Aviseringar
Rensa alla

Finns det några godtagbara argument för att religioner ska skyddas mot kritik och förlöjligande?


Jag är allmänt mot hånfullt beteende. Det är ett översittarbeteende som är respektlöst. Att i skydd av yttrandefrihet ägna sig åt trakasserier är oerhört fult och jag är inte förvånad att människor som värderar vissa religiösa ikoner högt blir förbannade när man smutsar ner deras viktiga gestalt.

Ett klart argument mot ett sådant beteende är att det retar upp folkgrupper och skapar motsättningar i samhället som leder till instabilitet. Jag tycker att det gränsar till hets mot folkgrupp.

Kritik som framförs mer respektfullt i en dialog är en annan sak.


   
SvaraCitera
Goldar

Man ska inte respektera idioter man ska skratta åt dem. 


   
SvaraCitera

Razor: skydd av yttrandefrihet ägna sig åt trakasserier är oerhört fult och jag är inte förvånad att människor som värderar vissa religiösa ikoner högt blir förbannade när man smutsar ner deras viktiga gestalt.

Syftar du på ritningar av profeten?


   
SvaraCitera

Det är en sak att kritisera och argumentera p.g.a. delade meningar och olika uppfattningar, men en helt annan att förlöjliga, kränka och peka finger "för skojs skull". Sedan kan gränsen däremellan ibland vara näst intill hårfin och inskränker samt reducerar man yttrandefriheten för religionens skull så minskar man även människors rätt att säga vad de tycker, för även sådana åsikter är åsikter. Däremot så hör jag till gruppen som inte tycker att det är okej att kasta ur sig både det ena och det andra om folks religioner som är något så pass viktigt i många människors liv och därmed blir väldigt personligt och kränkande. Förstår inte heller syftet med att i högsta grad göra narr av Gud, lärjungar, profeter och allt in between; vissa saker kan man gott hålla för sig själv.


   
SvaraCitera

Anura: Syftar du på ritningar av profeten?

Bland annat satirritningar av profeten, även hån som framförs i textform.


   
SvaraCitera

Goldar: Man ska inte respektera idioter man ska skratta åt dem.

Då får man skylla sig själv om de sen skjuter skallen av en.


   
SvaraCitera
Goldar

Razor:
Då får man skylla sig själv om de sen skjuter skallen av en.

Va?                       


   
SvaraCitera

Razor:

Bland annat satirritningar av profeten, även hån som framförs i textform.

men det går inte att förbjuda sådant, känns som om det skapar mer problem. (att man inte får säga eller göra vad man vill).


   
SvaraCitera

Goldar: Va?

Det är farligt att jävlas med folk varför man bl a inte får hetsa folkgrupper.

Anura: men det går inte att förbjuda sådant, känns som om det skapar mer problem. (att man inte får säga eller göra vad man vill).

Visst går det, man förbjuder redan hets mot folkgrupp.


   
SvaraCitera
Goldar

Razor: Det är farligt att jävlas med folk varför man bl a inte får hetsa folkgrupper.

Hets mot folkgrupp är en trams lag skapad av moralister ifrån vänstern.


   
SvaraCitera

Religion skall vara något personligt och inte en organisation som man kan bli kränkt av by proxy


   
SvaraCitera

Goldar: Hets mot folkgrupp är en trams lag skapad av moralister ifrån vänstern.

Suck, förstår du inte varför den finns där som lag?


   
SvaraCitera
Goldar

Razor:

Suck, förstår du inte varför den finns där som lag?

Nej förklara.


   
SvaraCitera

Morgonstjärna: Religion skall vara något personligt och inte en organisation som man kan bli kränkt av by proxy

Vem ska bestämma sånt? Om människor vill organisera sig i en religion vem är du att hindra de så länge de inte gör något olagligt?


   
SvaraCitera

Razor: Visst går det, man förbjuder redan hets mot folkgrupp.

men ifall man kränker andra religioner då?


   
SvaraCitera