Aviseringar
Rensa alla

Filmen 300 riktiga historia?


Issen

Mawns:

Det är en romantisk skildring av slaget vid Thermopylae. Precis som slaget vid troja är det mycket mystik och överdrifter där, men i botten finns det sanningar! Som att spartanerna verkligen var ultimata krigare och att du woopade ass med grekerna i den fajten.

Jopp men Perserna var inga 2 miljoner som i filmen och Grekerna va runt 5000, varav 300 spartaner, så viss sanning som sagt 😛


   
SvaraCitera

Issen:

Jopp men Perserna var inga 2 miljoner som i filmen och Grekerna va runt 5000, varav 300 spartaner, så viss sanning som sagt 😛

+ att de inte leddes av en 4 meter lång neger, förövrigt en jävligt dålig film.


   
SvaraCitera

Diabolus:

Nej de kan de inte. Där är alltid saker i filmerna som överdrivs, hoppas över eller inte alls har med historien att göra som är till för att höja underhållningsvärdet i filmen.

Så mycket som det går, alltså.[wink]


   
SvaraCitera

Klart det mesta är påhittat. Många verkar tro att mycket i filmer har verklighetsbakgrund fast det egentligen inte har det alls, som med Jurassic Park t.ex. Många tror ju att dinosuarier verkligen har funnits tack vare den filmen, det är rätt stört. Tänk själv om det skulle springa runt massa T-rex överallt, ofta vi människor skulle klarat oss då[shake]


   
SvaraCitera

Diabolus:

Vad var det för diffust svar? Nej de kan de inte. Där är alltid saker i filmerna som överdrivs, hoppas över eller inte alls har med historien att göra som är till för att höja underhållningsvärdet i filmen.

Har du sett Apocalypto?


   
SvaraCitera

Viveleroi:

Har du sett Apocalypto?

Ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kebu12:

Många tror ju att dinosuarier verkligen har funnits tack vare den filmen

[rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Viveleroi:

Apocalypto

Haha, den har ju fått jättemycket kritik för att vara historiskt inkorrekt[crazy]. Sjukt bra film dock[y]


   
SvaraCitera

Johnny_are_u_queer:

Haha, den har ju fått jättemycket kritik för att vara historiskt inkorrekt

Sist jag kollade hyllades den för att språket och kläderna var så tidsenligt det kunde bli men ok!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Viveleroi:

Sist jag kollade hyllades den för att språket och kläderna var så tidsenligt det kunde bli men ok!

Stämmer säkert. Men om jag minns rätt så är det så att huvudpersonen tillfångatas av Mayaindianer och förs till en Mayastad, där de bevittnar rituella massavrättningar. Mayaindianer pysslade dock aldrig med människooffer i den skalan, det var Aztekerna som gjorde. Och så säger vissa arkeologer att Mayastäderna hade varit öde i flera hundra år innan spanjorerna kom. Så om man inte antar att det tog 300 år för den där killen att rusa hem till sin fru så... ja, då e det något som inte klaffar. Men det där med kläderna och språket stämmer säkert.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

300 var en intressant film och som många innan mej redan sagt så är den en bra bit från historiskt korrekt.

De jag tycker var sämst med filmen är att den får Perserna att se ut som blodtörstiga ociviliserade monster vilket dom absolut inte var


   
SvaraCitera

Det finns huvudsakliga orsaker till varför den är så överdriven:

Den första är att filmen baserad på en serietidning, som är baserad på en ännu äldre film, som är baserad på den verkliga händelsen. Det andra är att historien berättas utifrån Dilios ögon och under antiken så diktades det väldigt många eposer som lyfte fram vikten av att slåss hjältemodigt. Att hela händelsen blir överdriven (däribland både hur stora styrkorna var, samt den sneda bilden av perserna) är ju en effekt av detta. Precis som man idag har rasistiska stereotyper för alla sorters människor så hade säkert grekerna en av perserna då med, vilket kommer till ytan i filmens framförande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stalingrad , historiskt korrekt?

Defiance?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dinga:

Stalingrad , historiskt korrekt?

Defiance?

Stalingrad är baserad på en verklig händelse, korrekt.
Men hur vida historiskt korrekt den är vet jag inte för de var ett bra tag sedan jag såg den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

JohanTimbertown:

De jag tycker var sämst med filmen är att den får Perserna att se ut som blodtörstiga ociviliserade monster vilket dom absolut inte var

Eftersom mytologi alltid kommer vara vinklad blir det alltid svårt att avgöra vad som egentligen är sanningar. Eftersom Perserna invaderade är det klart att berättelserna om dom blir grova, överdrivna och så vidare. Tänkt dig själv om någon försökt ta över Sverige , det ända man hade fått höra om är grova historier som trycker ner dom som tagit över. Såklart.

Har faktiskt inte heller någon aning hur vida Stalingrad är sanningsenlig eller ej. Var ett par år sen man såg den senast. Något vi heller aldrig kommer få reda på.

Cheers mate [bigcheers]


   
SvaraCitera