Aviseringar
Rensa alla

finns det några djurrättsaktvister här?


Ämnesstartare

Är du emot djurförsök vid framställandet av nya läkemedel eller vid forskning som kan rädda liv/bespara lidande för tusentals människor? I så fall varför då? Är inte bekostnaden av några djur värt det för att rädda människor? Är du tveksam så var går gränsen?


   
Citera

Orkar inte dra hela min utläggning, men Peter Singer gör det enormt bra i både Praktisk etik och Djurens frigörelse. Läs dem är en rekommendation.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Budolicious:

Läs dem är en rekommendation.

Etik är i största allmänhet trams man känner själv vad som är rätt och fel och ska inte vila på några regler över hur man bör tänka det gränsar till religion och det är jag starkt emot.och varför kan man inte diskriminera mellan arter det gör väl alla djur.


   
SvaraCitera

qazedctgb:

Etik är i största allmänhet trams man känner själv vad som är rätt och fel och ska inte vila på några regler över hur man bör tänka det gränsar till religion och det är jag starkt emot.och varför kan man inte diskriminera mellan arter det gör väl alla djur.

Han skriver inte vad man "ska tycka", han skriver sina egna tankar och hittills har vi stämt överens på alla punkter. Allt från djurrätt till abortfrågor till dödshjälp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Budolicious:

alla punkter.

så du är vegan alltså?


   
SvaraCitera

qazedctgb:

så du är vegan alltså?

Jag är det inte, men jag borde vara det. Är en fitta på den punkten men erkänner det. För lat/fattig för att orka vara det i nuläget.


   
SvaraCitera

qazedctgb:

och varför kan man inte diskriminera mellan arter det gör väl alla djur.

Att man kan betyder inte att man bör.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Roll on:

Att man kan betyder inte att man bör.

men väldigt många medicinska framsteg om inte alla bygger på att man gör djurförsök. det är ett allmänintresse i att få fram ny medicin/ behandling => djurförsök. därför bör man.

Budolicious:

Jag

varför syns det inte att du är online?


   
SvaraCitera

qazedctgb:

av nya läkemedel eller vid forskning som kan rädda liv/bespara lidande

är emot att sådan forskning ens bedrivs


   
SvaraCitera

Lycka till med den här frågeställningen på UM mannen[cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

är emot att sådan forskning ens bedrivs

så du vill inte ta del av modern medicin? om du använder dig av några läkemedel över huvudtaget är du en hycklare.


   
SvaraCitera

qazedctgb:

Etik är i största allmänhet trams man känner själv vad som är rätt och fel och ska inte vila på några regler över hur man bör tänka det gränsar till religion och det är jag starkt emot.och varför kan man inte diskriminera mellan arter det gör väl alla djur.

va?? varför ska inte vad människor känner bestämma våra regler?


   
SvaraCitera

qazedctgb:

så du vill inte ta del av modern medicin? om du använder dig av några läkemedel över huvudtaget är du en hycklare.

nej då jag anser att det går emot den naturliga evolutionen använder jag inte mediciner.


   
SvaraCitera

qazedctgb:

Är inte bekostnaden av några djur värt det för att rädda människor?

Nej, verkligen inte.


   
SvaraCitera

ifall du nu känner att det är rimligt att offra några liv för att få fram nya läkemedel så kan du väl erbjuda dig själv som forskningsobjekt?


   
SvaraCitera