Aviseringar
Rensa alla

Fi:s ungdomsförbund Unga feminister näthatar man till döds.


Ämnesstartare

Idag kom nyheten att Lucas Hertzman, en ung transsexuell man och feminist har begått självmord. Lucas Hertzman, själv uttalad transsexuell var sedan länge aktivist för främst transexuella mäns rättigheter. I sin kamp valde han att liera sig med feminismen. Bland annat deltog han i protest aktioner utförda av den feministiska rörelsen “Femen”. Detta gjorde han till den dag han fick veta att han inte var välkommen och kastades ut ur den gemenskapen. Orsak: han var man.
Men som orsak till sitt självmord angav Lucas Hertzman det näthat han utsattes för av medlemmar i F!:s ungdomsförbund; Unga feminister samt “andra etablerade feminister”.

Hertzman2.jpg
Hertzman.jpg


   
Citera
Ämnesstartare

Det "goda" hatet som sagt. 

Media håller ju tyst som vanligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

han fick inte vara med i aktionen, så långt förstår jag, men vad är hatet? alltså påstår inte att det inte är sant men jag vill veta

och vad är de unga feministernas sida av det hela, vad har de för anledning till detta näthat enligt de själva? många frågor som inte besvaras


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Finns det någon källa på att han är död?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hur hatar man någon till döds? Om han blev dåligt behandlad var det förstås dåligt gjort av dem, men tycker inte man kan försöka göra någon skyldig som "hatat till döds". 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sjuka människor, men kollektiv skuldbeläggning är aldrig bra 


   
SvaraCitera
Kudhos

Happ


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja att han just valde att ta självmord av det är egentligen inte så relevant(men det får ju mindre logiska individer att bestört utropa att nu är det nog med feminism, vilket jag antar är tanken med formuleringen då ingen övrig information ges), det relevanta är vad som skrevs, varför det skrevs, av vilka och i vilken omfattning


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Han är död, ja. Men det var pga en grej i Femen vad jag förstod. Jenny Wenhammar skrev ngt om det på fb minns jag. Väldigt tragiskt.
Men det berodde nog mkt på hans könsdysfori att göra också, gissar jag. RIP i vilket fall.
Fast vet ej obs.


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Femen har ingen respekt för transsexuella det har dom varit tydliga med länge. Jag hoppas att de som utsatt honom för hat är nöjda med sig själv. för oss andra finns bara sorg att känna.
Det ska dock inte förringas det tragiska faktum att transpersoner är kraftigt överrepresenterade i suicid, det oavset vad andra vet eller inte.
Ledsen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

men alltså ja, det finns mkt jävlighet inom feministiska kretsar också, tyvärr. att stå för jämlikhet gör en inte till en snäll person. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMI:
Femen har ingen respekt för transsexuella det har dom varit tydliga med länge. Jag hoppas att de som utsatt honom för hat är nöjda med sig själv. för oss andra finns bara sorg att känna.
Det ska dock inte förringas det tragiska faktum att transpersoner är kraftigt överrepresenterade i suicid, det oavset vad andra vet eller inte.
Ledsen

Femen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det finns grupper av kvinnor som är så arga på patriarkatet och den manliga könsrollen att de tar ut det på män, oavsett vad de identifierar sig som - och det är ju fel. Men som man kan man inte förstå hur det är att bli utsatt för patriarkatet på samma sätt som kvinnor kan, och det är väl så de resonerar. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bööööörg:

Femen?

aktivistgrupp


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Bööööörg:

Femen?

feministisk kamprörelse... tämligen fundamentalistiska.


   
SvaraCitera