Aviseringar
Rensa alla

Filosoferande om individen, miljön och framgång


Ämnesstartare

Är det meningsfullt att prata om individer? frågar sig Dann eftertänksamt. Vad är det som är odelbart med våran personlighet, den ändras väll mest hela tiden? säger Dann på ett menande sätt.

Dann skakar sig på huvudet och reser sig upp och tittar sig runt i den tomma lokalen. En person gör sig närvarande med en frågeställning. Om vi nu inte är subjekt vad är vi då? Frågande lyssnar han medan frågan ekar i rummet. Vi är världen, eller mer precist så är vi våra kroppar. Svarar Dann barskt och forsätter. Du tror att dina ideer kommer inifrån, när exakta motsatsen är sanningen. Allt vi upplever har blivit givet oss, det finns ingen förtjänst i det alls.

Vadå??! säger du att de som mördade åtta skolflickor inte förtjänade sitt hårda straff! säger den andra personen med en utmanande röst. Vad som är relevant är inte om mördaren förtjänar sitt staff utan hur vi kan förhindra att det utförs igen. Säger Dann med en lugnhet i rösten och forsätter. Kroppar väljer inte var de ska födas, med vad för gener som de ska födas med. Vad som ska hända i deras liv, eller hur de ska reagera på situationer när de väl händer.

Så du säger att det inte spelar någon roll vad jag väljer?! Orsak och verkan bara strömmar igenom mig och jag har ingen vilja? frågar sig den andra personen skeptiskt. Vi har bara makt att förändra de saker som vi själva förstår oss på, tänkande spelar roll just därför att vi påverkas av världen på alla tänkbara sätt. Vi är inte subjekt som enbart beskådar och påverkar vår värld, vi blir också påverkade av den. Desto starkare feedback loopar som finns mellan kroppen och omgivningen, desto mer suddas betydelsen av en skillad ut sig.

Vid det här laget så hade den andra personens röst upphört och en stor tystnad utbredde sig i rummet.


   
Citera
Ämnesstartare

Förstår inte riktigt, finns det någon "dold" frågeställning kring den här texten?

Dann:

Vad som är relevant är inte om mördaren förtjänar sitt staff utan hur vi kan förhindra att det utförs igen.

Intressant tanke. Men genom att utge ett straff som vi tycker människan förtjänar, förhindrar vi ju även en eventuell återupprepning. Eller?

Dann:

Kroppar väljer inte var de ska födas, med vad för gener som de ska födas med.

Om du ger dig in på den frågan, så måste du väl ändå också definiera vad just "en kropp" är?! Var, hur, varför?

Dann:

Vid det här laget så hade den andra personens röst upphört och en stor tystnad utbredde sig i rummet.

Varför då? Slogs personen i fråga ned av din "vishet" och blev därför helt stum, eller vad var orsaken?

Min tolkning är att det här med filosofi inte riktigt håller kring ämnen som har med vetenskap att göra, i alla fall inte när det gäller gener. Det är lite för mycket "hasch".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gabrielle:

Intressant tanke. Men genom att utge ett straff som vi tycker människan förtjänar, förhindrar vi ju även en eventuell återupprepning. Eller?

Jo det kan mycket väl vara så. Men fokus bör vara att just förhindra återupprepning. Det viktigaste är dock att försöka jobba preventivt med politik för att minimera risken för att människor begår ett brott (alltså skadar andra människor).

Gabrielle:

Om du ger dig in på den frågan, så måste du väl ändå också definiera vad just "en kropp" är?! Var, hur, varför?

Det du känner som din kropp är en bra uppskattning av vad din kropp är. Det viktiga är att vi förstår att ord bara är symboler och att definitioner därför inte kan vara mer verkliga än andra ect.

Gabrielle:

Min tolkning är att det här med filosofi inte riktigt håller kring ämnen som har med vetenskap att göra, i alla fall inte när det gäller gener. Det är lite för mycket "hasch".

Filosofi är en konstform! Vetenskap är en process som hjälper oss beskriva verkligheten på ett relevant sätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gabrielle:

Varför då? Slogs personen i fråga ned av din "vishet" och blev därför helt stum, eller vad var orsaken?

Tanken var faktiskt att jag pratade med migsjälv. Och visa att det är en process som fortgår hela tiden, olika delar av hjärnan vill olika saker ect.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

9 jul 2012, 04:11

vart tok du väken


   
SvaraCitera