Aviseringar
Rensa alla

Fisk!


sincan
Ämnesstartare

"Fisk , ett gälandande ryggradsdjur med fenor som lever i vatten, samt även fångst för fiskare, och råvara för fiskodlare. Fisk säljs som livsmedel i bland annat fiskaffärer.

Förr i tiden var begreppet fisk mycket bredare och innefattade de flesta vattenlevande djur, däribland skaldjur, sjöstjärnor och valar. Vi har kvar ord som bläckfisk (ett blötdjur) i svenskan och i engelskan säger man bland annat crayfish om kräftor (ett leddjur).

Av de totalt 140 arter som lever i svenska vatten, är det endast ett fåtal som används som mat. Sveriges befolkning konsumerade cirka 9 kilogram per person inhemsk och importerad, färsk och djupfryst, fisk år 2000.

Fisk är en av de betydelsefullaste livsmedlen på jorden, särskilt på Grönland, där större delen av kosten består av fisk. "Skördad" ur en "åker" som inte kräver någon direkt skötsel, eftersom den ostörd sköter sig själv. Fisken i havet kräver heller ingen odling, utplantering eller någon annan typ av sådd. På senare år hade det dock börjat förekomma fiskodlingar i större skala, då främst av rovfiskar som lax, i bland annnat Norge och Sydostasien.

I Sverige är de vanligaste odlade fiskarna:

* Regnbågsöring (Oncorhynchus mykiss)
* Lax (Salmo salar)
* Röding (Salvelinus sp.)
* Insjööring (Salmo trutta lacustris)
* Ål (Anguilla anguilla)

De största fiskansamlingarna finns där näringskällorna är störst, vilket ger de högsta talen för biomassa i lite kallare vatten, särskilt vid uppvällningar.

Fisk är huvudföda för många människor och djur, och är skadlig bara om den innehåller stora halter av miljögifter eller lagrats fel. Bland annat ombildas vid felaktig (för varm) lagring vissa ämnen i gälarna till Thiaminas, ett enzym som förstör B-vitamin i kroppen, och kan leda till allvarlig och dödlig akut B-vitaminbrist."

Dold text: Varför blir mina halvseriösa trådar alltid borttagna, medans andras som spammar sönder får vara kvar?!?!?! HELVETE[mad]


   
Citera
Ämnesetiketter

sincan:

: Varför blir mina halvseriösa trådar alltid borttagna

för att man inte kan diskutera


   
SvaraCitera

Kisskiss.


   
SvaraCitera

Tycker fisk är bra. Det är nyttigt har jag hört.


   
SvaraCitera

*bevakar*


   
SvaraCitera
sincan
Ämnesstartare

lockbete:

för att man inte kan diskutera

Syftade inte på den här.

unissakävelijä:

Kisskiss.

[blush][blush]

smörgåsbord:

*bevakar*

[y][blush]


   
SvaraCitera

sincan:

[y][blush]

kan man vinna nått?[blush]


   
SvaraCitera
sincan
Ämnesstartare

smörgåsbord:

kan man vinna nått?[blush]

Fisk[blush]


   
SvaraCitera

sincan:

Fisk[blush]

får man välja vilken man vill ha?[wink][blush]


   
SvaraCitera
sincan
Ämnesstartare

smörgåsbord:

får man välja vilken man vill ha?[wink][blush]

Nja, inte exakt, men man får välja bland några stycken.


   
SvaraCitera

Vill ha en säl.


   
SvaraCitera
sincan
Ämnesstartare

unissakävelijä:

Vill ha en säl.

Jag är en säl[blush]


   
SvaraCitera

sincan:

Jag är en säl[blush]

Får jag dig?


   
SvaraCitera
sincan
Ämnesstartare

unissakävelijä:

Får jag dig?

[blush]kanske


   
SvaraCitera

sincan:

[blush]kanske

Lovar att du kommer få det bra hos mig. [badgrin][blush]


   
SvaraCitera