Aviseringar
Rensa alla

finnar? Acne no more?


Ämnesstartare

Hej! Jag är en tjej som har ganska mkt finnar överallt. Innan hade jag bara på hakan men när jag började använda foundation spreds det. Inte så mycket men jag ville ändå förhindra det. Så därför köpte jag neutrogena, skrubben och tvätten (den gröna ) och min hud blev normal igen. Finnarna försvan inte helt men det blev mycket mindre.

En dag åkte jag ner till apoteket för att köpa produkterna eftersom dom hade tagit slut. En kvinna som jobbade där rekomererade en annan produkt för min hud. Så jag köpte den och finnar dök upp överallt. Jag fick panik och slutade använda den. Köpte istället den som jag använde från början, men även fast jag använder den blir min hy inte normal igen. Nu har jag finnar överallt på ansiktet och vågar inte köpa något. Tänk om det blir ännu värre?

Finnarna förstör verkligen mitt sociala liv. Jag vågar inte ens ha ögonkontakt med någon. Jag går aldrig ut ur huset, bara till skolan. Jag har även finnar på ryggen. Tips för det?

Jag funderar på att köpa acne no more men mina föräldrar säger att det är en lögn. Min bror tycker lika dant. Är det någon av er som har köpt boken och provat? Funkar den verkligen?

Jag har bokat tid hos min läkare. Jag hoppas att det hjälper.

Om ni har haft finnar och blivit av med dom dela gärna med er om hur. Några tips? Har hört att citron ska hjälpa. Har använt det i cirka en vecka nu. Ser inga förändringar.

Btw jag har fettig hud

Tack i förhand!


   
Citera
Ämnesstartare

Någon?Ledsen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Detta känns ju bra......


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

skär ned på snabba kolhydrater, framförallt socker och vete, samt mjölkprodukter. öka konsumtion av enkelomättade vegetabiliska fetter (nötter och avokado exempelvis). ät mer grönsaker. testa någon retinoidbaserad hudgel, exempelvis differin. använd inte antibiotika eller hudmedel som du märker är uttorkande. använd inte smink. testa att applicera någon produkt som innehåller zink direkt på kraftigt inflammerade enstaka finnar eller irriterade hudområden.

zink har antiinflammatorisk verkan och kan dämpa symptomen, men för att komma åt orsaken gäller det att dels minska inflammationen i kroppen överlag dvs äta bättre, och dels försöka minimera talgproduktionen och igentäppningen i huden genom att irritera huden så lite som möjligt.


   
SvaraCitera

Ttrrttgirl: Om ni har haft finnar och blivit av med dom dela gärna med er om hur. Några tips? Har hört att citron ska hjälpa. Har använt det i cirka en vecka nu. Ser inga förändringar.

hormonförändringar kan leda till finnar och vet kompisar som fick antibiotika utskrivet av läkare för just acne
funderat på det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gamlefarbror Pastill:
skär ned på snabba kolhydrater, framförallt socker och vete, samt mjölkprodukter. öka konsumtion av enkelomättade vegetabiliska fetter (nötter och avokado exempelvis). ät mer grönsaker. testa någon retinoidbaserad hudgel, exempelvis differin. använd inte antibiotika eller hudmedel som du märker är uttorkande. använd inte smink. testa att applicera någon produkt som innehåller zink direkt på kraftigt inflammerade enstaka finnar eller irriterade hudområden.

Tack 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pappbox:

hormonförändringar kan leda till finnar och vet kompisar som fick antibiotika utskrivet av läkare för just acne
funderat på det?

Ska fundera. Tack!


   
SvaraCitera

Ttrrttgirl: Ska fundera. Tack!

btw så sitter det nog 90% i huvudet på dig, finnar har de flesta i yngre år så det är långt ifrån skumt
lycka till iaf


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pappbox:

btw så sitter det nog 90% i huvudet på dig, finnar har de flesta i yngre år så det är långt ifrån skumt
lycka till iaf

Fast det är ganska konstigt när det gäller mig. Jag har två stora syskon och ingen av dom har lika mycket finnar som mig. Dom har knappt hälften. Varför fick just ja så mkt?   

visst är det vanligt vid min ålder (16  år) men man vill ju ändå få bort dom. Jag kan lätt säga att jag  har mest finnar i klassen. 


   
SvaraCitera

Ttrrttgirl: Varför fick just ja så mkt?

så är det med genetik, vissa syskon liknar varandra supermkt andra får inte ett dugg samma drag
håll ut bara så blir det nog bättre med tiden


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

håll ut bara så blir det nog bättre med tiden

Jag får hoppas på det. Tack iaf


   
SvaraCitera