Aviseringar
Rensa alla

Filosofi


Ämnesstartare

Alltså... Någon som är bra på filosofi?
Jag har hört att filosofins historia är viktig. Håller på att läsa boken "Sofies värld" som handlar om just filosofins historia. Jag tycker att filosofi är intressant, men jag skulle behöva lite hjälp typ.

Liksom, hur ska man börja? Ska man börja att läsa filosofins historia, är årtal viktigt eller är det själva namnen och citaten? Skulle vilja "lära" mig Nietzsche, men har hört att han är väldigt svår. Så hur ska jag börja? Tack på förhand allihopa! / En nyfiken tjej


   
Citera
Ämnesstartare

Nietzche är skitlätt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SPA för själen

Sofokles, Platon och Aristoteles.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Harpyja:

Sofokles, Platon och Aristoteles.

Vem är hetast?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Horstat:

Vem är hetast?

Aristoteles.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Misty:

Nietzsche

lets see.. om jag minns lol. han trodde väl inte på några givna lagar eller någon given moral, det är människan som skapar sin egen. gud är död... i princip. men det var något som gjorde att han var flummig, något som hade med lagar att göra.. hans teorier gick kanske lite emot varandra. VENNE NÅT SÅNT IAF LÄS PÅ. puskram


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Läs något av Karl Popper och/eller Ludwig Wittgenstein [y]


   
SvaraCitera

Viljans Triumf:

Ludwig Wittgenstein

“Philosophical problems arise when language goes on holiday”


   
SvaraCitera

Misty:

Liksom, hur ska man börja?

Man kan börja vid Thales(den första filosofen enligt Aristoteles) och sluta vid idag. Man kan också börja med en favoritfilosof och läsa dennes verk.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden flyttad från Ungdomar.se/Önskemål och synpunkter på Ungdomar.se


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Horstat:

Nietzche är skitlätt?

Vet inte riktigt om du läst Nietzsche eller bara sammanfattningar, men han är verkligen inte lätt att läsa för en nybörjare. Det krävs mycket förkunskap för att förstå Thus Spake Zarathustra, och dessutom så är den väldigt svåröversatt.

Om du vill börja med något lätt om hur filosofi-världen ser ut idag så rekommenderar jag: Vad är vetenskap egentligen? av Chalmers.

Om du vill läsa hur "riktig" filosofi började, och vad den går ut på, så borde du läsa Staten av Platon.

Men mest lär du dig genom att läsa Liftarens Guide Till Galaxen.

Om du vill ha en bok att läsa lite då och då så är History of Western Philosophy det du borde skaffa. Där står det om i stort sett alla västerländska filosofer från antiken till första delen av 1900-talet. Mycket har hänt sedan 1950, men det mesta idag är politiskt och inte lika skoj.

Om du vill läsa bra filosofi som har stort inflytande på dagens filosofi så rekommenderas Popper och Marx. Nietzsche är också najs, som vissa säger, men att börja med honom är som att köra ut på motorvägen innan man tagit några körlektioner.

Harpyja:

Sofokles

Sjukt underskattad snubbe, alla bara jiddrar om Sokrates och hans homeboys.

My dreams are her:

Thales

Fast Thales är ju sjukt ovesäntlig att läsa, bara skoj som historisk fotnot. Har han ens några verk som överlevt till idag?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Sjukt underskattad snubbe, alla bara jiddrar om Sokrates och hans homeboys.

Var det sofokles eller sokrates som skrev komedin "lys i gatan"?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Det krävs mycket förkunskap för att förstå Thus Spake Zarathustra, och dessutom så är den väldigt svåröversatt.

Det är just den jag tycker är lättast, kanske för att jag delar hans världsbild, vad vet jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Horstat:

Det är just den jag tycker är lättast, kanske för att jag delar hans världsbild, vad vet jag.

Större delen av de flestas liv handlar om att övervinna hans världsbild [zzz] Det är här Sartre och Camus kommer in. Att vara nihilist är inte nyttigt för en, även om det är sjukt roligt periodvis.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Större delen av de flestas liv handlar om att övervinna hans världsbild [zzz]

Övervinna? Förklara.


   
SvaraCitera