Aviseringar
Rensa alla

Fidel Castro bekräftar att han avgått!


Ämnesstartare

http://www.dn.se/nyheter/varlden/fidel-castro-bekraftar-att-han-avgatt

"Fidel Castro bekräftade på tisdagen att han avgått som ledare för Kubas kommunistiska parti (PCC).

”Raul visste att jag inte skulle acceptera en formell roll i partiet i dag”, skriver Fidel Castro på sin blogg Cubadebate.cu.

Revolutionsledaren Fidel Castro, 84, hade i stort sett oinskränkt makt under sin tid som ledare för Kuba. Förutom att vara förstesekreterare i Kubas kommunistiska parti sedan partiet bildades 1965 var han statschef, regeringschef och överbefälhavare."

Samtidigt så överväger kommunistpartiet att genomföra ca. 300 ekonomiska reformer för att förhindra en total kollaps utav den kubanska ekonomi. En av reformerna är att ge folket rätt att sälja sina bostäder, tidigare var det endast tillåtet att byta hus med varandra.

Man får hoppas att detta sätter ytterligare press på kommunistpartiet och påskyndar demokratiserings processen i Kuba.[bigcheers]


   
Citera

Jucka:

En av reformerna är att ge folket rätt att sälja sina bostäder, tidigare var det endast tillåtet att byta hus med varandra.

Så nu kommer diverse utländska investerare att äga folkets möjligheter att bo.

Missförstå mig inte, är inget fan av vare sig fidel eller kubas nuvarande styrelseskick, men jag är kritisk till en sådan reform "rakt av" utan förbehåll sådär.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Castro var en galen diktator som förtryckte Kuba i årtionden. Hoppas de hittar en lyktstolpe åt honom. Hundratusentals människor har flytt över havet på hemmagjorda båtar för att slippa honom. Yttrandefriheten i Kuba är låg, och media är strängt kontrollerat.

Riskten är dock att de går från kommunism till kapitalism. Det skulle inte innebära några förbättringar alls.


   
SvaraCitera

aw. gillar fidel.


   
SvaraCitera

det går utför för världen


   
SvaraCitera

acadi:

Hoppas de hittar en lyktstolpe åt honom.

Ja för all del, det kanske broder Raul kan anordna! [bigcheers]


   
SvaraCitera

KingGurka:

Så nu kommer diverse utländska investerare att äga folkets möjligheter att bo.

+1


   
SvaraCitera

Min gissning på utvecklingen i Kuba de närmaste 10-20 åren: Landet kommer få ökad teoretisk yttrandefrihet men i praktiken kommer det gå från att media är statsägt till att det är ägt av diverse rika liberaler. Rättssäkerheten kommer öka, men även brottsligheten då fattigdomen blir större. Det kommer dock fortfarande att vara förhållandevis låg rättssäkerhet, särskilt för de fattiga som inte har råd med advokat.

Landet kommer liberaliseras och bli ett turistmål. BNP kommer öka rejält, vilket liberaler kommer påvisa som ett konkret bevis för att "nu är allt bra därnere", medelklassen kommer bli större, men fattigdomen kommer även den öka och de som har det värst kommer få det betydligt sämre. Sjukvården kommer bli oerhört mycket dyrare i förhållande till dess kvalitet.


   
SvaraCitera

KingGurka:

Landet kommer liberaliseras och bli ett turistmål.

Bra!

KingGurka:

BNP kommer öka rejält, vilket liberaler kommer påvisa som ett konkret bevis för att "nu är allt bra därnere",

Nej. Men bättre än tidigare. Lyssnade på ett föredrag med en kille som besökt Kuba, och där blev han av en helt vanlig torgförsäljare erbjuden att "göra vad han ville". För 50 kronor. Kanske inte få förvånande för ett land med en före detta ledare som är mångmiljardär.

KingGurka:

men fattigdomen kommer även den öka och de som har det värst kommer få det betydligt sämre.

Och vart kommer dessa slutsatser ifrån? De allra flesta fattiga länder som liberaliserat sina ekonomier har minskat sin fattigdom. Aldrig tidigare har en så liten del av befolkningen levt i fattigdom.

KingGurka:

Sjukvården kommer bli oerhört mycket dyrare i förhållande till dess kvalitet.

Vad talar för detta? Du kan inte jämföra med något rikt i-land i den här frågan. Ta till exempel Liberia där liberianernas inkomst per capita sjunkit med 80 procent de senaste 30 åren, men hälsovården har blivit mycket billigare och befolkningen friskare, tack vare globaliseringen. Detsamma (oavsett BNP) gäller de flesta fattiga länder.

Öppnare samhällen och bättre kommunikationer gör att fler kan dra nytta av kapital, kunskaper och teknik var det än utvecklas. Då sjunker priset på välfärd. I ett globalt perspektiv.


   
SvaraCitera

Pickaboo:

.

Tänker inte ge mig in på någon milslång diskussion om det här, men man kan sammanfatta det i att Kuba haft det långt bättre än många andra land med samma ekonomiska förutsättningar. Ja, de är jävligt fattiga och har medelmåttig sjukvård om du jämför med Sverige. Jämför du med Brasilien så har de mindre fattigdom och många gånger bättre sjukvård (och jämför man nivån på sjukvård per spenderad krona så ligger de jääävligt bra till jämfört med även västländer).

Det är kort sammanfattat främst därför jag gör dessa förutsägelser. Vi får se om de slår in så kan vi diskutera efter det.


   
SvaraCitera

Pickaboo:

Nej. Men bättre än tidigare. Lyssnade på ett föredrag med en kille som besökt Kuba, och där blev han av en helt vanlig torgförsäljare erbjuden att "göra vad han ville". För 50 kronor.

På vilket sätt skiljer sig detta från typ Thailand? (om vi bortser från priset)


   
SvaraCitera

Dan_the_ironman:

På vilket sätt skiljer sig detta från typ Thailand? (om vi bortser från priset)

om man börjar med priset så gäller nog den regeln även här, allt som oftast


   
SvaraCitera

internet:

om man börjar med priset så gäller nog den regeln även här, allt som oftast

Förstår inte vad du menar [blush]


   
SvaraCitera

Dan_the_ironman:

Förstår inte vad du menar

du får 1000 000 000000 00 00 0 000000 0 00 0000 0 0000 0 0 0 0 0 0 000 0000 0 0 0 00 0000 000 0 0 0 0000 0 om du gör "x" fungerar nog också här

baserar detta på att vi: jobbar, slavar, förödmjukar oss i bidragskön etc


   
SvaraCitera

internet:

baserar detta på att vi: jobbar, slavar, förödmjukar oss i bidragskön etc

jaha, då förstår jag.

Men menade att sådana förslag inte har något att göra med Kubas statsskick. Jag ser inte hur det kommer bli bättre av att de utnyttjas till fullo av giriga företag.


   
SvaraCitera