Aviseringar
Rensa alla

filosofisk läggning


Ämnesstartare

efter diskussioner med bta har jag så sakteliga blivit mer och mer intresserad av filosofi. innan motsatte jag mig det då jag ansåg att vetenskap var viktigare för samhället, men nu har jag förstått att de i högsta grad hänger ihop (t.ex. schrödingers katt).

jag är därför nyfiken på: vilken filosofisk läggning har du?


   
Citera
Ämnesstartare

Jag kan inte mycket om filosofi men jag vet att jag iallafall inte är utilitarist.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hjalmar Gädda:

Jag kan inte mycket om filosofi men jag vet att jag iallafall inte är utilitarist.

av moraliska skäl eller andra?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iosib:

av moraliska skäl eller andra?

Nja det verkar helt enkelt inte så praktiskt enligt mig!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

har några st


   
SvaraCitera

iosib:

innan motsatte jag mig det då jag ansåg att vetenskap var viktigare för samhället, men nu har jag förstått att de i högsta grad hänger ihop

[zzz]
Kul att du förstått det nu iaf! [y][cheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

filosofisk läggning?! jag bara tänker på massa olika grejer


   
SvaraCitera

Misantrop men det är ju ingen filosofi 🙂 Som med politiken har jag svårt att acceptera ett paket som "sant". Jag gillar vissa tankar och ogillar andra.


   
SvaraCitera

Vetenskap och filosofi kan (och bör) kompletteras i den mån det är möjligt.
De bör inte ses som några fundamentala motsatser på alla plan. Filosofi bör ses som en mindre rigorös utbyggnad av vetenskapen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

k1337oris:

Filosofi bör ses som en mindre rigorös utbyggnad av vetenskapen.

Om man inte väljer att se frågan ur ett historiskt perspektiv. Vetenskapen är isåfall en förlängning av filosofin och inte vice versa.


   
SvaraCitera

iosib:

jag är därför nyfiken på: vilken filosofisk läggning har du?

Jag förstår inte din fråga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Smertesorg:

Jag förstår inte din fråga.

i så fall är tråden nog inte menad till dig [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har väl inte direkt en som jag följer till 100% utan håller mest med om delar i vissa. Jag gillar postmodernismen för att den är väldigt fri och uppmuntrar dig att tänka själv istället för att bara acceptera något "för att det är så". Tycker också det är väldigt knäppt att hävda att något alltid är sant för alla, en s.k. ultimat sanning. Känns som att man förenklar världen på ett korkat sätt då och sätter upp ologiska regler för allt.

Sen gillar jag och Peter Singers teorier även om det finns lite skumma delar i den. Men gillar att han kritiserar människans särställning som nån slags övervarelse jämte andra djur.

Finns andra intressanta filosofier/filosofer också. Är inte så förtjust i utilitarism eller regeletik heller.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

k1337oris:

Vetenskap och filosofi kan (och bör) kompletteras i den mån det är möjligt.
De bör inte ses som några fundamentala motsatser på alla plan. Filosofi bör ses som en mindre rigorös utbyggnad av vetenskapen.

Första gången jag håller med dig vad jag kan minnas. [y]

Vetenskap kan i mina ögon inte behandla etiska frågor, eller komplexa situationer utan tydliga svar, därför är filosofin viktig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Konsumtionshets:

Är inte så förtjust i utilitarism eller regeletik heller.

jag har upptäckt att jag har lite handlingsutilitariska influenser också, förutom materialismen.

Konsumtionshets:

Vetenskap kan i mina ögon inte behandla etiska frågor

jag tycker att man kan ifrågasätta etiken i sig, är den egentligen en nödvändig del av mänskligheten eller en rest från moraliserande överheter?


   
SvaraCitera