Aviseringar
Rensa alla

Feministiskt självförsvar i skolan


genus:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

Budolicious:

självförsvar åt alla isåfall, sen är det dock ganska naivt att tro att en liten kurs ska hjälpa i en reell situation.

kunde inte sagt det bättre själv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Paseo:

Är väl bättre med vanligt självförsvar helt enkelt eftersom jag tycker det är mycket viktigt att både män och kvinnor kan försvara sig.

Självklart är det viktigt med vanligt självförsvar också. Men i feministiskt självförsvar är det inte riktat till killar att försvara sig i och med att de ej försätts i samma situation som tjejer ens nära lika mycket. Killar utsätts mer för annan typ av våld. Och det är också viktigt att motverka, men här pratar vi feministiskt i syfte att stärka tjejers självförtroende och trygghet i sig själva [smile]


   
SvaraCitera

genus:

Jag tror jag förstår vad du menar, men är inte redo att hålla med alls.

har du tränat någon kampsport alls?

vet att vi är åtminstone tre i denna tråd som tränat någon form av kampsport och inte tror på konceptet.


   
SvaraCitera
Paseo

genus:

Killar utsätts mer för annan typ av våld. Och det är också viktigt att motverka, men här pratar vi feministiskt i syfte att stärka tjejers självförtroende och trygghet i sig själva

Jaha jag förstår. Då tycker jag det är en riktigt bra idé!! Men tycker killarna kan få en kurs också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

genus:

Har inte sett det på någon skola här Bara kurser som kostar typ 1600 kr.

jag trodde det fanns på alla. [sad] hoppas det införs på flera skolor! det är en bra kurs, men smärtsam ibland.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

genus:

Och det är också viktigt att motverka, men här pratar vi feministiskt i syfte att stärka tjejers självförtroende och trygghet i sig själva

Vilket man även gör med vanlig typ av självförsvar. Tränar själv en sport där grunden i den är självförsvar, där bl.a verkliga situationer format systemen i fråga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

har du tränat någon kampsport alls?

Vad har kampsport med feministiskt självförsvar att göra? Syftet med feministiskt självförsvar är ej att kunna fälla någon på ett uråldrigt japanskt sätt eller försvara sig mot det utan att kunna våga säga ifrån och veta sina rättigheter & och känna sig trygg i att veta tekniker att ta sig fri från sexualbrottsartade situationer.


   
SvaraCitera

genus:

Vad har kampsport med feministiskt självförsvar att göra? Syftet med feministiskt självförsvar är ej att kunna fälla någon på ett uråldrigt japanskt sätt eller försvara sig mot det utan att kunna våga säga ifrån och veta sina rättigheter & och känna sig trygg i att veta tekniker att ta sig fri från sexualbrottsartade situationer.

Alltså... [rolleyes] Båda handlar om att lära sig olika tekniker man ska kunna använda när man är trängd och inte kan tänka helt klart, även om det inte alltid är exakt samma tekniker så är det så gott som samma grej. I en trängd situation kommer du inte kunna använda dig av dina tekniker om de inte sitter i ryggmärgen, oavsett om de är "feministiska självförsvarstekniker" (lol) eller kampsportstekniker.

Dold text: fun facts: så kallade "feministiska självförsvarstekniker" är inget man hittat på specifikt för tjejer, jag har flera gånger under mina kampsportsår tränat sådana tekniker utan att ha gått någon larvig kurs i feministiskt självförsvar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

genus:

Vad har kampsport med feministiskt självförsvar att göra?

blivande_japan har helt rätt. det är samma grunder, och feministisk självförsvar är en rätt basic kurs. för att kunna använda greppen krävs styrketräning och annan träning, kanske t.o.m några års träning i kampsport.

Blivande_japan:

även om det inte alltid är exakt samma tekniker så är det så gott som samma grej. I en trängd situation kommer du inte kunna använda dig av dina tekniker om de inte sitter i ryggmärgen, oavsett om de är "feministiska självförsvarstekniker" (lol) eller kampsportstekniker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

"feministiska självförsvarstekniker" (lol)

Fortfarande, inte bara fysiska tekniker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

."

+1


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

men ew nej det kan man ära sig på sin fritid... ut i bråk det e så man lär sig bäst förresten. självkänsla borde man få lära sig om ist


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bättre införa något form av ämne i psykisk hälsa om det är bättre självkänsla och förmågan att säga nej som du har som mål. Låter betydligt vettigare och något som skulle hjälpa i betydligt fler situationer. Att slåss lär sig ju folk ändå, om dem vill.

Att lära sig förmågor för att använda under pressade situationer är långt mycket mer än en kurs. Om man inte tränar hyfsat regelbundet så spelar det ingen roll om man vet hur man borde bete sig.

Dessutom så är den del av beteendepsykologin som är inblandad ganska komplicera, då ingen kan veta hur denna reagerar i en pressande situation fören den är där. Det går heller inte att veta hur mycket träning som är tillräcklig, eller om den ens faktiskt gör någon skillnad.

Den typer av övergrepp som artikeln syftar till förebyggs bäst genom att hög självkänsla och respekt, något som båda kön är precis lika beroende av.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det vanligaste våldsbrottet är ju personrån, så tror vanligt självförsvar är mer lämpligt, om nu skattepengar skall gå till det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Angelize:

men ew nej det kan man ära sig på sin fritid...

Fast är det inte rejält orättvist att bara människor som har råd att lägga närmre 2000 kr på en kurs att kunna bli erbjuden att få hjälp med att försvara sig?


   
SvaraCitera