Aviseringar
Rensa alla

Finns det mycket ungdomsarbetslöshet? Eller är det bara en lögn?


Ämnesstartare

Budolicious:

förlåt, hoppades verkligen inte folk var så dumma

På vilket sätt är jag dum? :S Jag har bara svårt att se det som folk klagar så mycket om, ungdomsarbetslöshet. Jag ser det mer som lathet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

På vilket sätt är jag dum?

Anura:

Jag ser det mer som lathet.

Det sättet. Okej, det är säkerligen så för en hel del, att man skiter i och ta de där värdelösa jobben, men att tro att det är så för 30% är ganska så.. ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

Jag ser det mer som lathet.

Det finns säkert ungdomar som inte skulle gå upp ur sängen för en lön lägre än Reinfeldts, men de utgör ingen majoritet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

för att 30% är utan arbete

Den verkliga siffran ligger kring 15-20%, då de ungdomar som ingår i 30% är i åldrarna 15-24 år, vilket innebär att en gymnasiestudent som vill jobba extra räknas som arbetslös osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pickaboo:

Den verkliga siffran ligger kring 15-20%, då de ungdomar som ingår i 30% är i åldrarna 15-24 år, vilket innebär att en gymnasiestudent som vill jobba extra räknas som arbetslös osv.

Ah, visste inte exakt hur de räknar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

känner inga unga så kan inte gen något empiriskt svar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Det finns säkert ungdomar som inte skulle gå upp ur sängen för en lön lägre än Reinfeldts, men de utgör ingen majoritet.

Kanske inte. Men trots det så finns det fortfarande många jobb att fixa om man bara vill.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Budolicious:

Det sättet. Okej, det är säkerligen så för en hel del, att man skiter i och ta de där värdelösa jobben, men att tro att det är så för 30% är ganska så.. ja.

Nej, men man undrar varför dessa 30 % inte jobbar? :s Beyond me... När det finns massa jobb.


   
SvaraCitera

Dom ambitiösa får jobb [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Macktorsken:

Dom ambitiösa får jobb

Precis, de som inte klagar. Men förstår inte varför så många klagar egentligen?! Det är lätt att få jobb.


   
SvaraCitera

Anura:

Det är lätt att få jobb.

Jag har haft det lätt, mina vänner också.

Men för vissa är det tydligen svårt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

Precis, de som inte klagar. Men förstår inte varför så många klagar egentligen?! Det är lätt att få jobb.

I vilken jävla verklighet lever du i egentligen? Även som utbildad är det svårt att få jobb, beroende på vad för typ av utbildning man har osv - och då skall vi inte ens tala om de utan utbildning, fortsätter det så här så kommer de att bli utgallrade från arbetsmarknaden.

Nu har jag jobb och kan jobba hur mycket jag känner för det, trots att jag studerar heltid, skall inte sticka under stolen med att det var lätt att få detta jobbet, men det beror på att jag har kontakter att tillgå. Alla är inte så lyckligt lottade att de faktiskt har det, lägg till att man till exempel inte har någon utbildning på det och man _har_ svårt att hävda sig ute på arbetsmarknaden. Det är så det ser ut idag.

Visst, det finns ungdomar som gallrar bort mycket jobb, men det är en sådan liten minoritet.

Sluta var så jävla arrogant. Och ta huvudet ur arslet och känn av verkligheten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är väl inbyggt i vårt ekonomiska system att vi ska en viss arbetslöshet det är ju inte som förr då det var krav på att arbetslösheten skulle vara i princip noll, nu har man ett annat synsätt. Denna arbetslöshet måste ju finnas någonstans då väljer man att lägga den hos ungdomarna som inte är lika viktiga politiskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Denna arbetslöshet måste ju finnas någonstans då väljer man att lägga den hos ungdomarna som inte är lika viktiga politiskt.

Jävla moderatparti! Vi hade varit bättre om Socialdemokraterna styrde.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

Jävla moderatparti! Vi hade varit bättre om Socialdemokraterna styrde.

Nja den där synen har S också egentligen men visst S hade kanske kunnat bromsa utvecklingen lite.


   
SvaraCitera