. Alltså att den är obevisad.  


   
SvaraCitera

GraGo:
Alla som är för kvotering är även mot jämställdhet då kvotering är diskriminering.

Kvotering sker redan idag: män väljer män till bolagsstyrelser och chefsposter.


   
SvaraCitera

Mrsbowie: Det som inte gör genusvetenskap till en "vetenskap" är att vetenskapen går ut på att testa hypoteser. Problemet med detta  är att genusvetenskapen ställer sina hypoteser ur något de anser vara en sanning: Att kvinnor är underordnade i samhället. Därför kan genusvetenskap inte vara en vetenskap. Genusvetenskap faller dock in i kategorien pseudovetenskap eftersom att den har ingen naturvetenskaplig grund , utan en ideologisk grund. Pseudo som du lär veta är falsk på grekiska och eftersom att som jag skrev ovanför så baseras genusvetenskap på en ideologisk grund , därmed är det logiska att anta att den är en pseudovetenskap. Alltså att den är obevisad.

Genusvetenskap är en subgren till sociologi och tillhör samhällsvetenskapen och behöver således inte ha en naturvetenskaplig grund för att vara vetenskap. Att kvinnan är underordnad är något man kommit fram inom visst teoretiserande och är sålunda ett postulat inom vissa teoribildningar, det är dock inte en nödvändighet inom genusvetenskap eftersom denna syftar till att kartlägga effekten av kön och genus i samhället, vilket genomförs med korrekt vetenskaplig metodik.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Genusvetenskap är en subgren till sociologi och tillhör samhällsvetenskapen och behöver således inte ha en naturvetenskaplig grund för att vara vetenskap. Att kvinnan är underordnad är något man kommit fram inom visst teoretiserande och är sålunda ett postulat inom vissa teoribildningar, det är dock inte en nödvändighet inom genusvetenskap eftersom denna syftar till att kartlägga effekten av kön och genus i samhället, vilket genomförs med korrekt vetenskaplig metodik.

Genusvetenskap är tvärvetenskaplig , den tillhör varken Samhällsvetenskapen eller naturvetenskapen. Den må ha influerats av sociologin men den innebär inte att GV är en subgren till sociologin.


   
SvaraCitera

Mrsbowie: Genusvetenskap är tvärvetenskaplig , den tillhör varken Samhällsvetenskapen eller naturvetenskapen. Den må ha influerats av sociologin men den innebär inte att GV är en subgren till sociologin.

Det är huvudsakligen sociologi, men eftersom den till stor del intar ett kritiskt förhållande till vetenskapliga grenar blir det svårt att placera, därav egen gren. Inget av detta stärker din ståndpunkt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Det är huvudsakligen sociologi, men eftersom den till stor del intar ett kritiskt förhållande till vetenskapliga grenar blir det svårt att placera, därav egen gren. Inget av detta stärker din ståndpunkt.

Det är inte huvudsakligen sociologi. Faktum att den är tvärvetenskaplig tyder på att den har påverkats av sociologin. Sociologin har påverkat den oerhört mycket.


   
SvaraCitera

Ingen har ju tvingat dig att gilla de så. Ett stort jävla facepalm på det dära.


   
SvaraCitera

Mrsbowie: Det är inte huvudsakligen sociologi. Faktum att den är tvärvetenskaplig tyder på att den har påverkats av sociologin. Sociologin har påverkat den oerhört mycket.

Huvudsakligen grundar den sig i sociologiska teoribildningar, det vill säga samhälleliga strukturer, sedan kritiseras och brukas andra vetenskapliga grenar utifrån denna information. Stärker fortfarande inte din ståndpunkt och du verkar bara besatt av att jag ska ha fel, oavsett om det gäller den aktuella dispyten eller inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pundarjävel:
Ingen har ju tvingat dig att gilla de så. Ett stort jävla facepalm på det dära.

För det första jag påstod aldrig att någon hade tvingat mig att gilla de. För det andra så är faktiskt detta en diskussion , så du och dina "facepalms" verkar inte kunna bidra till något vettigt i samband med diskussionen.


   
SvaraCitera

Medlemmarna verkar iaf sådär halvseriösa...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Huvudsakligen grundar den sig i sociologiska teoribildningar, det vill säga samhälleliga strukturer, sedan kritiseras och brukas andra vetenskapliga grenar utifrån denna information. Stärker fortfarande inte din ståndpunkt och du verkar bara besatt av att jag ska ha fel, oavsett om det gäller den aktuella dispyten eller inte.

Jag är inte besatt av att du ska ha fel. Jag tycker att vi både håller någorlunda med att den har grundats med påverkan av sociologin , men den är dock ingen subgren även trots den verkar tillhöra den kategorin. Faktum att du tror att jag skulle låta en löjlig dispyt påverka diskussionen får mig att känna att jag inte är värdig att diskutera med dig.


   
SvaraCitera

Nachac: allmänt vedertagna.

Den allmänt vedertagna åsikten är att genusvetenskap är ett jävla tramseri. Hade folk faktiskt trott på genusvetenskapen så hade nog FI inte legat med sina 2.2 % och skvalpat runt i avbytarbåset.


   
SvaraCitera
time
 time

Mrsbowie:

 Faktum att du tror att jag skulle låta en löjlig dispyt påverka diskussionen får mig att känna att jag inte är värdig att diskutera med dig.

Mycket glad


   
SvaraCitera

Mrsbowie:

För det första jag påstod aldrig att någon hade tvingat mig att gilla de. För det andra så är faktiskt detta en diskussion , så du och dina "facepalms" verkar inte kunna bidra till något vettigt i samband med diskussionen.

Men hörredu. Om du inte gillar de så kan du väl tiga istället för att öppna din opålästa käft och välja det parti du finner vettigt? 


   
SvaraCitera
Kudhos

F! står för en del bra jämställdhetsfrågor. Men hel del trams också(utanför jämställdhetsfrågorna). De är dock betydligt aggressivare på att marknadsföra sin politik än andra partier som har bra jämställdhetspolitik . 


   
SvaraCitera