Aviseringar
Rensa alla

Filosofi på gymnasiet eller universitetet?


Ämnesstartare

Börjar dra ihop sig för att välja individuella val inför sista året på gymnasiet. Vill få in en väldans massa kurser, bl a filosofi. Fast då slog tanken mig att just den kursen kanske man bör läsa på universitetet istället?
Den kanske skulle vara mer givande, både i aspekten att man är äldre, samt att det är mer blandade människor och åldrar.

Vad tycker ni, någon som har någon erfarenhet av universitetsstudier jämfört med gymnasiekurser i samma ämne?


   
Citera

hallonkokos:

Vad tycker ni, någon som har någon erfarenhet av universitetsstudier jämfört med gymnasiekurser i samma ämne?

Det är ändå en fördel att läsa ämnena både på Gymnasiet och Universitet tycker jag. Man har lite mer kött på benen när man väl börjar med Universitetskursen.

Just filosofi vet jag inte dock, då jag är helt ointresserad av ämnet ;p


   
SvaraCitera

hallonkokos:

Den kanske skulle vara mer givande, både i aspekten att man är äldre, samt att det är mer blandade människor och åldrar.

Det är nog framförallt mer givande med tanke på att det inte är på lekskolenivå, som det mesta i gymnasiet är i jämförelse med högskolan.

Men men, tycker du det verkar intressant så läs filosofi på gymnasiet för att få en försmak. Jag gjorde det och tykcte det var en ganska rolig kurs, även om jag inte direkt kan komma ihåg att jag lärde mig någonting.


   
SvaraCitera

hallonkokos:

Vad tycker ni, någon som har någon erfarenhet av universitetsstudier jämfört med gymnasiekurser i samma ämne?

Jag läste Filosofi A på gymnasiet, det var dötrist. På universitetet har jag haft en del undervisning i filosofi anknutet till ämnet jag läser och det var betydligt roligare. Vet emellertid inte hur det är att läsa renodlad filosofi på universitet, men på gymnasiet kändes det ganska värdelöst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Det är ändå en fördel att läsa ämnena både på Gymnasiet och Universitet tycker jag. Man har lite mer kött på benen när man väl börjar med Universitetskursen.

Just filosofi vet jag inte dock, då jag är helt ointresserad av ämnet ;p

Tänkte lite i såna banor också. Och att du inte är just intresserad av filosofi gör ju inget, var ju mer själva frågeställningen jag ville ha svar på 😉

Herr_Älg:

Men men, tycker du det verkar intressant så läs filosofi på gymnasiet för att få en försmak. Jag gjorde det och tykcte det var en ganska rolig kurs, även om jag inte direkt kan komma ihåg att jag lärde mig någonting.

Irrelevante:

Jag läste Filosofi A på gymnasiet, det var dötrist. På universitetet har jag haft en del undervisning i filosofi anknutet till ämnet jag läser och det var betydligt roligare. Vet emellertid inte hur det är att läsa renodlad filosofi på universitet, men på gymnasiet kändes det ganska värdelöst.

Beror väl mycket på lärare, som i de flesta ämnen. Är lite svårt också om man inte känner folk som läser ämnet. Vad gjorde ni på lektionerna? Var det intressant (för uppenbarligen fastnade inte så mycket..)


   
SvaraCitera

hallonkokos:

Vad gjorde ni på lektionerna?

Menar du på gymnasiet? Det har jag förträngt, vet att vi talade en del om utilitarism i början, sedan lyssnade jag inte på ett tag och precis när kursen nästan var slut gick vi igenom existentialismen. Egentligen gick det bara ut på memorering av olika farbröders uttryck för vardagliga företeelser.

På universitetet hade vi en utgångspunkt där vi diskuterade olika infallsvinklar och synpunkter på en specifik situation eller ett specifikt fall. Det var mer givande och jag vet inte om det var denna sammankoppling, bättre lärare eller ytterligare ett års livserfarenhet som gjorde att filosofin blev mer intressant, men det blev den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Irrelevante:

På universitetet hade vi en utgångspunkt där vi diskuterade olika infallsvinklar och synpunkter på en specifik situation eller ett specifikt fall. Det var mer givande och jag vet inte om det var denna sammankoppling, bättre lärare eller ytterligare ett års livserfarenhet som gjorde att filosofin blev mer intressant, men det blev den.

Det där låter mer som det jag är ute efter. Vad är det för ämne du läser som är anknutet till filosofi?


   
SvaraCitera

hallonkokos:

Det där låter mer som det jag är ute efter. Vad är det för ämne du läser som är anknutet till filosofi?

Jag tror att filosofi förekommer inom de flesta humanistiska (kanske inom andra ämnesområden också, det vågar jag inte uttala mig om) ämnen man läser, just för att påvisa olika skillnader i synsätt anknutet till ett visst ämne eller en viss företeelse. Själv läser jag juridik.


   
SvaraCitera

hallonkokos:

Vad tycker ni, någon som har någon erfarenhet av universitetsstudi​er jämfört med gymnasiekurser i samma ämne?

Tror du på fullt allvar att ku​rsernas innehåll inte kommer att skilja sig åt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pajasen:

Tror du på fullt allvar att ku​rsernas innehåll inte kommer att ​skilja sig åt?

Det var väl snarare upplägget jag var ute efter.


   
SvaraCitera

hallonkokos:

Det var väl snarare upplägget jag var ute efter.

Vad dillar du om? Tycker du att filosofi är intressant så välj den kursen. När du väl börjar studera på uni läser du mer filosofi. Det ena utesluter väl inte det andra?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pajasen:

Tycker du att filosofi är intressant så välj den kursen. När du väl börjar studera på uni läser du mer filosofi. Det ena utesluter väl inte det andra?

Självklart inte, men vet inte om jag kan få in filosofi på mitt schema nämligen.


   
SvaraCitera

hallonkokos:

Självklart inte, men vet inte om jag kan få in filosofi på mitt schema nämligen.

Går det inte så går det inte.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera