Aviseringar
Rensa alla

Fi vill jämna ut löner med särskild skatt för män.


Ämnesstartare

Draug: vem ska avgöra vilka löner som är tillräckligt jämställda och ojämställda då? blir ju orättvist och skapar osämja hur man än vrider och vänder på det.

sa inte att det var ett bra förslag. Vet faktiskt inte exakt hur de tänkt men det jag har hört är att detta förslag inte sa att alla män ska betala mer skatt men eftersom att artikeln säger annorlunda så vet jag icke. Hela grejen låter lite flummig i praktiken. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bööööörg: Hur lätt tror du att det är att bara höja löner sådär?

Har inte sagt att det är lätt, men varför ta en lätt idiotisk lösning i stället för att strida för en bra och vettig lösning?

Draug: vem ska avgöra vilka löner som är tillräckligt jämställda och ojämställda då?

Är väl inte så svårt just den biten, exempelvis vet jag att lönerna inom mitt yrke förhandlas för alla och baseras på befattning och årstillägg. Inget annat. Borde väl inte vara så svårt o kartlägga vilka yrken och företag som har det så? Eller?

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bööööörg:

Förstår inte alls logiken i vad du har hört 🙁

antar att de menar att skatten skulle finnas i de yrken som generellt är ojämställda - är inte alls säker på detta så har svårt att argumentera åt något håll. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bööööörg:

Förstår inte alls logiken i vad du har hört 🙁

eller detta:

Storchen84: Är väl inte så svårt just den biten, exempelvis vet jag att lönerna inom mitt yrke förhandlas för alla och baseras på befattning och årstillägg. Inget annat. Borde väl inte vara så svårt o kartlägga vilka yrken och företag som har det så? Eller?


   
SvaraCitera
Draug

Fingerprints: sa inte att det var ett bra förslag. Vet faktiskt inte exakt hur de tänkt men det jag har hört är att detta förslag inte sa att alla män ska betala mer skatt men eftersom att artikeln säger annorlunda så vet jag icke. Hela grejen låter lite flummig i praktiken.

jag sa inte att du påstått det heller, jag syftar på att hela vallöftet låter jävligt fel och orättvist. Vill man uppnå jämlikhet är detta verkligen inte rätt riktning att gå. Du kan ju inte förneka att du skulle protestera själv mot förslaget om rollerna var ombytta? 


   
SvaraCitera
Draug

Storchen84: Är väl inte så svårt just den biten, exempelvis vet jag att lönerna inom mitt yrke förhandlas för alla och baseras på befattning och årstillägg. Inget annat. Borde väl inte vara så svårt o kartlägga vilka yrken och företag som har det så? Eller?

Vad vet jag om hur svårt det är med kartläggning av löner inom yrken och företag? sysslar inte med sånt på fritiden direkt. De kan förhandla hur mycket de vill, slutresultatet blir inte mer jämlikt för det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Att artikeln skulle vara åtta år gammal har inte riktigt med saken att göra då F! fortfarande står fast vid förslaget.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Draug: De kan förhandla hur mycket de vill, slutresultatet blir inte mer jämlikt för det.

Vi har tarifflöner, visst kan man räkna ut sin timlön, men vi har ingen timlön. Blir det inte jämställt om man inför tarifflöner inom alla yrken? Eller jag vet inte, kanske inte alla, men dom det går o göra det på?

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

och där dog min motivation att söka arbete, inte för att den fanns från början men ändå!!!!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

och där dog min motivation att söka arbete, inte för att den fanns från början men ändå!!!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Låter som att man vill bekämpa diskiminering med diskriminering. Dåligt. 


   
SvaraCitera

Draug: vem ska avgöra vilka löner som är tillräckligt jämställda och ojämställda då? blir ju orättvist och skapar osämja hur man än vrider och vänder på det.

säger nu inte att jag är för förslaget, men det borde inte vara jätteknepigt om man tittar på medel/medianlöner och hur dessa skiljer sig mellan kvinnor och män. finns redan statistik inom en väldans massa yrken.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker att man behöver jämna ut lönerna med lagstiftning, men vet inte om detta är vägen att gå. Marknadslösningar kommer inte att lösa strukturella problem, den saken är iaf klar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Draug:

jag sa inte att du påstått det heller, jag syftar på att hela vallöftet låter jävligt fel och orättvist. Vill man uppnå jämlikhet är detta verkligen inte rätt riktning att gå. Du kan ju inte förneka att du skulle protestera själv mot förslaget om rollerna var ombytta? 

Jo,  det är väl orättvist men att kvinnor har sämre löner är också orättvist. Det här är bara ett förslag,  en idé,  som skulle behöva bearbetas massvis innan det testades.  Tror inte att just detta förslag kommer användas , inte på det sätt sim beskrivs i artikeln iaf,  men det är ju iaf en idé och sådana behövs också för att skapa en diskussion. 

Vet inte,  har aldrig fått känna hur det känns att vara det "vinnande könet ". Vet däremot att jag arbetar inom ett yrke där män automatiskt får högre lön just för att de är män och tros behövas inom yrket. Jag ser inga som helst problem med det och det är väl ett lite liknande spår - kvotering.  


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kan ju kännas lite fel just iomé att artikeln är så gammal. politiken går även framåt speciellt som F! har haft en del stora förändringar i sitt parti dem senaste åren. F! har tagit större plats i den riktiga politiken och behöver inte ha lika extrema förslag som är mer vanligt för ungdoms partiet.


   
SvaraCitera