Aviseringar
Rensa alla

Finns det en mening?


Ämnesstartare

määki:

I'm happy

because?

Kablash__:

Precis, mindre meningsfulla än alla djur.

Jävligt sant


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mening är inte samma sak som värde. Inte alls.

Vi har ibland svårt att se,
allt verkar så betydelselöst.
Jorden är just en sådan plats
där saker kan verka
så betydelselösa.

Vi står ibland och svamlar
att nästan ingenting
verkat spela någon roll.

Så är det inte.
Allting spelar roll.
Allting gills, allting räknas.

Om man ramlar i havet
under kalla årstider,
till exempel från en båt,
så ska man inte ta av sig kläderna
för att kunna simma bättre,
för så kallt är det i havet
att till och med våta kläder värmer.

De som annars skulle kyla dig.

Och om man råkar ringa fel
och den som svarar
drar på sina ord som för
att uppehålla en lite
ska man gärna prata en stund.

För om det är det enda samtalet
på hela veckan
så kan även en felringning
räknas.

För allting räknas.

Jorden är en sån plats
där allting räknas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Jorden är en sån platsdär allting räknas.

Assåd et äör inte så att jag är deppig eller någe, jag bara anser att ingenting egentligen spelar någon roll, visst jag går ju till skolan etc för att ha någonting att göra, men jag säger ju inte " faaan livet är udnerbart!!!"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ankzor:

Assåd et äör inte så att jag är deppig eller någe, jag bara anser att ingenting egentligen spelar någon roll, visst jag går ju till skolan etc för att ha någonting att göra, men jag säger ju inte " faaan livet är udnerbart!!!"

Jag undrar om du ens läste det jag skrev och tänkte på innebörden.

Nästan alla går igenom livskriser någon gång i livet. Läs Nietzsche om du tycker att allt är värdelöst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Jag undrar om du ens läste det jag skrev och tänkte på innebörden.

Jodå jag förstod.

Mawns:

Läs Nietzsche om du tycker att allt är värdelöst.

Det är inte så jag menar, jag vill mer peka ut med vilken ironi vi lever i världen. Jag vill hitta en tjej som alla andra, har kompisar etc. Jag tyckler inte att det är värdelöst, men om vi tittar på det stora hela så är det värdelöst^^


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ankzor:

Det är inte så jag menar, jag vill mer peka ut med vilken ironi vi lever i världen. Jag vill hitta en tjej som alla andra, har kompisar etc. Jag tyckler inte att det är värdelöst, men om vi tittar på det stora hela så är det värdelöst^^

Sorry, men du förstår fortfarande inte. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ankzor:

because?

...always look on the bright side of life [ops]

Nä men... Min poäng är att så länge jag är lycklig och mår bra, så ger jag blanka fan i om det finns en mening med livet eller inte.
Och om det nu finns en så skulle jag inte bry mig att leva strängt efter den heller? Vad är friheten med det?
Så I'm happy, mår bra... och sen om det är värdelöst för övriga världen det är en annan sak (som jag skiter i också, eftersom: I'm happy) [party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ankzor:

Och bara vara är inte rätt så värdelöst i sig?

Varken eller. Sluta bry dig om reella mängder. Tänk stort istället.


   
SvaraCitera

ankzor:

Vad tror du?`finns det någon mening med att vi, människan är på denna jord?

Vad menar du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gin Jangh:

Vad menar du?

VAd det står, om du inte förstår så kan du antagligen iten svara på frågan ens då du itne har tänkt på detta alls.


   
SvaraCitera

ankzor:

VAd det står, om du inte förstår så kan du antagligen iten svara på frågan ens då du itne har tänkt på detta alls.

Visst kan jag det. Eftersom jag inte fattar vad du menar med "mening", är mitt utgångssvar nej, precis som du hade svarat nej om jag frågat om det fanns någon "grxplj" med livet.

Men du hade också frågat vad jag menar, vilket är vad jag gör nu. Vad menar du med "mening"?


   
SvaraCitera

Infraröd:

Mening är något vi hittat på. Vi existerar pga naturkrafter. De som överlevt till idag, ä de som drivs till att fortplanta sig och hamstra mat (självuppfyllande profetia). De (vi) som har överlevt har av en slump konstruerat ett belöningssystem i hjärnan (neurotransmittorer osv)

Infraröd:

Vi söker oss genom komplxa mönster till högsta möjliga belöning. Det är varken meningsfullt eller meningslöst. Det bara är.

Se där, enkel och träffande beskrivning.
Påstår man något annat är man outbildad eller hjärntvättad.


   
SvaraCitera

ankzor:

Personligen tycker jag att vi är värdelösa och allt egentligen är totalt meningslöst.

Finns meningslöshet, måste även mening finnas (varandras motsatser), för hur skulle annars meningslösheten kunna definieras..??? [cool]

Den materiella världen är i grunden meningslös, medan den andliga världen är meningsfull! [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dödsguden:

Den materiella världen är i grunden meningslös, medan den andliga världen är meningsfull!

Hahahahahahaha, jag tycker att det är patetiskt att människor som inte kan finna lycka i värdlen på egen hand sträcker sig efter massa meningslösa skrifter om gud och det andliga.

Lär dig, det finns varken gud eller själv, ingen ande eller någe övernaturligt. Det finns INGET som helst belägg för att det skall finnas övernaturliga väsen/gudar/whatever, förutom snurriga människors "vittnesmål"


   
SvaraCitera
Gifted

ankzor:

Personligen tycker jag att vi är värdelösa och allt egentligen är totalt meningslöst.

Jag har roligt. Det är inte meningslöst. Och om 1000 år, kommer jag fortfarande haft lika kul.


   
SvaraCitera