Aviseringar
Rensa alla

Finns det nånting som inte är relativt?


Ämnesstartare

Bara kom å tänka på detta precis, har inte lagt ner så funderingar i det.

Man säger ju att "Allt är relativt" men är det verkligen sant, det måste ju finnas nåt. Nu vet jag inte hur det ligger till med verb och adjektiv o sånt men t.ex ordet "roligt" är ju relativt, nånting som är "roligt" för mig måste ju inte vara det för nån annan. Dom har sin egna uppfattning om vad som då är "roligt". Men typ ett vanligt egg är ju relativt också, alla egg är inte lika dana och alla har väl en egen uppfattning om hur ett egg ser ut... även om dom nog är väldigt lika.. vet inte, dåligt exempel.
Nån som hänger med, eller är jag helt ute och cyklar?


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Eller har jag ingen aning om vad relativitet är


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Som med alla andra grejer lel


   
SvaraCitera
Haien

Ljusets hastighet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Haien:
Ljusets hastighet

Jo kolla upp de här lite precis, hade verkligen ingen aning om vad relativitet var heh


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ni behöver inte skriva nåt, undrar inte längre 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blir så när man snackar för man tänker


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bananlåda:
Blir så när man snackar för man tänker

Före


   
SvaraCitera
Haien

Bananlåda:

Jo kolla upp de här lite precis, hade verkligen ingen aning om vad relativitet var heh

Aa den är ju konstant men lite jobbigt att förstå det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Haien:

Aa den är ju konstant men lite jobbigt att förstå det

Ye insåg hur mycket större detta var än vad jag trodde först..


   
SvaraCitera

om nåt är relativt så betyder det att det är beroende. Alla har en uppfattning om hur ett ägg ser ut men den uppfattning är baserad på en bild av ett ägg så det ändrar inte på saken. 
Samma sak gäller färger. De är bara ord, hur ska du beskriva en färg för en blind person?
Det här med att allt är relativt  är sant för att i teorin har alla en egen uppfattning av allt men den uppfattningen i praktiken är baserad på en gemensam bild.
Det finns säkert folk som vägrar använda färger och kallar röd för gul och grön för blå men majoriteten har nästan samma uppfattningen. 

Om du ska utgå från att allt är relativt kan du inte prata längre för att alla dina ord är relativa, vilket gör att nån t.ex tycker att ordet "hej" är ett svärod.  Precis som du sa"nånting som är "roligt" för mig måste ju inte vara det för nån annan." Men det finns en gemensam uppfattning om vad som är roligt eller inte, det kan skilja sig lite beroende på kultur etc men inte såååå mycket. 

at the end of the day : idk


   
SvaraCitera

Alla fysikaliska grundenheter som massa dvs vikt (kg), volym (liter), längd (mm, cm, dm, m osv), temperatur (Kelvin samt enheterna Celcius och Fahrenheit i grader), ljusstyrka (candela), area (m2), volym (m3 och ml, cl och liter) + massa andra enheter som jag inte kan komma på just nu.

Btw, ägg heter ägg och inte egg. Dvs det ska parera med äta. Man äter ägg. Fast stockholmarna vill nog få det till att man eter egg. Mycket glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

är det här någon science grej som jag inte fattar


   
SvaraCitera
Haien

titlover:
Alla fysikaliska grundenheter som massa dvs vikt (kg), volym (liter), längd (mm, cm, dm, m osv), temperatur (Kelvin samt enheterna Celcius och Fahrenheit i grader), ljusstyrka (candela), area (m2), volym (m3 och ml, cl och liter) + massa andra enheter som jag inte kan komma på just nu.

Inte en enda av de där är konstanta i en och samma sak. Eller menar du att t.ex. att 1kg alltid = 1kg ur ett rent definitionsperspektiv?


   
SvaraCitera