Aviseringar
Rensa alla

Fildelning, är folk bortskämda ändå?


Ämnesstartare

Jag har alltid haft en halvneutral syn på olaglig fildelning. Jag brukar göra det själv, men det är inget jag är stolt över så att säga. Jag tycker fortfarande det är orättvist mot upphovsrättsinnehavarna till skillnad från de flesta andra som gör liknande. Men nog om mig.

Kikade på det här klippet: http://www.youtube.c​om/watch?v=hpeJdVH0SOw&feature=related , där Henrik Ponten besöker Dreamhack.

Jag blir förvånad när jag ser hur allihopa som befinner sig där i princip tycker att det är fel att ge pengar till upphovsrättsinnehavare. Tidigare så har pirater kommit med välbyggda argument för att rättfärdiga sina handlingar vilket gör det mer respektabelt, men här buar ju hela folksamlingen ut rena ordet av att betala. Alldeles som all antipiratverksamhet är fel.

Denna rebelliskhet verkar endast ha blivit en form av kultur och grundar sig ingenting i vad som är rätt och fel. Detta konfirmerar att allt som piraterna kommer med egentligen bara motargument för att kunna sova på nätterna och för att undvika den negativ syn som finns mot dem.

Så vad säger ni, är kommande generationer bara helt enkelt bortskämd och vägrar betala för sina saker? Förut brukade folk stå för något, nu har alla fallit i avgrunden. Jag har inget att säga till deras försvar längre [n]


   
Citera

Det ligger i ungdomars natur att vara rebelliska och irrationella. Just i detta fall har grundprincipen (som ju är tänkvärd) nått en efterbliven grupp (läs: Dreamhack-besökarna) som inte är insatt i frågan.


   
SvaraCitera

För det första så kan jag säga att jag är enormt irriterad över att "fildelare" fått en egen kulturstämpel, då detta är katastrofalt fel.

Det handlar endast om att folk inte vill betala. De har blivit vana vid det och helt plötsligt så kan de bli dömda för att begå brott. Eftersom de inte riktigt vet hur de ska handskas med det så gömmer de sig bakom människor med goda argument och bra ståndpunkter (integritet etc.). Men allt de egentligen vill är att få tag i musik, film etc. gratis. Oavsett hur överprissatt dessa är i butik så berättigar inte det att man börjar stjäla. Inte skulle väl folk börja sno ketchup på ica om den gick upp i pris?

Jag är sedan långt tillbaka tjuv på internet. Varför? Det är gratis såklart. Jag har inte råd att hålla uppe samma konsumtionsvanor om jag skulle köpa alla dessa filmer. Till mitt försvar så köper jag i alla fall massor av musik, cd-skivor är billigt.


   
SvaraCitera
Tyrael

sylar:

Så vad säger ni, är kommande generationer bara helt enkelt bortskämd och vägrar betala för sina saker? Förut brukade folk stå för något, nu har alla fallit i avgrunden.

Jag laddar inte ner för att jag vägrar betala för det, jag laddar ner för att jag inte har pengar till att betala för det. (Så mycket som man vill ha... kan bara rika ha råd med)


   
SvaraCitera

ska vi börja med musikbranschen så är den svår att förhålla sig till. dels har vi låtskrivare och musiker, som tjänar oerhört lite på exemplarframställning av musik, men förtjänar pengar för den musik de skrivit. sen har vi skivbolagen, som får oerhört mycket pengar för musik som de endast investerat i startkapitalet för, men samtidigt så är det samma startkapital som var nödvändigt för att få skivan gjord (studiotid kan kosta enorma summor, och nej, man kan inte göra samma sak med en dator i sovrummet). men det ogiltigförklaras nästan av skivbolagens idioti när det gäller att släppa saker i vettigt format, jag menar, digital musik är löjligt dyr i jämförelse med den obefintliga produktionskostnaden av exemplar (serverplats och bandbredd, obefintligt i exempelvis ett torrentsystem), och vem fan lyssnar på cd-skivor år 2009? och vem vill betala pengar för en drm-förpestad jävla plastskiva som man inte ens lagligen har någon rimlig chans att bilda sig en uppfattning om innan man köpt den? så det står mellan att köpa en pissig jävla plastskiva som man ändå aldrig tänker öppna, för att stödja personer och företag som i grund och botten ändå förtjänar ersättning, och därmed stödja alla felaktigheter som branchen sysslar med, och få dem att tro att exemplarframställning fortfarande är en vettig affärsmodell för musik. andra alternativet är att tanka skiten illegalt, vilket leder till mindre vettiga skivor (även om man går på spelningar och skit, vilket ju inte skivbolagen tjänar något på, och det är de som tar risker när det gäller att släppa nya band som mycket sällan kan dra ihop pengar till en högklassig produktion med giggande).

filmer... ja. där är det ännu värre. men då går det iallafall att hyra film, vilket är skönt, och vilket jag ändå gör fortfarande, men jämna mellanrum, i synnerhet när jag inte orkar ladda ner skiten. samma sak med serier, när det finns möjlighet.

nej, det finns ingen bra lösning på frågan. speciellt inte när det gäller skivindustrin. mitt tips är att köpa från vettiga bolag (OBS, bolag, inte band/artister, och vettiga bolag kan man diskutera om det ens finns), och tanka allt annat, eventuellt springa på spelningar för insparade pengar.


   
SvaraCitera

för 199kr kan jag få ett lite äldre rollspel till mitt ps2.

det har oftast 100-120 timmars unik speltid (med sidequests och allt).

en skiva som kostar samma sak har högst en timmes unik speltid.

ser det som självklart vad jag väljer[zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chickfactor:

för 199kr kan jag få ett lite äldre rollspel till mitt ps2.

det har oftast 100-120 timmars unik speltid (med sidequests och allt).

en skiva som kostar samma sak har högst en timmes unik speltid.

ser det som självklart vad jag väljer[zzz]

Jo, den är självklar. Jag riktar mig främst mot spelindustrin då det är en väldans massa arbete som läggs ner på att skapa spelen. Ungdomar verkar ändå skratta och bua åt själva tanken att betala de som gjort dessa spelen.

Musikindustrin verkar vara värre dock utifrån vad jag hört.

Tyrael:

Jag laddar inte ner för att jag vägrar betala för det, jag laddar ner för att jag inte har pengar till att betala för det. (Så mycket som man vill ha... kan bara rika ha råd med)

Dock väldigt många som gör det för att de vägrar. Fast jag är student har jag egentligen råd att köpa allting jag behöver i fildelningsväg, så länge jag inte ska ha allt. Men det gör inte det mer rätt att man laddar bara för att man inte har pengar. Det är som att sno en sportbil bara för att man bara kommer att ha råd till en billig Volvo.

kebabkurt:

Det handlar endast om att folk inte vill betala. De har blivit vana vid det och helt plötsligt så kan de bli dömda för att begå brott. Eftersom de inte riktigt vet hur de ska handskas med det så gömmer de sig bakom människor med goda argument och bra ståndpunkter (integritet etc.). Men allt de egentligen vill är att få tag i musik, film etc. gratis. Oavsett hur överprissatt dessa är i butik så berättigar inte det att man börjar stjäla. Inte skulle väl folk börja sno ketchup på ica om den gick upp i pris?

Precis, det är exakt så de flesta fildelare verkar resonera.

mörknäs:

massa text

Finns det inte internettjänster där man kan köpa de låtar man vill ha?

mörknäs:

nej, det finns ingen bra lösning på frågan. speciellt inte när det gäller skivindustrin. mitt tips är att köpa från vettiga bolag (OBS, bolag, inte band/artister, och vettiga bolag kan man diskutera om det ens finns), och tanka allt annat, eventuellt springa på spelningar för insparade pengar.

Tänker man så, så låter det mycket bättre : )


   
SvaraCitera

sylar:

Jo, den är självklar. Jag riktar mig främst mot spelindustrin då det är en väldans massa arbete som läggs ner på att skapa spelen. Ungdomar verkar ändå skratta och bua åt själva tanken att betala de som gjort dessa spelen.

köper ju så mycket kultur jag har råd med sen laddar jag ner resten.


   
SvaraCitera

sylar:

Finns det inte internettjänster där man kan köpa de låtar man vill ha?

ja. jag kan spontant nämna itunes store, det finns några fler också. men det är i grunden trasiga koncept, då priserna är orimliga och musiken drm-förpestad. finns undantag på det senare, dock, men rimliga priser är snudd på omöjligt att hitta.

sylar:

Tänker man så, så låter det mycket bättre : )

fast jag är inte ute efter att få det att låta bättre. jag skulle föredra en fungerande musikindustri.


   
SvaraCitera
Tyrael

sylar:

Men det gör inte det mer rätt att man laddar bara för att man inte har pengar. Det är som att sno en sportbil bara för att man bara kommer att ha råd till en billig Volvo.

Men att sno en bil är en annan sak, det är olagligt på 'riktig väg', hade polisen knackat på dörren hos alla fildelare hade jag inte laddat ner. Jag skulle aldrig stjäla en bil lixom. (I nuläget [wink])


   
SvaraCitera

Ja, jag tror att den yngre generationen mer eller mindre ser gratis media som en rättighet, tyvärr.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sylar:

Jo, den är självklar. Jag riktar mig främst mot spelindustrin då det är en väldans massa arbete som läggs ner på att skapa spelen. Ungdomar verkar ändå skratta och bua åt själva tanken att betala de som gjort dessa spelen.

Köper personligen alla spel som jag vill ha och kan vara stolt över att äga.

Sådana spel där jag vill supporta utvecklarna.
Synd bara att så många spel idag har DRM och annan skit.

Brukar ofta ladda ned för att se vad det är för skit innan jag köper dock.
Fallout 3 är t.ex inte värt mina pengar
[rolleyes]


   
SvaraCitera

Arthur89:

Fallout 3 är t.ex inte värt mina pengar

Du är korkad.


   
SvaraCitera

sylar:

Så vad säger ni, är kommande generationer bara helt enkelt bortskämd och vägrar betala för sina saker?

Nej, det är föregående generationer och lillgamla ungdomar som har lite svårt för att förstå skillnaderna på materiella och immateriella ting, stöld och upphovsrättsbrott.

sylar:

Finns det inte internettjänster där man kan köpa de låtar man vill ha?

Beror på vad man vill ha. Vill du ha det skivindustrin tycker att du vill ha? Då finns det gott om alternativ, så länge det inte gör något att låtarna är sanslöst dyra och DRM-skadade. Själv testade jag Spotify igårkväll:
Yasunori Mitsuda: inget.
Nobuo Uematsu: inget.
Kajiura Yuki: inget.
Yoko Kanno: inget.
High and Mighty Color: inget.
Machinae Supremacy: inget.
Hiroki Kikuta: inget.
The Black Mages: inget.
Lok (lol nostalgi): inget.
Unheilig: en låt.
E nomine: inget.

Jag misstänker att andra lagliga alternativ är lika handikappade.

sylar:

Jo, den är självklar. Jag riktar mig främst mot spelindustrin då det är en väldans massa arbete som läggs ner på att skapa spelen. Ungdomar verkar ändå skratta och bua åt själva tanken att betala de som gjort dessa spelen.

Spelindustrin har, precis som musik- och filmindustrin, själva orsakat problemet. När var senast du spelade ett genuint nyskapande, innovativt spel (som du kan köpa i Europa eller USA utan en jävla massa krångel?) Senaste jag spelade var Morrowind - för sju år sedan.

När var senast du faktiskt fick något extra värde av att köpa ett spel i butik; en rejäl kartong med snygg box art, en fyrfärgsmanual, en karta eller någonting annat kul extramaterial? Senast jag minns att jag gjorde det var Escape from Monkey Island för nio år sedan! Nuförtiden får du - i bästa fall - en liten ful sketen plastkartong och en pappersremsa med en licensnyckel. Kul.

Börja innovera, sluta behandla betalande kunder som tjuvar och erbjud lite mervärde som inte går att kopiera så kommer folk att köpa. Notera att Blizzard sällan gnäller över pirater; vad kan det bero på? Kan det bero på att de faktiskt producerar någon form av värde istället för dussinshooters med extra shaders som alla andra? GTA4 sålde över 3,6 miljoner exemplar under första försäljningsdagen, och drog in en halv miljard dollar under sin första vecka.

tl;dr ingen bryr sig om ifall det ligger en jävla massa arbete bakom spelen eller inte. Det ligger rätt mycket arbete bakom att bygga en dynghög med en plastspade också, det betyder inte att det är något folk vill ha.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kebabkurt:

Du är korkad.

För att jag inte gillade Fallout 3?
Jävla newgamerfag.


   
SvaraCitera