Aviseringar
Rensa alla

Finns fri vilja?


Jonnybravo91:

Det rör sig snarare som vad som definitionen av fri vilja är.

Vill jag resa jorden runt, så kan jag inte det eftersom jag inte har pengar till det. Dvs jag har inte fri vilja.

Å andra sidan då jag sitter här kan jag om jag vill gå till kylen och dricka mjölk, eller också kan jag sitta kvar här. Dvs jag har fri vilja.

Men valet att gå och hämta mjölk eller inte styrs av tidigare händelser. Om du är törstig, hur trött du är, om du är laktosintolerant efter klockan 5. Massvis med saker.

Allting som hänt förut påverkar dig nu, i dina handlingar och val. Detta då allt i universum i förlängningen kan brytas ned i partiklar (ospecificerat, då vi ännu inte vet vad den "minsta byggstenen" är). Och på partikelnivå handlar allt om energi och rörelse. Din massa utgörs av partiklar, dessa partiklar har i sin tur påverkats av andra partiklar, som i sin tur, som i sin tur och så vidare i en enormt lång kedja. Att påstå att med denna kedja bakom sig ha "fri vilja" är orimligt. Att du har "fria val" är däremot en annan femma.

Jonnybravo91:

Ibland gör man saker som man inte vill, eller som inte passar sig som bäst. Varför? För att det är ett av dina måsten. Men det säger inte att du måste göra det. Du kan likaväl skita i det och göra något annat som du vill.

Nej, du kan inte undvika att göra de sakerna, för i förlängningen handlar allt om hur du hanterar dina sinnesintryck och dina erfarenheter. Om du vet att du inte tycker om att tvätta är du kanske mindre benägen att göra det, men om du ändå är hygienisk av dig kommer du inte att upphöra med det totalt, du gör det bara i länge intervaller. Du tänker säkerligen, "Jaha? Men om jag börjar tvätta hyperfrekvent nu då" så är det också till ditt arguments nackdel, då du kommer göra detta för att bevisa en poäng, vilket också är en del av din personlighet, och alltså då också blir en oundviklig händelse.

Let's face it; fri vilja är en illusion skapad av människan för att hantera moralfrågor.


   
SvaraCitera

Svår grej att tänka på...... tål att funderas på......


   
SvaraCitera

Jonnybravo91:

Ibland gör man saker som man inte vill, eller som inte passar sig som bäst.

Nej. Jag hävdar att du _alltid_ gör vad du vill. Ge mig ett exempel då du _inte_ gör vad du vill. Tack [smile]

Lambda89:

om du är laktosintolerant efter klockan 5

Jag är laktosintollerant jämt [rolleyes]

Lambda89:

Att påstå att med denna kedja bakom sig ha "fri vilja" är orimligt. Att du har "fria val" är däremot en annan femma.

Kan du förklara skillnaden?


   
SvaraCitera

Snögumman:

Svår grej att tänka på...... tål att funderas på......

Hej Snögumman...det stämmer tycker jag...att det är svårt att fundera på...och komma fram till något vettigt...resultat. Som vi ser är det fortfarande bråk...i tråden... och argumentation....vilket betyder att man måste fundera mer...så du har hel rätt:).


   
SvaraCitera

Du är tvingad att slava för etablissemangets intressen.


   
SvaraCitera

Jonnybravo91:

Dvs jag har fri vilja.

nej, någonting fick dig att tänka på mat eller att göra random och hjärnan associerar hit och dit och så tänker man lite hit och dit och sen gör man något... men det är alltid orsak och verkan och hur mkt Na+ som råkade ligga just vid den cellen etc.


   
SvaraCitera

Jag tror att den fria viljan är en illusion. Alltså, allting är egentligen förutbestämt, men människor har en känsla av att kunna fatta sina egna beslut.

Svårbegripligt? Inte speciellt. Iaf inte om man tror på ödet.

Gud har gett människor den fria viljan för att han (den, det) vill att vi ska utvecklas, så enkelt är det. För att vi ska kunna känna oss stolta över något bra val vi har gjort till exempel. och för att lära oss av våra misstag.


