Aviseringar
Rensa alla

Filmproduktion


Ämnesstartare

stoner:

Så jag har inga filmer på YT ännu.

Ja det är ju synd. Du känner ingen som har en dator du kan låna eller nått?


   
SvaraCitera
Issen

stoner:

Canon XM2

SemiPro låter så kul när man jämför med dom kamerorna som ettorna använder här hehe som är professionella och i sin tur ingenting mot den jag använder andra året. Hur som helst så länge du kör på MiniDV(alla redigeringsprogram kan jobba med MiniDV) så skaffa dig Sony Vegas eller Adobe Premiere... de är de skönaste och lättaste att redigera i. Final Cut funkar också. Avid är ondskan själv.

Och de andra... du behöver inte särskilt bra dator för att hantera MiniDV... det klarar en flera år gammal laptop utan större svårigheter... problemet ligger snarare i ifall du försöker köra med högre programvara, CS 4 eller 5 t.ex. Gå ner till CS 2 eller 3 så klarar du dig fint.


   
SvaraCitera

Issen:

SemiPro låter så kul när man jämför med dom kamerorna som ettorna använder här hehe som är professionella och i sin tur ingenting mot den jag använder andra året. Hur som helst så länge du kör på MiniDV(alla redigeringsprogram kan jobba med MiniDV) så skaffa dig Sony Vegas eller Adobe Premiere... de är de skönaste och lättaste att redigera i. Final Cut funkar också. Avid är ondskan själv

Kameran är jag mycket nöjd med. Fick tipset an en kompis till farsan som jobbade på SVT's lokalTVstation att samtliga SVTs lokalTVstationer använde Canon XM2 (o tidigare även Canon XM1) vid filmning ute på stan dvs för mobilt bruk när de inte ville släpa med sig stora axelkameror som Sony Betecam SP. Både Canon XM1 och XM2 håller för övrigt full broadcastingkvalitet i SD o självfallet håller även Canons nya HD kamera full broadcastingkvalitet i Full HD. [smile]

Vad beträffar videoredigering så brukar jag tanka ner nya versioner av de program jag "läst och hört mig fram till" som ska vara bra och de program jag alltid har uppdaterade med senaste versionerna är:
Sony Vegas Movie Studio HD Platinum v10.0
Adobe Premiere Pro CS5
Pinnacle Studio 12 Ultimate
Vilket av dom som är "bäst" och "enklast att jobba med" har jag ingen uppfattning om, tyvärr.

Issen:

Och de andra... du behöver inte särskilt bra dator för att hantera MiniDV... det klarar en flera år gammal laptop utan större svårigheter... problemet ligger snarare i ifall du försöker köra med högre programvara, CS 4 eller 5 t.ex. Gå ner till CS 2 eller 3 så klarar du dig fint.

Eftersom jag bara har billiga gamla datorer (4 stycken stationära 3,0 Ghz P4:or o en notebook 1 Ghz) så är dessvärre det största problemet att ingen av dom har firewire IN- och UT. Dvs det sitter inte firewire kort i någon av dom. 3 av dom stationära är desktops. Den fjärde av de stationära är en ombyggd desktop till miditower. Så den borde det ju garanterat gå att få i ett firewirekort. Jag har alltså köpt firewirekort på Tradera när det sålts billiga sådana så korten har jag men det är väl av ren slöhet jag inte lyckats få dom ditsatta i datorerna. Samtliga datorer har integrerade grafik- och ljudkort på moderkortet och det är ju knappast någon höjdare. Vid videoredigering bör man väl köra med separat grafikkort eller ännu hellre separat videoredigeringskort?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag och min pojkvän har gjort två produktioner nu och planerar en tredje.... Har länkat på min sida, så kolla gärna 🙂


   
SvaraCitera