Aviseringar
Rensa alla

Filmatiseringen av Atlas Shrugged


Ämnesstartare

Om ni inte redan vet det så ska det ju göras film av tidernas bästa roman Atlas Shrugged. Vad tror ni om det? Verkar som att Charlize Theron ska spela Dagny Taggart, jag hade hoppats på Jolie som det var tal om innan.

Det känns som att objektivismen äntligen är på frammarsch igen. Och förhoppningsvis så kommer den här filmen att väcka intresset för Rands filosofi hos många.

Samtidigt känns det lite tråkigt, jag vill inte få min idealbild av Hank Rearden förstörd av någon dålig skådespelare, kan verkligen inte tänka mig vem som skulle kunna spela honom, Danneskjöld eller Galt t,ex. 🙁


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Har inte läst något av Ayn Rand. Det finns flertalet filosofiska system som intresserar mig mycket mer än Ayn Rands objektivism, och en massa skönlitterära böcker som är jag ännu inte läst och som jag prioriterar högre än Och världen skälvde. Filmen kommer jag antagligen inte att se, kanske läser någon bok av henne någon gång dock...

Det skulle vara kul om folk i allmänhet blev mer intresserade av filosofi, inte bara objektivismen (som i mångas ögon betraktas som någon slags låtsasfilosofi, själv har jag ingen åsikt om den eftersom jag bara läst pyttelite om den).


   
SvaraCitera

Objektivismen är bara för hagalna kapitalister som dyrkar karaktärer som Gordon Gekko och Patrick Bateman [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonesh:

Patrick Bateman

Bateman behöver man inte vara kapitalist för att dyrka!


   
SvaraCitera

Hovnarren:

Bateman behöver man inte vara kapitalist för att dyrka!

...Nej, bara psykopat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hovnarren:

inte bara objektivismen (som i mångas ögon betraktas som någon slags låtsasfilosofi, själv har jag ingen åsikt om den eftersom jag bara läst pyttelite om den).

Mmm synd bara att de inte kan formulera någon vettig kritik av objektivismen annat än ad hominem argument eller typ "jag gillar inte hennes slutsatser, alltså måste de vara fel"

Hon har även skrivit mycket som borde vara av intresse även för den som inte gillar objektivismen. Läs t.ex Philosophy: Who Needs It


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingen som ser fram emot filmen eller har läst boken?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera