Aviseringar
Rensa alla

Filmtips


Ämnesstartare

Har en uppgift i Ljudmedier A där jag ska göra en ljudfilm. Jag ska alltså spela in en tre minuter lång film, radera ljudspåret och spela in det med en utav skolans expertmickar (sådana som används vid riktiga filminspelningar).

Min syster är den enda som kommer att medverka i filmen, och jag skulle behöva seriösa tips om vad denna tre minuter långa film ska handla om. Ingen dialog ska vara med.

Tack på förhand.


   
Citera

Filmatisera världens kortaste skräckhistoria.

Din syster vaknar upp en morgon och världen är helt tom. Hon går runt och letar efter folk, hittar inga. Ha med lite shots på helt tomma ytor där det vanligtvis finns folk.

Senare sitter hon ensam i nåt rum och så knackar det på dörren. Slut.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miceparade:

Filmatisera världens kortaste skräckhistoria.

Din syster vaknar upp en morgon och världen är helt tom. Hon går runt och letar efter folk, hittar inga. Ha med lite shots på helt tomma ytor där det vanligtvis finns folk.

Senare sitter hon ensam i nåt rum och så knackar det på dörren. Slut.

Låter som en intressant grej. Ska köra på det tror jag! [bigcheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Så du skall alltså spela in bilden och ljudet separat från varandra vid olika tidpunkter eller förstod jag det fel? :$


   
SvaraCitera

Krångla inte till det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chi Huang Ti:

Så du skall alltså spela in bilden och ljudet separat från varandra vid olika tidpunkter eller förstod jag det fel? :$

Ska först spela in alla scener. Sedan raderar jag ljudspåret och spelar in med micken. T.ex fotsteg, fågelkvitter och dylikt, när man går i trappsteg etc.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Straholic:

Ska först spela in alla scener. Sedan raderar jag ljudspåret och spelar in med micken. T.ex fotsteg, fågelkvitter och dylikt, när man går i trappsteg etc.

Men du kommer alltså inte spela in ljudet och bilden samtidigt? [blush]


   
SvaraCitera

Chi Huang Ti:

Men du kommer alltså inte spela in ljudet och bilden samtidigt? [blush]

Det är ett ganska vanligt förfarande när det kommer till filmproduktion osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miceparade:

Det är ett ganska vanligt förvarande när det kommer till filmproduktion osv.

Hmm okej. Jag har sysslat med sådant själv och då har jag varit med om att spela in ljud och bild från olika enheter men att man ändå gör det "samtidigt" och sedan synkar ihop dom i redigeringen men att man sedan spelar in diverse omgivningsljud för att få mer dynamik i ljudbilden :E

Har dock inte varit med om, som i detta fallet, att man spelar in ljud och bild helt var för sig. Blir mest nyfiken på hur synkroniseringen mellan bild och ljud kommer att te sig.


   
SvaraCitera

Chi Huang Ti:

omgivningsljud

Kanske är det en övning i just detta?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chi Huang Ti:

Har dock inte varit med om, som i detta fallet, att man spelar in ljud och bild helt var för sig.

Det är väl så det går till när filmer blir dubbade?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvargen:

Det är väl så det går till när filmer blir dubbade?

Jo, eller då spelas ju dialogljuden in separat från bilden, men de andra ljuden spelas ju inte samtidigt som bilden.

Miceparade:

Kanske är det en övning i just detta?

Ja, det låter rimligt.


   
SvaraCitera