Aviseringar
Rensa alla

Fick inte ha burka på utbildningen - anmälde skolan till diskrimineringsombudsmannen


Ämnesstartare

Videovåld:

Andra människors intolerans och dumhet är ingen anledning att tvinga folk att klä sig på ett visst sätt, klart fan hon ska få ha burka, djävla idiotkärring.

Det är ingen som tvingar henne att klä sig på ett visst sätt, däremot kan hon inte tro att hon kan komma till en barnskötarutbildning klädd som ett jävla spöke. Tänk på barnen, de kommer ju fan bli livrädda om de ska få henne som lärare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lidande små barn:

Det är ingen som tvingar henne att klä sig på ett visst sätt, däremot kan hon inte tro att hon kan komma till en barnskötarutbildning klädd som ett jävla spöke. Tänk på barnen, de kommer ju fan bli livrädda om de ska få henne som lärare.

Nope, de kommer bli toleranta och accepterande.

Hade du bara haft en dagisfröken med burka kanske du inte hade blivit helt dum i huvudet, tänkvärt!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

Nah, burka har ju nät framför ögonen, så där ser man ju ännu mindre av personen [smile]

Tycker inte det är sådan markant skillnad om man ser endast ögonen eller ej. Poängen är att man inte ser ansiktet, vilket är en förutsättning för att öht kunna föra en hyfsad dialog med en människa.


   
SvaraCitera

Bara onödigt att försvara sånt här trams oavsett vart man ligger politiskt.


   
SvaraCitera

kan tänka mig att du hade blivit lite lack om inte du hade fått ha byxor på dig i skolan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Videovåld:

Nope, de kommer bli toleranta och accepterande.

Har inget med tolerens eller accepterande att göra. I offentliga miljörer ska man inte dölja sitt ansikte, speciellt inte bland barn. Barn känner igen folk via ansiktet, det gör vi alla. Kan hon inte acceptera det bör hon flytta tillbaka till sitt hemland.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

kan tänka mig att du hade blivit lite lack om inte du hade fått ha byxor på dig i skolan.

För det är ju verkligen samma sak.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om burkan på något sätt är ett hinder för att man ska kunna utföra sitt jobb får man såklart finna sig i att man inte kan ha den, precis som att restauranganställda med långt hår måste sätta upp det och liknande. Förstod dock inte riktigt grunderna för förbudet den här gången?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lidande små barn:

I offentliga miljörer ska man inte dölja sitt ansikte, speciellt inte bland barn. Barn känner igen folk via ansiktet, det gör vi alla. Kan hon inte acceptera det bör hon flytta tillbaka till sitt hemland.

Det är ju bara en ursäkt som islamofober och rasister använder för att rättfärdiga sina åsikter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lidande små barn:

Tänk på barnen, de kommer ju fan bli livrädda om de ska få henne som lärare.

Fast det är ju ett jättetöntigt argument. Finns massa andra saker man borde förbjuda i så fall. När jag var liten var jag t.ex. livrädd för folk med löständer. [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bara Ta Allt:

Förstod dock inte riktigt grunderna för förbudet den här gången?

Det går öht inte att föra en normal konversation med någon som döljer sitt ansikte? Det är som om jag skulle komma till skolan iförd en Ku Klux Klan-dräkt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lidande små barn:

Det går öht inte att föra en normal konversation med någon som döljer sitt ansikte? Det är som om jag skulle komma till skolan iförd en Ku Klux Klan-dräkt.

Nä, det är det inte. Och det är fullt möjligt att prata med folk ändå. Ska vi förbjuda att man drar upp halsduken för ansiktet när det är kallt också eller?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bara Ta Allt:

Fast det är ju ett jättetöntigt argument. Finns massa andra saker man borde förbjuda i så fall. När jag var liten var jag t.ex. livrädd för folk med löständer. [rolleyes]

Löständer är något som underlättar ens vardag och inget man kan hjälpa att man måste ha. Hon däremot har själv valt att ha burka pga sin religion, som också är något hon själv har valt. Hon är också medveten om begräsningarna burkan medför, vilket hon sa i videon, men ändå springer hon till DO och bölar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bara Ta Allt:

Ska vi förbjuda att man drar upp halsduken för ansiktet när det är kallt också eller?

Inte samma sak, halsduken fyller en funktion, nämligen att värma och man har inte den över ansiktet så pass mycket att det inte syns helt och speciellt inte inomhus.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lidande små barn:

Löständer är något som underlättar ens vardag och inget man kan hjälpa att man måste ha. Hon däremot har själv valt att ha burka pga sin religion, som också är något hon själv har valt. Hon är också medveten om begräsningarna burkan medför, vilket hon sa i videon, men ändå springer hon till DO och bölar.

Ska vi förbjuda folk att bära vissa kläder också eller? Sett folk med monster på sina tröjor, lär ju skrämma små barn rejält mycket mer än en nikab. Vad nån unge är rädd för är inte ett argument ifall det inte stämmer för alla barn. Vissa blir skrämda av nikab, vissa av monstertröjer, vissa av båda, vissa av inget av dem, osv.

Är det inte ett direkt hinder för att hon ska kunna genomföra utbildningen så ska hon få ha den.


   
SvaraCitera