Aviseringar
Rensa alla

Finns det sanna kristna idag?


Ämnesstartare

xparn:

Nej bibeln går typ inte och följa.

Vad kan du inte följa?


   
SvaraCitera

marcus1987:

Hittar du motsägelser i bibeln så vill jag gärna se det.

det finns en hel bok i gamla testamentet med konstiga lagar och där i är det en del lagar som om man bryter mot dom ska man straffas med döden. hur fungerar den med syndernas förlåtelse och älska din nästa som Jesus predikar??


   
SvaraCitera

qazedctgb:

det finns en hel bok i gamla testamentet med konstiga lagar och där i är det en del lagar som om man bryter mot dom ska man straffas med döden. hur fungerar den med syndernas förlåtelse och älska din nästa som Jesus predikar??

Nya testamentets lagar ersatte det gamlas bla bla bla bla bla............


   
SvaraCitera

sweetheart from hell:

Nya testamentets lagar ersatte det gamlas bla bla bla bla bla............

ja men marcus1987 sa att jag skulle hitta kontroverser och då har jag gjort det tycker jag...


   
SvaraCitera

qazedctgb:

ja men marcus1987 sa att jag skulle hitta kontroverser och då har jag gjort det tycker jag...

I know, I know... det finns väldigt mycket motsägelser i Bibeln. Men det är ingen idé att försöka övertyga kristna om den saken. De lyssnar inte.


   
SvaraCitera

qazedctgb:

det finns en hel bok i gamla testamentet med konstiga lagar och där i är det en del lagar som om man bryter mot dom ska man straffas med döden. hur fungerar den med syndernas förlåtelse och älska din nästa som Jesus predikar??

Jag anser att detta inte är en motsägelse eftersom Jesus själv har hänvisat till det som tidigare stod i gamla testamentet och förklarade vilka lagar som ska gälla för kristna idag. Jesus redde alltså upp det så vi inte ska misstänka det är en motsägelse. Hade däremot Jesus inte hänvisat till gamla testamentet hade det varit troligare att det är en motsägelse. Jag tycker det finns mycket bättre exempel på vad som skulle kunna tänkas vara motsägelser i bibeln än detta. Dock har jag hittat vettiga förklaringar för många motsägelser.

Det här med syndernas förlåtelse syftar på att Jesus kommer att förlåta de kristna efter döden så att de ska kunna komma till paradiset med Gud. Givetvis måste en person straffas för ett brott fastän det finns möjligheten att få förlåtelse för synder. Ett straff är till för att lära brottslingen, annars skulle ju brottslingar fortsätta göra fel under sitt liv. Men något straff av Gud blir det inte förutsatt att personen tagit emot det som Jesus gjort och bett om förlåtelse och således visat för Gud att man ångrat sig. Alltså en person kan få dödsstraff om den inte ångrar sig men om personen ångrar sig och ber om förlåtelse så kan personen slippa dödsstraff, alltså de fungerar med varandra.

Att älska sin nästa är en generell regel för vilken inställning man ska ha till andra människor. Man kanske undrar hur man kan älska sina fiender och sedan t.ex. ge dem dödsstraff. Min bild av Gud är att han älskar alla människor, precis alla, men Gud hatar de synder vi gör. OM Gud nu skulle ha skapat människan och vi är syndare, och det är ju inte vårt fel att vi är syndare eftersom Bibeln säger att Adam och Eva de första människorna syndade, så är vi en sådan situation som vi inte kan ta oss ur. Gud älskar därför alla människor. Gud älskar Adolf Hitler på grund av att han är en skapelse av Gud och har ett människovärde, men Gud hatar de synder som Hitler gjorde.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

EmperorNero:

Jag skulle bestämt vilja påstå att en sann kristen är en människa som älskar sina medmänniskor och handlar utifrån det

gött att du har fattat grejen [y]
men sen är det oxå viktigt att man älskar Gud.
Älska Gud o älska din medmänniska går hand i hand


   
SvaraCitera

Erik112:

Ovk t ex gör det Jesus befaller i Matt 28:18 - 20; Matt 24:14 sam Heb 10:24, 25

Det här känns ganska pinsamt, men vad betyder "Ovk"? [cute]

LightInDarkness:

gött att du har fattat grejen [y]

Whoppie! [bigcheers]

LightInDarkness:

men sen är det oxå viktigt att man älskar Gud.
Älska Gud o älska din medmänniska går hand i hand

Ja, just det, den glömde jag nog.


   
SvaraCitera
Misael

LightInDarkness:

viktigt att man älskar Gud.

Hur gör man då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Misael:

Hur gör man då?

lever ett liv för Honom genom att göra det som Han/Jesus sade. T.ex visa kärlek till sin nästa, oavsett vad h*n gör mot en.
Leva ett liv som ärar Honom


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag e kristen fö jag e döpd.


   
SvaraCitera
Misael

LightInDarkness:

lever ett liv för Honom genom att göra det som Han/Jesus sade.

Sätter du Guds rikes intressen främst i ditt liv, håller dig utanför världen och predikar om Guds kungarike som Jesus gav befallning om? (Matteus 6:33; 24:14; 28:19, 20; Joh 15:18, 19)

LightInDarkness:

Leva ett liv som ärar Honom

Gud vill att vi ärar hans namn. Hela Bibeln genomsyras av att vi ska ära hans namn. Hur gör du när du ärar Guds namn? [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera