Aviseringar
Rensa alla

Finnar/Ansiktshy/ - Lösning??


Ämnesstartare

jag har problem med finnar, det är inga bölder osv inga stora sår men det är röda finnar vid tinningarna och knott i pannan, sen pormaskar och på hakan har jag ett hav av underhudsfinnar (små vita hårda).
har såna överallt i ansiktet men syns inte förutom på hakan.
började få finnar för typ ett år sen hade totalt problemfri hy då och saknar den såååååå mycket!!!
efter ett tag köpte jag en rad olika tvålar/ansiktsvatten/salvor på apoteket.
Skrubbade mitt ansikte, skölde med tvål o sprit morgon och kväll. tvättade tills jag blev röd och huden blev "ful". men finnarna försvann... på ett tag sedan kom dem tillbaka, värre denna gången. tvättar mitt ansikte dagligen men funderar på att sluta, det blir rött och ojämnt osv. Har precis börjat med vitamin b5, det verkar lovande. har gått på det i 3 dagar, ingen skillnad än så länge:D men kan man sluta tvätta ansiktet helt efter det? står verkligen inte utt med fjällig, ojämn torr hy 🙁

Kan folk som tagit vitamin b5 berätta för mig hur det har gått?

Tack på förhand!


   
Citera

Var försiktig så du inte övertvättar fejjan, det torkar ut. Gå till en hudläkare? De vet bäst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Angelize:

Var försiktig så du inte övertvättar fejjan, det torkar ut. Gå till en hudläkare? De vet bäst.

Jo har funderat på men har bestämt mig för att testa vitamin b5 först, men tror du man kan förstöra ansiktet för livet om man tvättar det för mycket ett par veckor?
3-4 veckor tvättade jag ansiktet morgon och kväll, 3-4 gånger med tvål först sen sprit sen salva på det. är rädd för jag har förstört mitt ansikte 🙁


   
SvaraCitera

sthlm1994:

on och kväll, 3-4 gånger med tvål först sen sprit sen salva på det. är rädd för jag har förstört mitt ansikte 🙁

Du har inte förstört ditt ansikte, glöm inte att huden byter hud[tard] för jämnan. Vad är det för produkter du använder? Tvål? Hoppas du inte menar tvål som i tvål man tvättar händerna med. Sprit? Vad för produkt? [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Angelize:

Du har inte förstört ditt ansikte, glöm inte att huden byter hud för jämnan. Vad är det för produkter du använder? Tvål? Hoppas du inte menar tvål som i tvål man tvättar händerna med. Sprit? Vad för produkt?

Använder en speciell tvål i Spotless serien 😛
Sen ansiktsvatten i sama serie.

men liksom tvålar in ordentligt och det har blivit torrt och ojämnt på något vis 😀
och tack då vet jag i alla fall att jag inte tvättat sönder mitt ansikte för gott:D ska låta mitt ansikte vila en vecka nu sen tvätta lite smått bara så man är någorlunda ren iaf


   
SvaraCitera

En jävligt svår fråga. Jag rekommenderar dig att uppsöka en läkare som borde kunna ge dig ett mer detaljerat svar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lejonhjärta:

En jävligt svår fråga. Jag rekommenderar dig att uppsöka en läkare som borde kunna ge dig ett mer detaljerat svar.

saken som hindrar mig från att uppsöka en hudläkare är nog den att jag är rädd för att bli hemskickad med en salva jag redan vet inte kommer funger, tror jag tog 3 olika krämer bl.a. stioxyl eller vad den heter. Aja ska ge vitamin b5 en chans på två månader ser jag ingen skillnad efter två månader ska jag ge upp och låta huden vara tills mina problem försvinner efter ett par år av sig självt :()


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag brukar använda nåt från apotekets egna serie (Aco, kan det vara det...?) och jag tycker det funkar bra. Visserligen tror jag att jag börjat få mindre finnar överlag (äntligen), men som sagt så är jag nöjd, finns i olika steg också för mildare och mer agrgessiv akne..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

envitkossa:

Jag brukar använda nåt från apotekets egna serie (Aco, kan det vara det...?) och jag tycker det funkar bra. Visserligen tror jag att jag börjat få mindre finnar överlag (äntligen), men som sagt så är jag nöjd, finns i olika steg också för mildare och mer agrgessiv akne..

du kanske använder spotless?
har inte precis "grov" acne är inga bölder eller så men vill ha ett lent ansikte utan några finnar alls [cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sthlm1994:

du kanske använder spotless?
har inte precis "grov" acne är inga bölder eller så men vill ha ett lent ansikte utan några finnar alls

Kommer helt ärligt inte ihåg vad den heter, men tror inte det är spotless i alla fall.. Den är blå, förpackningen alltså.


   
SvaraCitera

många tror att hudläkare är den bästa läkaren för dessa problem men det är faktiskt tandläkare


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Brk g:

många tror att hudläkare är den bästa läkaren för dessa problem men det är faktiskt tandläkare

många tror att tandläkare är den bästa läkaren för tandproblem men bilmekaniker är faktiskt dem bästa


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sluta pilla dig i ansiktet är mitt första tips.
Köp en bra salva, använd inte saker med alkohol i eftersom att det torkar ut din hud är mitt andra tips.

Tips tre, kolla på filmen American Psycho. Lev Patrick Batemans liv.

Detta:


   
SvaraCitera

sthlm1994:

många tror att tandläkare är den bästa läkaren för tandproblem men bilmekaniker är faktiskt dem bästa

[bigsmile] sant


   
SvaraCitera

men bilmekaniker är inte duktiga på att fixa och dona med bilar så det är mycket bättre med en kringresande skald


   
SvaraCitera