   
SvaraCitera
nrg89
Ämnesstartare

jagskalyckas:

För att vi ska kunna känna oss stolta över något bra val vi har gjort till exempel. och för att lära oss av våra misstag.

Ja, det jag skall försöka poängtera nu är att bara för att jag inte tror att fri vilja som vi ser det finns betyder inte det att jag tycker att stolthet för något man gjort eller lärdom av någonting annat man gjort är dåligt, de är essentiella delar i vad som är bra för oss människor om vi skall överleva.

ClMough:

Kan du förklara skillnaden?

Den sista är en social konstruktion, alltså att man värnar om betydelsen för att människor skall ha möjlighet att göra sina val även om de inte är "fria". Så uppfattar jag att han menar.


   
SvaraCitera

ClMough:

Jag är laktosintollerant jämt [rolleyes]

... jadu, då påverkar den faktorn också ditt val att dricka eller inte dricka mjölk, eller hur?

ClMough:

Kan du förklara skillnaden?

Allting ligger i upplevelsen. Eftersom ditt psyke är inställt på att konfronteras med alternativ, så agerar du på det sättet. Och du upplever det som att du gör val. Bakom detta ligger dock alltid, och absolut, de faktorer som format dig som människa. Det finns inga val du gör, som inte bygger på din personlighet. Även när du gör val som "radikalt skiljer sig" från din personlighet så bygger det på en undertryckt aspekt av vem du är. Man kan inte fly sig själv.


   
SvaraCitera

My dreams are her:

“Man is condemned to be free; because once thrown into the world, he is responsible for everything he does.”
-Jean-Paul Sartre

Det där citatet har ingenting att göra med diskussionen om den fria viljans existens.

Jonnybravo91:

Min hjärna är väl ändå mitt jag? Hjärnan är inte en gubbe som gör mina val för att det ska bli så bra som möjligt för mig.

Ja, du är din hjärna. Men "du" (som i ditt medvetande) bestämmer inte över vad din hjärna ska beräkna härnäst. Din hjärna (du) beräknar saker, och ditt medvetande ("du") får reda på delar av det.

Eller menar du att du i detalj kan beskriva vilken algoritm din hjärna använder för att exempelvis rendera 3d-bilder i huvudet från din fantasi? Eller hur din hjärna tolkar den elektriska signalen som skickas från örats delar så att du kan höra?

Nej, självklart inte. Hjärnan är vansinnigt lågnivå (som i mycket hög abstraktion, inte "låg hjärnkapacitet"). Att påstå att ditt medvetande har full koll på det hela är absurt. "Du" gör inga egna val, du följer bara med. Hjärnans val kan du sedan uppfatta som att de är dina, och därmed "fria", men det är givetvis inget annat än en illusion.

CZeleaC:

Du är tvingad att slava för etablissemangets intressen.

Om etablissemanget ses som ett substitut för universum, och intresset det har anses vara "inget", så har du helt rätt...


   
SvaraCitera

k1337oris:

Det där citatet har ingenting att göra med diskussionen om den fria viljans existens.

Nej inte riktigt, men jag hittade inte det jag egentligen sökte efter då men nu har jag det.

Den fria viljan existerar inte, eftersom allt har en orsak och jag kan inte styra över orsakerna. Även min vilja måste ju orsakas av något.
- Arthur Schopenhauer


   
SvaraCitera

My dreams are her:

Den fria viljan existerar inte, eftersom allt har en orsak och jag kan inte styra över orsakerna. Även min vilja måste ju orsakas av något.
- Arthur Schopenhauer

Sedär, ett betydligt bättre citat [smile]


   
SvaraCitera

nrg89:

Finns fri vilja?

jag har ingen iaf[sad]


   
SvaraCitera

k1337oris:

Om etablissemanget ses som ett substitut för universum, och intresset det har anses vara "inget", så har du helt rätt...

Så man är tvingad att föra sitt liv i universum till inget ändamål. Är det vad du menar?

Då måste jag tyvärr säga, att din åsikt... är helt befängd.


   
SvaraCitera

varje händelse i nuet har en orsak i nysset


   
SvaraCitera