Aviseringar
Rensa alla

Filosofi


Ämnesstartare

Håller på att läsa filosofi just nu och tycker det är väldigt kul! Vilken av dessa tre normativa teorier anser du vara den "rimligaste/bästa" : utilitarism, pliktetik eller hedonismen? och varför? [wink]


   
Citera

Utilitarismen, finns dåliga aspekter av den också, men i stort. Men för komplext för att beta av i en forumpost, läs något av Peter Singer vettja!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

håller med dig! tack för tipset [smile]


   
SvaraCitera

Pliktetik såklart, tänk om alla gjorde så???


   
SvaraCitera
Åtta

Tråden flyttad från Forum PLUS/Övriga diskussioner


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

men den känns så "känslolös" , känns som att den skulle göra folk "fyrkantiga" om du förstår vad jag menar..


   
SvaraCitera

Vill också läsa filosofi!!! [cry]


   
SvaraCitera

Det är meningen att du skall skriva dina egna åsikter, inte andras. [crazy]


   
SvaraCitera

hedonism går ju att kombinera med utilitarism. eller rättare sagt: största möjliga mängd njutning är allt som oftast målet med den utilitariska handlingen.


   
SvaraCitera

Ville läsa filosofi men fick inte för skolan.
Arg[mad]


   
SvaraCitera

hedonism - fett coolt [cool]


   
SvaraCitera

Utilitarism och hedonism av de du skrev, men själv är jag relativist och moralisk skepticist i avseende till intrinsikala värdens existens.

Vilken nivå läser du på?


   
SvaraCitera

Vet inte ens vad ni pratar om, *Ledsen*:/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Cornucopia:

Vilken nivå läser du på?

Jag läser på gymnasie nivå, har precis börjat med det. Efter att ha läst på lite så tycker jag att utilitarismen verkar som det bästa alternativet. Man gynnar andra samtidigt som man mår bra själv!


   
SvaraCitera

elinjohansson:

Jag läser på gymnasie nivå, har precis börjat med det.

Härligt! Har nyss börjat läsa på universitetsnivå, så hör av dig/starta tråd om du har några frågor. [y]

elinjohansson:

Man gynnar andra samtidigt som man
mår bra själv!

Antar att du syftar på hedonistisk utilitarism?


   
SvaraCitera