Aviseringar
Rensa alla

Finns det några högskoleprogram som inte har 20 merit i antagningspoäng? Är min framtid förstörd?


dwadw
Ämnesstartare

Jag börjar bli lite orolig för min framtid. Alla högskoleprogram jag har varit intresserad utav har alltid haft antagningspoängen uppe vid 20 meriter. Jag kommer aldrig komma in på något sånt med mina betyg. Det är allt ifrån juristprogrammet, psykologprogrammet och journalistprogrammet.

Mina betyg från ettan på samhäll är väl ett A, tre st C, tre st D och sedan två st E. Inte det bästa liksom. Och för dom här programmen behöver man ju fan raka A'n från ettan enda till trean. Är min framtid typ förstörd eller vadå?

Börjar även bli så sjuk jävla trött på skolan och ligger bara i sängen och ångrar allting.


   
Citera

Gör högskoleprovet.

Vad är du intresserad av att läsa framförallt? (Är det endast högstatus program; då kommer de att ha höga intagningspoäng. Det säger sig självt.)

Ämneslärarprogrammet har relativt låga intagningspoäng för en okej lön i slutändan. 


   
SvaraCitera
dwadw
Ämnesstartare

Axel_von_Färsen:
Gör högskoleprovet.

Vad är du intresserad av att läsa framförallt? (Är det endast högstatus program; då kommer de att ha höga intagningspoäng. Det säger sig självt.)

Ämneslärarprogrammet har relativt låga intagningspoäng för en okej lön i slutändan. 

Jag har ingen aning vad jag vill bli. Har varit intresserad av en hel del saker. Först ville jag bli polis, sedan jurist, journalist och psykolog eller kurator.

Jag kan ingenting om högskolor och olika program så vet inte riktigt vad det finns för något och vad som räknas som "högstatus" eller dåliga högskolor.


   
SvaraCitera

Just de programmen har höga antagningspoäng, men det finns också många program där man kommer in med mycket mindre. Det kan även vara värt att titta runt på flera olika städer, vissa utbildningar kan ha väldigt olika intagning beroende på vilket universitet man läser dem på.

Och vill du absolut ta dig in på någon utbildning med hög antagningspoäng finns både högskoleprovet och möjlighet att läsa upp betyg på komvux. På vissa utbildningar kan det även finnas ytterligare vägar in.


   
SvaraCitera
dwadw
Ämnesstartare

Ruttenfisk:
Just de programmen har höga antagningspoäng, men det finns också många program där man kommer in med mycket mindre. Det kan även vara värt att titta runt på flera olika städer, vissa utbildningar kan ha väldigt olika intagning beroende på vilket universitet man läser dem på.

Och vill du absolut ta dig in på någon utbildning med hög antagningspoäng finns både högskoleprovet och möjlighet att läsa upp betyg på komvux. På vissa utbildningar kan det även finnas ytterligare vägar in.

Okej, men om man vill bli som exempel journalist eller psykolog, är enda vägen att komma in på psykologiprogrammet eller journalistprogrammet?


   
SvaraCitera

Jag kan va helt borta nu men beror det inte på vilken skola du väljer? T.ex Chalmers har lägre än KTH (samma program)


   
SvaraCitera

dwadw:

Okej, men om man vill bli som exempel journalist eller psykolog, är enda vägen att komma in på psykologiprogrammet eller journalistprogrammet?

Jag vet inte, men just journalistprogrammet behöver inte vara överdrivet svårt att komma in på. HT20 verkade det krävas cirka C i snitt för att komma in på journalistprogrammet i Umeå, och alla som sökte till Mittuniversitetet kom in där.


   
SvaraCitera

widediaper:
Jag kan va helt borta nu men beror det inte på vilken skola du väljer? T.ex Chalmers har lägre än KTH (samma program)

jo


   
SvaraCitera
oneday

estet är jätteenkelt att komma in på, behöver inte ha a:n och allt


   
SvaraCitera

oneday:
estet är jätteenkelt att komma in på, behöver inte ha a:n och allt

högskoleprogram?


   
SvaraCitera
oneday

youngvobb:

högskoleprogram?

japp


   
SvaraCitera

oneday:

japp

gulligt


   
SvaraCitera
oneday

youngvobb:

gulligt

men vad


   
SvaraCitera