Aviseringar
Rensa alla

Feministiskt självförsvar i skolan


Ämnesstartare

Kamrater! Tycker ni att feministiskt självförsvar bör införas i grundskolan + gymnasiet? Förklara gärna varför du tycker som du tycker.

Själv tycker jag att det är en självklarhet med dagens våldtäktsstatistik, otrygghet och osäkerhet bland unga tjejer.

Underlag:
​​Var tionde gymnasietjej har blivit våldtagen

Detta är feministiskt självförsvar:
I feministiskt självförsvar gör vi upp med myterna om hur sexualiserat våld ser ut, likaväl som att vi lär ut fysiskt självförsvar. Tjejer behöver ett rum där man får sätta värde på sig själv, och där skulden för våldet alltid placeras på förövaren. Det är dags att införa feministiskt självförsvar i skolan, avslutar Tove Liljeholm.
​​källa

edit: JA jag skrev fel i pollen, ska såklart stå "införas".


   
Citera

genus:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

Tjejer som kan slåss är heta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det finns i gymnasiet! fast är iofs en valbar kurs, men ändå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

genus:

Annat alternativ, nämligen... (Du röstade på detta alternativ)

självförsvar åt alla isåfall, sen är det dock ganska naivt att tro att en liten kurs ska hjälpa i en reell situation.


   
SvaraCitera
Paseo

Ja (Du röstade på detta alternativ)
Har jämt bärbart larm i väskan från clas ohlson


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Budolicious:

självförsvar åt alla isåfall, sen är det dock ganska naivt att tro att en liten kurs ska hjälpa i en reell situation.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nej.

Budolicious:

självförsvar åt alla isåfall, sen är det dock ganska naivt att tro att en liten kurs ska hjälpa i en reell situation.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

genus:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

Helvete heller.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skitty:

fast är iofs en valbar kurs, men ändå.

Har inte sett det på någon skola här [sad] Bara kurser som kostar typ 1600 kr.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

killar kan också bli våldtagna


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Budolicious:

ganska naivt att tro att en liten kurs ska hjälpa i en reell situation.

Men är det inte värt att satsa på att tjejer kan känna sig mer trygga i sig själva trots att våldtäkterna inte kommer ta slut helt? Tror definivt att våldtäkter skulle minska, i alla fall av den karaktären där övertalning sker.

Tror att det skulle ge många tjejer starkare självinsikt och mer "balls" [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

genus:

Tror att det skulle ge många tjejer starkare självinsikt och mer "balls"

Ah, det är iofs möjligt. Sålänge vi utesluter att det skulle påverka det mer direkt fysiska försvaret, om du förstår.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

killar kan också bli våldtagna

Absolut, men absolut inte i lika stor utsträckning. Inte heller har killar en inpräntad bild att när de går genom en park kommer de bli våldtagna av 1 stycke äcklig gubbe eller att de inte borde bli för fulla på en fest för att undvika att bli utnyttjade.

Feministiskt självförsvar är ej att missta med självförsvar.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Budolicious:

Sålänge vi utesluter att det skulle påverka det mer direkt fysiska försvaret, om du förstår.

Är du säker på detta? Jag tror jag förstår vad du menar, men är inte redo att hålla med alls. Tror definitivt att ett mer sinnligt kraftfullt försvar visar sig i det fysiska också. Typ som att människor som tränar i regel får stabilare hållning.


   
SvaraCitera
Paseo

Fast jag förstår inte varför just feministiskt självförsvar. Är väl bättre med vanligt självförsvar helt enkelt eftersom jag tycker det är mycket viktigt att både män och kvinnor kan försvara sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

genus:

Är du säker på detta? J

Du måste träna i en herrans massa år för det ska ge utdelning i skarpa situationer. Jag har ju själv tränat i typ ni oår, och är rätt säker på att den enda hjälpen jag har är att jag kan ta mer stryk än jag hade kunnat annars, och hålla lugnet.


   
SvaraCitera