Aviseringar
Rensa alla

finns det andar/spöken? osäker just nu


NiklasW: Intressant. Tråkigt dock att dessa typer av hallucinationer nästan alltid innefattar obehagliga saker. Tänk om du bara helt random hade börjat hallucinera fram en vacker kvinna som sträcker ut sin hand eller liknande.

Tänker mig att det kan förklaras med att hallucinationerna (över)signalerar att vi är i fara, som en slags utflippad överlevnadsmekanism. Att vi förutom spindlar och sånt även ser maror och andar beror troligtvis på att människans psyke är så sofistikerat att det - genom att sammanfläta neurala nätverk som svarar för olika kategorier (och modaliteter) - kan frammana enheter som inte har någon motsvarighet i verkligheten. Spöken står väl för nån intrikat grupp av neuroner som har tillkommit under människans evolution och aktiveras under särskilda omständigheter för att förbereda oss på att flykt.

Apor har nog inte möjlighet att se spöken eftersom deras hjärnor inte är nog utvecklade att hantera ett sådant koncept, men väl imaginära spindlar och ormar.

När vi har massa serotonin i omlopp ökar benägenheten att uppleva positiva hallucinationer, dvs brudar och sånt. osv etc mm


   
SvaraCitera

Schism: Tänker mig att det kan förklaras med att hallucinationerna (över)signalerar att vi är i fara, som en slags utflippad överlevnadsmekanism. Att vi förutom spindlar och sånt även ser maror och andar beror troligtvis på att vårt psyke är så sofistikerat att det - genom att sammanfläta neurala nätverk som svarar för olika kategorier (och modaliteter) - kan frammana enheter som inte har någon motsvarighet i verkligheten. Spöken står väl för nån intrikat grupp av neuroner som har tillkommit under människans evolution och aktiveras under särskilda omständigheter för att förbereda oss på att fly.

Apor kan nog inte se spöken eftersom deras hjärna inte är nog utvecklad, men väl imaginära spindlar och ormar.

När vi har massa serotonin i omlopp ökar nog benägenheten att uppleva positiva hallucinationer, dvs brudar och sånt

Tänker du att det är så med hallucinationer i största allmänhet eller bara hallucinationer av direkt otäcka saker som exempelvis olika otäcka varelser? 


   
SvaraCitera

NiklasW: Tänker du att det är så med hallucinationer i största allmänhet eller bara hallucinationer av direkt otäcka saker som exempelvis olika otäcka varelser?

Kan inte riktigt svara på det, men positiva hallucinationer kanske finns för att motivera oss (precis som drömmar ibland) att k*ulla och äta pommes (och tro på gud, i fallet uppenbarelser) så att vi överlever bättre - eller de har den effekten, snarare.


   
SvaraCitera

Schism:

Kan inte riktigt svara på det, men positiva hallucinationer kanske finns för att motivera oss (precis som drömmar ibland) att k*ulla och äta pommes (och tro på gud, i fallet uppenbarelser) så att vi kan överleva bättre - eller de har den effekten, snarare.

Men brukar inte hallucinationer nästan alltid utlösas av ett särskilt tillstånd? Trötthet, droger, sjukdom, sömn osv..?


   
SvaraCitera

Zodd:

annat för att få intelligenta röster från potentiella spöken,

Vad menar du med "intelligenta röster"?


   
SvaraCitera

presidente:

Vad menar du med "intelligenta röster"?

Menar röster som inte är helt slumpartade ord, utan exempelvis ord eller namn som är relevanta svar på frågor eller relevanta i sammanhanget. Exempel


   
SvaraCitera

NiklasW: Men brukar inte hallucinationer nästan alltid utlösas av ett särskilt tillstånd? Trötthet, droger, sjukdom, sömn osv..?

Jo, typ. I vårt normala tillstånd upplever vi bara en skiftande grad av olust/fara, men när vi hallucinerar är cellerna överstimulerade och aktiverar områden som svarar mot asläskiga multimodala grejer i vårt undermedvetna. Eller annat. Orkar inte tänka längre än så här, men hjärnan äger.


   
SvaraCitera

Zodd:

Menar röster som inte är helt slumpartade ord, utan exempelvis ord eller namn som är relevanta svar på frågor eller relevanta i sammanhanget. Exempel

Hörde bara random ljud. Svårt att urskilja något när killarna pratade över det. Kanske beror på att jag inte har de bästa hörlurarna på mig som jag inte hör något. I vilket fall som helat så undrar jag vad de har för bevis på att ljuden inte är fejkade?


   
SvaraCitera

Varför kan spöken inte prata ordentligt?


   
SvaraCitera

Vi är hårdkodade att se se mening/liv i vår omgivning och ibland - när hjärnan är ur fas - får detta absurda konsekvenser, tex att stenar börjar leva, väggar viska etc. 


   
SvaraCitera

presidente:

Hörde bara random ljud. Svårt att urskilja något när killarna pratade över det. Kanske beror på att jag inte har de bästa hörlurarna på mig som jag inte hör något. I vilket fall som helat så undrar jag vad de har för bevis på att ljuden inte är fejkade?

Jaha, själv hör jag tydliga och relevanta svar på hans frågor. Ingen har bevisat att programmet är fejk hittills, såvitt jag vet. Personligen tror inte det är fejk heller, efter att han sett många avsnitt.

presidente:
Varför kan spöken inte prata ordentligt?

Du får ta och lyssna ordentligt.


   
SvaraCitera

"Robert Bess, inventor of the so-called Parabot Containment Chamber (said to attract and empower spirits using energy, giving them form), claims to have had an EMF meterknocked violently out of his hand. However, upon investigation of the video, it was found that he had actually thrown it.[20] On the November 6, 2009 follow-up Ghost Adventures Live: Post Mortem, hosts Bagans and Groff reviewed the video and concluded they couldn't claim any paranormal explanation for the incident.[20]"

Knappast en isolerad händelse... 🙂


   
SvaraCitera

Schism: Knappast en isolerad händelse... 🙂

1 grej har bevisats som fejk hittills ja, och den som fejkade var inte en del av GA-teamet som erkänt händelsen som fejk. Lycka till att bevisa alla andra tusentals händelser som fejk.


   
SvaraCitera

Jag tror inte men jag vet inte. Jag tror inte att någon egentligen vet. 


   
SvaraCitera


   
SvaraCitera